69 849 läst ·
151 svar
70k läst
151 svar
Takbyte, arbete klart, vad anser ni om följande "brister/punkter"?
Oj...Hoppas Du får till Ditt tak - Bilderna och texten ger mej lite fjärilar i magen (mer är förut..) Just nu utvärderar jag 3 offerter som är till synes ganska likartade, men till innehåll väldigt olika.
Man kanske ska kontakta besiktningsman allra först och skapa relation. Just nu känns det tungt.
Det var många bilder i TS inlägg som man har grubblat på.
Man kanske ska kontakta besiktningsman allra först och skapa relation. Just nu känns det tungt.
Det var många bilder i TS inlägg som man har grubblat på.
Medlem
· västra götaland
· 95 inlägg
hej, tror firman menar de tar betalt för de 3 punkter om besiktning blir godkänd.A Ace83 skrev:
Liten uppföljning:
Oklarheterna kring slutfakturan har vi nog rett ut nu, jag fick lov att "justera" fakturan och plocka bort 10 000kr, för kranlyft och kostnad för container.
Takfirman är med på att jag håller inne 10% av totalsumman, enligt avtal. Jag har 20 dagar på mig att betala återstående summa på slutfakturan.
Besiktningsman är kontaktad och han ska kalla till en besiktning, som förhoppningsvis genomförs under nästa vecka.
Får se om takfirman hinner komma förbi och fixa de 3 punkter de ska åtgärda innan besiktningstillfället.
Återkommer självklart med uppföljning efter besiktningen.
- Angående vilken firma det handlar om så ber jag ödmjukast att ni inte spekulerar öppet i tråden, då vi tex inte vill smutskasta fel företag, och jag anser att takfirman i detta fallet ska få möjlighet att åtgärda punkterna utan att bli uthängda.
Oklarheterna kring slutfakturan har vi nog rett ut nu, jag fick lov att "justera" fakturan och plocka bort 10 000kr, för kranlyft och kostnad för container.
Takfirman är med på att jag håller inne 10% av totalsumman, enligt avtal. Jag har 20 dagar på mig att betala återstående summa på slutfakturan.
Besiktningsman är kontaktad och han ska kalla till en besiktning, som förhoppningsvis genomförs under nästa vecka.
Får se om takfirman hinner komma förbi och fixa de 3 punkter de ska åtgärda innan besiktningstillfället.
Återkommer självklart med uppföljning efter besiktningen.
- Angående vilken firma det handlar om så ber jag ödmjukast att ni inte spekulerar öppet i tråden, då vi tex inte vill smutskasta fel företag, och jag anser att takfirman i detta fallet ska få möjlighet att åtgärda punkterna utan att bli uthängda.
Jag tror inte att jag har rätt att göra det, men du får gärna överbevisa mig, enligt det avtal jag har skrivit på så har jag rätt att hålla inne 10% av totalsumman.Staffan2000 skrev:
"Kund har rätt att innehålla 10 % av totalsumman tills besiktningen är utförd och godkänd enligt protokoll. Vid en eventuell tvist betalar beställaren en opartisk besiktningsman där alla parterna medverkar vid besiktningen."
Det klart du kan.
De vill ha betalt för något de inte levererat. DVS. Du skall betala för ett korrekt utfört arbete. Inte ett fuskjobb. Tänk såhär. Om de slängt upp en pressenning på taket och sagt: -Jobbet klart, hit med pengarna! Hade du betalt då också?
Staffan
De vill ha betalt för något de inte levererat. DVS. Du skall betala för ett korrekt utfört arbete. Inte ett fuskjobb. Tänk såhär. Om de slängt upp en pressenning på taket och sagt: -Jobbet klart, hit med pengarna! Hade du betalt då också?
Staffan
om det kostar 20% av totalpriset att rätta till felen och firman är minsta lilla "tveksam" tror du de kommer och rättar till felen eller accepterar din uteblivna betalning på 10%?
Håll inne den summan ni uppskattar skulle ta att rätta till felen, be en hantverkarkompis om hjälp med värdering
Håll inne den summan ni uppskattar skulle ta att rätta till felen, be en hantverkarkompis om hjälp med värdering
Staffan2000 skrev:
Tack, förstår vad ni menar. Har lusläst konsumenttjänstlagen och det ni säger verkar stämma överens. Frågan är dock om man kan avtala bort det som står i konsumenttjänstlagen, dvs om det som står i avtalet kring 10% av totalsumman gäller istället.L LantbrukarN skrev:
Dessvärre representerar slutfakturan endast ca 13% av totalkostnaden, om jag räknar det som jag ska betala (dvs om jag inte räknar med rot-avdraget på 6 000kr), så det är inte mycket pengar att hålla på förutom de avtalade 10%.
Får vibbar att det är tanken från firmans sida att slutfakturan ska vara så liten som möjligt och delfakturan som redan är betald ska vara så stor som möjligt, just för att jag inte ska ha möjlighet att hålla på en stor peng.
13 procent är bättre än ingenting. Strunta fullständigt i vad det står i kontraktet. Så länge firman inte uppfyller sin del av avtalet, behöver inte du göra det heller.
Till nästa gång, vet du nu hur du inte skall göra iallafall.
Staffan
Till nästa gång, vet du nu hur du inte skall göra iallafall.
Staffan
Omöjligt att avtala bort konsumentlagarna (ex. köp resp tjänst) så håll inne mer än de 10%en.S Swebfn skrev:Tack, förstår vad ni menar. Har lusläst konsumenttjänstlagen och det ni säger verkar stämma överens. Frågan är dock om man kan avtala bort det som står i konsumenttjänstlagen, dvs om det som står i avtalet kring 10% av totalsumman gäller istället.
Dessvärre representerar slutfakturan endast ca 13% av totalkostnaden, om jag räknar det som jag ska betala (dvs om jag inte räknar med rot-avdraget på 6 000kr), så det är inte mycket pengar att hålla på förutom de avtalade 10%.
Får vibbar att det är tanken från firmans sida att slutfakturan ska vara så liten som möjligt och delfakturan som redan är betald ska vara så stor som möjligt, just för att jag inte ska ha möjlighet att hålla på en stor peng.
Håller du mer än de 10% så måste du bestrida fakturan skriftligt, annars kan de skicka till inkasso. De kan ändå skicka till inkasso men du kan då bevisa att den är bestriden. Men 10 eller 13% är nog inget att bråka om, bäst hade varit att hållt inne med mer pengar från början.