Har blivit med hus och sotaren vill ha en takbrygga. Men plåtslagaren är skeptisk till att ta bort nockpannan längst in mot skorstenen eftersom den är fastmurad. Hur hade ni gjort för att få dit en brygga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns ju nästan som om den skorstenen har sett sina bästa dagar. Om du tänker dig en längre framtid i det huset skulle jag ta dit en seriös skorstensrenoverare för en ommurning av skorstenen ovan tak. Då får du även en bra lösning på takbryggan på köpet 
När jag rev den öppna eldstaden och monterade in en gjutjärnskamin hade jag en skortensmästare som monterade gjutjärnskaminen, tätade skorstenen och murade om ytterdelen. Var absolut inga astronomiska summor på det jobbet, resultatet långt över förväntan
Enda "problemet" jag hade var att plåtslagaren som fixade en superfin topphuv inte återkom med någon räkning. Efter 3 månaders utan räkning åkte jag på personligt besök och krävde att få betala
Men det är i Värmland det här, plåtslagaren var mer noga med jobbet än betalningen 
När jag rev den öppna eldstaden och monterade in en gjutjärnskamin hade jag en skortensmästare som monterade gjutjärnskaminen, tätade skorstenen och murade om ytterdelen. Var absolut inga astronomiska summor på det jobbet, resultatet långt över förväntan
Enda "problemet" jag hade var att plåtslagaren som fixade en superfin topphuv inte återkom med någon räkning. Efter 3 månaders utan räkning åkte jag på personligt besök och krävde att få betala
Var i kontakt med plåtslagaren nu på morgonen. Och han skulle fundera på en lösning. Absolut det är ett alternativ att köra taksäkerheten på plåttaket.Rickard. skrev:
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Har finns priser på takutrustning så du kan få en jämförelse, https://www.stegar.se/E elch0ck skrev:
Det ser ut att vara lite i överkant, men det är också beroende på hur avlägset företaget befinner sig.
Materialmässigt exkl rabatt och inkl moms ligger runt 12k. Så resterande delas upp i servicebil, restider, anskaffningskostnader, kundbesök, och behovet av att vara två st på plats vid montering. Så det är ändå inte helt orimligt pris då det också är en montering som ligger ovanför en vinkelränna vilket medför extra säkerhetsarrangemang med exempelvis special med takstegar över nock. Tänkvärt är också att det är ett brant tak och inget direkt att fästa livlinor i.
Men en liten brasklapp kan jag anse är att plåttaket bör nog fästas upp lite bättre än enbart de klockspikarna som det sitter med nu. Eller åtminstone göra en översyn av infästningarna så att det verkligen håller stegen och bryggan på plats.
Med vänlig hälsning, Masen
Materialmässigt exkl rabatt och inkl moms ligger runt 12k. Så resterande delas upp i servicebil, restider, anskaffningskostnader, kundbesök, och behovet av att vara två st på plats vid montering. Så det är ändå inte helt orimligt pris då det också är en montering som ligger ovanför en vinkelränna vilket medför extra säkerhetsarrangemang med exempelvis special med takstegar över nock. Tänkvärt är också att det är ett brant tak och inget direkt att fästa livlinor i.
Men en liten brasklapp kan jag anse är att plåttaket bör nog fästas upp lite bättre än enbart de klockspikarna som det sitter med nu. Eller åtminstone göra en översyn av infästningarna så att det verkligen håller stegen och bryggan på plats.
Med vänlig hälsning, Masen
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Dom kanske har tänkt använda en ställning åxå
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
