Spånar på att bygga ett tak på altanen och behöver lite hjälp med dimensionering och en del annat. Det finns ett befintligt trallgolv som jag tänker behålla men jag kommer sänka ner stolparna genom golvet så det kommer inte bära någon vikt. Dock inte helt säker på hur jag ska fästa stolparna i marken, berg väldigt nära men det lutar åt att bara ställa dom på plattor mot mark under golvet och fäst dom i sidled mot trallkonstruktionen.

Taket kommer vara strax över 5 meter brett (dvs längs husväggen) och knappt 3 meter djupt. Jag föreställer mig två bärande stolpar 115x115 mm, en bärlina med limträbalk 115x225 mm, takbalkar 45x120 mm och cc 60 cm. fäster dom i balkskor mot en 45x170 mm mot väggen där den kommer fästas i 8 befintliga expanderbultar (där min nuvarande markis sitter). Tänker klä med råspont, tunnast möjliga, underlagspapp och takplåt, sannolikt Arecos takpanneliknande plåtar. Avståndet mellan bärande stolpar är inte skrivet i sten och om det kniper gå det ha tre men helst inte. taksprånget är heller inte skrivet i sten men som det ser ut nu kanske 80 cm.

Jag har ett befintligt förråd på utsidan där jag tänker försöka följa lutning och höjd på så det blir enhetligt.

Jag har provar beräkna dimensioner med t.ex. Svenskt Trä kalkylator och då blir jag lite orolig, den vill har en limträbalk på minst 115x315 mm, takbalkar 45x270 mm, det betyder att jag nästan måste krypa ut under limträbalken för att nå resten av altanen...

Hur hade ni dimensionerat? Jag bor på västkusten i Halland, det blir ibland lite snö men kan oftast räknas i cm på ena handen som mest. Gjorde en snabb skiss i CAD:en som hjälp. Behövs det mer information så svarar jag.

RoTe
Svenskt trä har en jäkla massa bra info både gällande dimensionering samt byggbeskrivningar. Ta dig igenom lite av det materialet först så kan du ställa enklare/kortare frågor sen: https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/

Frågor som är en mindre uppsats tenderar att bli obesvarade för få har den tiden att lägga på en annan okänd person, i all välmening.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.