Hej,

Har anlitat en firma för komplett takbyte inkl nya plåtar, rännor och stuprör.
Gammalt spåntak som har fått takpapp på sig och Benders Candor-pannor.

Pannorna lades om för ca 5 veckor sedan och nu i veckan kom plåtslagaren och slutförde takbytet.
Jag tycker att jag har hittat vissa punkter som jag inte riktigt är nöjd med.

Vad tycker ni om följande punkter?

Skorsten, glipa mellan plåt och pannor, pannor ligger även lite för långt ner så det blir en glipa mellan pannorna. Brukar blåsa från kamerans håll mot skorsten, och det lär med största sannolikhet blåsa in regnvatten.

Glipa mellan takpannor och takplåt på nyrenoverat Benders Candor-tak, möjlig vatteninträngningsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på tak med tegelpannor och en synlig glipa mellan takplåt och tegelpannor
Skapa konto

Glipa i plåten. Kan förbättras, eller är det bra nog?
Närbild på ett rött tegeltak med plåtdetaljer vid skorsten, synlig glipa mellan plåt och pannor.
Skapa konto

Jag tycker att det är lite väl stora glipor/öppningar vid ventilationshuven samt att pannorna inte ligger rätt i sina spår:
Tak med Benders Candor-pannor och skorsten, synlig glipa mellan plåt och pannor samt fel lutning på pannrad.
Skapa konto

Närbild av tak med ny brun plåt och terrakottafärgade takpannor med synlig glipa mellan dem.
Skapa konto

Får in hela handen här, då kan ju tex även fåglar flyga in?

Glipa mellan takpanna och underliggande plåt på ett nylagt tak som visar möjliga problemområden.
Skapa konto

Här är huven för avluftning till toaletten.
Närbild av tak där takpannor och plåt möts med synlig glipa mellan dem, vilket indikerar en möjlig monteringsbrist.
Skapa konto

Vatten står still i hängrännan och rinner inte till stupröret:
Ena sidan av vårt matsalstak, fallet ska vara till vänster.
Nybytt tak med röda pannor och vita rännor, vatten står kvar vid stupröret, vy från ovan.
Skapa konto

Andra sidan av taket, fallet ska vara bortåt, från kameran, men det står vatten i rännan och hörnet som är vid kameran.
Nyinstallerad takränna med stillestående vatten bredvid röd takpannor på ett hus.
Skapa konto

Plåten vid takkupan lutar åt fel håll, borde den inte luta inåt istället för utåt? Nu kommer väl vattnet från stupröret rinna ut på plåten och fortsätta ut mot höger och droppa ner till nästa tak?

Tak med stuprör, hängränna och takpannor som visar vattenansamling och möjliga fel vid installation.
Skapa konto
Takränna med stillastående vatten intill takpannor och dropprör, synlig glipa mellan takpannor och ränna.
Skapa konto

Takpappen tejpad lite klumpigt?
Takpannor som inte ligger korrekt vid hängränna, synlig glipa och underliggande takpapp.
Skapa konto

Nedersta raden med pannor lutar mer än övriga taket, något som påtalades när takläggarna var klara och fick då till svar att plåtslagaren löser det. Påtalade det när plåtslagaren kom, men det är fortfarande fel/mer lutning på nedersta raden.
Närbild på hörn av nytt tak med tegelpannor, hängränna, stuprör och stege, visar eventuella problemområden.
Skapa konto
Nyinstallerade takpannor och hängränna med synlig lutningsfel och vattenansamling.
Skapa konto

Hål/glipa in under vindskivan, man ser regelverket/väggen, kanske borde sitta en plåt där?

Bild på takpannor på ett spåntak med synlig glipa mellan tak och plåt i övre kant.
Skapa konto
Närbild av en takdel med en synlig glipa mellan terrakottafärgade takpannor och anslutande takplåt vid vindskivan.
Skapa konto

Takpannor ligger inte korrekt vid takkupan.
Nyrenoverat tak med röda takpannor, skorsten och hängränna, vissa glapp synliga.
Skapa konto

Trasig panna:
Tak med röda pannor och synlig skadad panna nära takets kant.
Skapa konto

Spikhålen på översta raden vid nock synliga, gör det något, eller tätar man dem bara? Eller växer de igen av mossa/skit?
Närbild på takpannor med synliga glipor och felaktigt lagda plåtar som kan leda till läckage.
Skapa konto

Är jag petig? Eller tycker ni att punkterna bör åtgärdas av takfirman?
Har delbetalt en faktura, har en ytterligare faktura att betala, har ej fått den ännu då plåtslagaren precis var här och gjorde det sista.

Tacksam för synpunkter eller tankar.

