Jag har ett Elementhus med källare från mitten av 60 talet med taklutningen 3,2 grader. Takpappen börjar bli lite dålig varför jag skulle behöva ordna till taket. Eftersom hängrännorna är placerade så nära huset så att otäthet skulle kunna medföra att vatten skulle kunna rinna ner mellan mexiteglet och väggen funderar jag på att riva hela taket och lägga på ett låglutande tak "16 grader" med betongpannor. Huset är uppbyggt av stående lådor på 20 x 20 cm som skall tåla en belastning på 1000 kg styck. Kan jag utgå från att det bara är att lyfta på ett nytt tak eftersom den kommer att väga en femtedel av vad väggarna skall tåla. Hur skall takstolarna vara uppbyggda? Taket är också uppbyggd av lådor på 20x20 cm som skall vara bärande. Den längsgående väggen mitt i huset är också bärande vilket skulle kunna innebära att jag istället för att beräkna hållfastheten på husets bredd på 8 meter skulle kunna använda en hållfasthets beräkning för pulpettak 2x 4 meter. Hur är takstolarna uppbyggda i ett sadeltak är alla takstolar parallella eller skall takstolarna på kortänden vara på tvären? Kan jag återanvända virket i taket eller är takpappen helklistrade.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.