Hej!

Detta ämne har berörts tidigare, men jag hittar inga riktigt bra svar här på forumet.

Jag har en vanlig takantenn och Boxer-abbonemang, där programkortet sitter i TV:ns digitalmottagare. Allt har fungerat finfint fram tills för ett par veckor sedan då plötligt 1:an och 2:an blev väldigt pixliga, bilden hängde sig o s v. Via TV:n går det att avläsa att signalstyrkan på dessa kanaler är låg. Jag trodde först att antennen hade pajat - den är gammal - blåst ner eller dylikt. Det konstiga är dock att de flesta andra kanalerna fungerar perfekt...

Jag är osäker på hur jag går vidaremed det här problemet. Någon som har en lösning på detta? Alla synpunkter emottages tacksamt.

Det första intressanta är var någonstans du bor. Hur ser Teracoms kanalplaceringar på muxarna ut? Och då speciellt mux 1 som du har SVT1 och SVT2 i.
Det kan ha skett mindre förändringar i masten, terrängen kan på något vis ha ändrats. Och givetvis kan antennen ha fått stryk.
Men i den digitala världen så handlar det litegrann om att ge och ta från muxarna.

Anlita en antenntekniker som kan berätta med hjälp av sitt instrument om hur det ser ut :)

Kolla så att boxen är inställd på rätt frekvenser så du verkligen tar in alla kanaler från den mast antennen pekar på. Ibland kan det finnas närliggande master som man får in bakvägen.
Frekvenslista finns på teracoms sida.

Hjälper det med förstärkare vid antennen? Om du inte har ström på vinden lär det finnas förstärkare som matas vias koax från boxen. Har dock ingen koll på om/var de finns. Men som sagt, förstärkare på rätt ställe kan göra gott.

Kjell G

kolla först kablar splittar ta en funderare om du har gjort något ,borra skruva dammat mm om inget av det hjälper så prova rikta antennen
den kan ju ha rubbats av kraftig vind eller så.
om inget av det hjälper så investera på en ny antenn har du under 25 km till närmaste sändare så köper du en gitterantenn,billiga och väldigt bra,lycka till!!

Slinker in med en antennfråga i denna tråden också...
Vi har strax under 3km till masten (Brudaremossen).
Har lite problem med lite störningar och misstänker att signalen är för stark på vissa kanaler.

Bekymret är att om jag dämpar signalen så blir t.ex 4an kass, kör jag odämpat så t.ex SVT kass men 4an bra.
Kan man dämpa olika frekvenser eller skall man köpa en bättre antenn?
Antennen vi har idag är väl 30år gammal eller nåt...

gadu - detta är ett klassiskt problem. Det kan göra skillnad med en ny antenn då din befintliga antenn kanske bara är avstämd för ett lägre kanalspann.

Det finns faktiskt förstärkare där man kan gå in och ställa specifikt på önskade kanaler (muxar) och sedan ställa dessa i signalnivåer så det passar ens fastighetsnät och kan få jämna signaler ut till boxar.

Tack, men då bör en gitterantenn vara det mest optimala med tanke på avståndet?

gadu^ skrev:
Tack, men då bör en gitterantenn vara det mest optimala med tanke på avståndet?
Under 25 tycker yxet, men har själv ingen erfarenhet av avstånd, ligger bara nån kilometer från sändaren. Kör gitter och det borde funka men signalstyrkan är låg, även om det inte ger några störningar i nuläget.

Kan en sån här förstärkare fungera annars?
http://www.kjell.com/?item=30337&path=636500000,641000000,642500000

Verkar ju bra eftersom den får ström genom boxen?

Kjell G

Kjell_G skrev:
Kan en sån här förstärkare fungera annars?
[länk]

Verkar ju bra eftersom den får ström genom boxen?

Kjell G
Ström via boxen blir nog inget bra med just den förstärkaren. De boxar jag kollat på brukar lämna ut 5-6V, medans denna vill ha 15-24V

den förstärkaren ska ha separat ström från en strömbox som ifs inte var alltför dyr.
ang 30 är gammal antenn,självklart ska du byta
och bor du 3 kilometer från sändare så är gitter toppen!

Redigerat:
Gitter, om du gitter, hehe. Men tänk då på att antennen ska stå upp och de korta spröten i antennen ska vändas mot sändarmasten. Det gjorde nämligen inte jag, utan jag la den ner på vinden, spröten neråt och fick dålig mottagning som påföljd. Om jag hade frågat när jag köpte antennen hade jag förstås fått info, men "Pulvret kan själv", och så gick det som det gick.

Kjell G

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.