• Takpannor med synliga glapp intill en vit vindskiva och feljusterad takplåt.
    Skapa konto
Redigerat:
N Nybergzzz skrev:
Tur man ej är snickare med så gnälliga och petiga kunder som dig
Nä precis, vi vanliga dödliga som inte är hantverkare till yrket ska bara betala x antal 100 000 och vara nöjda vad vi än får för slutresultat. Obs, spår av ironi kan förekomma i texten

• Gilla
Lejonhonan och 17 till
  • Laddar…
Det där kan inte vara gjort av en plåtslagare , är det så , så kan du be han byta jobb så vi plåtslagare slipper skämmas

sen ser jag massor av fel på taket .

ta dit en besiktningsman innan du betalar är mitt tips

Redigerat:
  • Gilla
Lilsun och 34 till
  • Laddar…
T
N Nybergzzz skrev:
Jag hoppas du inte jobbar med något viktigt, med den inställningen.

• Gilla
Lejonhonan och 17 till
  • Laddar…
anlita en besiktningsman hade nog inte varit fel

• Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Det har jag ej sagt..men ts är en typiskt okunnig hobby snickare som ej vet vad hen pratar om.
N Nybergzzz skrev:
Det har jag ej sagt..men ts är en typiskt okunnig hobby snickare som ej vet vad hen pratar om.
Helt klart finns de substans i flera bilder.
Såg även fel på bilderna som ej påtalats.
Är inte ens takläggare.

Tycker du detta är godkänt så är de nog du som är hobby amatören !

• Gilla
Hus-Fixarn och 12 till
  • Laddar…
Tejp!? Är det underlagspapp under läkten?

• Gilla
qvrk och 1 till
  • Laddar…
S
N Nybergzzz skrev:
Håll dig till att vända burgare på donken, något viktigare än så bör du inte syssla med!

TS, håller med i samtliga punkter och misstänker att besiktning är det bästa sättet att komma vidare med firman och att få de att åtgärda!

• Gilla
Nyfiknanicke och 12 till
  • Laddar…
optimum
Är pannorna fästa enligt de regler som ska användas beroende på taklutning?

Man har även missat fågelband på nedre pannraden där du angett att "man får in hela handen"

Nedre raden brukar behöva en takfotsläkt så pannorna kommer i rätt vinkel som de andra
Kan vara så eller så har de lagt takfotsplåten direkt på ströläkten. Lite svårt att se på bilderna.

Jag tycker det ser ut som Benders Palema pannor
troligen panna 020024

Här är länk till instruktionen

På sida 7 finns angivet hur många pannor som ska fästas.

https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggningbetong2014_lu.pdf

Edit: Det som sticker fram under nocken heter Ventinock och ska inte synas.
Där syns hålen i pannorna som borde vart fastsatta med skruv.

• Gilla
Lilsun och 7 till
  • Laddar…
Ta in en besiktningsman för varken takläggarna eller plåtslagare är kunniga nog.
Ser hemskt ut.....

• Gilla
Lilsun och 13 till
  • Laddar…
Ännu ett tak med otaliga brister...
TS, jag lider med dig. Petig? Knappast, du har rätt i alla dina iakttagelser.
Plåtjobben är under all kritik. Och snickare som inte kan läkta rätt till nock???

• Gilla
Lilsun och 11 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Anmäld för personliga påhopp.
Anmälde du dig själv samtidigt, eller tycker du att dina ord om gnällig, petig, okunnig och ”vet ej vad hen pratar om” är mindre av påhopp än vad du ”drabbades” av?

Till TS - även om jag inte heller vet vad jag pratar om så tycker jag att du ska ta upp det. Fråga firman om de vill åtgärda själva först, eller om de vill ha ett oberoende utlåtande.

• Gilla
Ebbugons och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, då känner jag rent spontant att det är dags att anlita en besiktningsman.
Ska man påpeka felen till firman först eller bara informera om att man har tänkt ta hit en besiktningsman?

Tips på besiktningsman/firma? Eller hur hittar man en certifierad besiktningsman?
Vi bor i västra Götaland.

• Gilla
Soha och 1 till
  • Laddar…
Arnmark
S Swebfn skrev:
Tack för alla svar, då känner jag rent spontant att det är dags att anlita en besiktningsman.
Ska man påpeka felen till firman först eller bara informera om att man har tänkt ta hit en besiktningsman?

Tips på besiktningsman/firma? Eller hur hittar man en certifierad besiktningsman?
Vi bor i västra Götaland.
Snacka med firman först dom kanske håller med om att jobbet kunde ha gjorts bättre och fixar till felen. Anser dom att det är ett jobb som dom är nöjda med så ska du ta in en besiktningsman innan du betalar fakturan.

• Gilla
Soha och 6 till
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Men han har ju inte fel.
Om man betalar någon ett par hundratusen för att lägga takpannor så förväntar man sig minst att alla ligger rätt och är hela. Samma med plåtslagare, vad anställer du annars en plåtslagare till om vattnet står still i rännan?
Vad är annars vitsen med att anställa en slarvig hantverkare?

Besiktningsman och betala efter det är åtgärdat hade jag gjort.

• Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.