Vi håller på att planera för ett IKEA kök och önskar montera en spishäll med integrerad fläkt i en köksö - som är ansluten mot ytterväggen på ena kortsidan. Har kikat på Siemens utbud och kikat på de tekniska dokumenten. De anger att det måste vara minst 100mm fritt under skåpen (sockeln) för att kanalen ska få plats. Men IKEAs socklar är ju bara 80mm höga.
Hur har ni löst detta, ni som monterat en sådan typ av spishäll med integrerad fläkt i ett IKEA-kök?

Helst vill vi (om det är möjligt) dra ner kanalen mot golvet och sen gå längs med golvet - hela vägen ut mot fasad och sedan släppa ut luften där. Vad finns det för för/nackdelar med detta? Är det ens möjligt och kan man köpa någon annan typ av fläktkanal för att kunna dra det i IKEAS sockelutrymme?

Bortsett från problemet med bygghöjd för kanalen (som jag har noll koll på). Har du koll på brandkyddskraven om du låter kanalen gå igenom väggen?

Vad är det för golv i köket? Skippa det under köksön så kanske 100 mm uppnås?

H hempularen skrev:
Bortsett från problemet med bygghöjd för kanalen (som jag har noll koll på). Har du koll på brandkyddskraven om du låter kanalen gå igenom väggen?
Nej, det har jag inte. Upplys mig gärna :)

K Kane skrev:
Vad är det för golv i köket? Skippa det under köksön så kanske 100 mm uppnås?
Smart lösning, nu ligger det dock ett massivt furugolv, så känns spontant trist att behöva såga upp det. Men absolut en lösning om inget annat alternativ finns med exempelvis andra kanaldimensioner :)

Hur djup ö skall ni ha? Dra kanal på ryggen av den med täckskiva bakom?
Typ,
Inbyggd kanal bakom köksskåp med träbänkskiva och svart ventilation, sett längs hörnvägg med trägolv.

D Dublin skrev:
Det finns ju system med platta kanalprofiler som tar mindre plats.
[länk]
Hur vet man om de går att nyttja till vald häll? Finns det "övergångs"-delar som kan ansluta från en dimension till en annan? Tänker att "utgången" från själva spishällen har ju ett fast mått - eller är det ett standardiserat "Uttag"?. Är, som synligt, väldigt okunnig inom detta men brukar finnas chans till bra svar från er kunniga här :)

K Kane skrev:
Hur djup ö skall ni ha? Dra kanal på ryggen av den med täckskiva bakom?
Typ,
[bild]
Ön är tänkt att bestå av 600mm skåp från ena hållet och 400mm skåp från andra hållet - rygg i rygg, så att bänkskivan ovan blir 1300mm (med 300mm överhäng för sittplatser). Ett alternativ är ju att dra dem mellan dessa skåpen - men då blir ön 1400mm djup. Och om jag inte har helt fel så brukar det vara svårt att få till bänkskivor bredare än 1300mm.

I standardutbudet (som jag länkade till) finns övergångar mellan platta och runda kanaler av standardmått. Sen vad din häll är tillverkad för att ansluta till får du kolla på tillverkarens hemsida. Ibland tillhandahåller de övergångar ifall de har nåt udda anslutning. Men ibland kan det vara ett meck att få ihop det. Ett tips kan vara att kolla youtube - förvånansvärt ofta finns det filmer där som visar montering av olika köksprylar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.