Håller på med planeringen av snickarbod. Funderar på att ha en balk i taket med blockvagn för att... det kan vara bra att ha? Om den inte ska vara bärande utan bara bära vikt av sig själv och ev grejer man hänger upp. Tänker mig att man kan vilja ha den för att hänga upp saker av oklar sort och vikt, samt ev för att flytta tyngre prylar.

Balken kommer ligga upplagd på bärande väggar, med en spännvid avv som max 7 meter, antagligen mindre baserat på hur mycket jag måste minska för att få bygglov. Lasterna kan jag tänka mig är max 300 kg eller så.

Vilken profil ska man ha för att hänga en en blockvagn på? Hur dimensionerar man? Jag hittar bara dimensioneringsförslag för limträ online.

Bra idé tycker jag! Ville själv bygga en travers i taket när jag gjorde om garaget till verkstad. Tänkte att den främst skulle användas för att lyfta maskiner som skulle på eller av underreden tex.

Både Jula och Biltema har löpvagnar avsedda för I-balk till mycket rimliga priser och maxbelastningen är ett ton.
Säkert finns det andra som säljer dylika av bättre kvalitet.

Tycker nog att din gräns på trehundra kg är lite i underkant, min rikt- och planhyvel väger strax under fyrahundra kg och den är inte jättestor.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dimensioneringen av balken — kan inget om sådant men det finns det säkert andra här som gör.

Ser fram emot rapporter om fortsättningen.
//Ronnie

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag kommer dokumentera, jag lovar!

Ingen som har en känsla för hur tjock balk man vill ha? Håller med Pysslarn om att det är lite klent räknat med 300 kg. Säg 800 då för att vara säker.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T
Med upplagen 7 m isär så skulle en HEA 140 eller en IPE 160 kunna funka med laster på ca 800 kg om jag inte tar helt fel på beräkningen. Det med hänsyn till nedböjning och egenvikt.
Hinner inte skriva mer just nu men kan ta det om det behövs senare.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.