Hej,

På huset till höger, sadeltaket, är det betongpannor, och korrigerad plåt på tillbyggnaden, pulpettaket. Pannorna på gäststugan är gamla så ett bytte skulle göra taket gott. Tillbyggnaden har varit ett förråd som jag håller på att inreda till gäststuga. Väggarna har jag isolerat men inte taket då jag inte vet hur taket kommer att bli.
Tacksam för alla svar om hur är det bäst att lösa skarven mellan taken för att undvika framtida läckage. Lutningen på tillbyggnaden som den ser ut nu är ca 6 grader, det är lågt i tak 1,6 m i lägsta punkten och ca 2 m i högsta. Lösningen ska helst vara så att isolering bygger på utvändigt i förrådet då en invändig isolering skulle innebära mindre takhöjd.

Bilder på byggnaderna och tak skarven inne i förrådet.

IMG_4660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lutar det bara 6 grader är det antingen dubbelfalsad bandplåt eller riktig ytpapp som svetsas ihop om man ska kunna garantera att det ska bli tät. Den korrugerad plåt som du har nu har funka bra till förråd då det inte finns något under och om vatten har kommit in kan det torkat fort men bygger du in detta med isolering, plast och gips kan jag lova att om 10 år kommer du ha fukt skador. Spellista eftersom du inte har råspont eller papp så börjar det läcka finns det inget under plåten sen kommer blir kondens på undersidan av plåten också.

Redigerat:
tack för dit svar Johan, jag misstänkte det, så om jag har tolkat dit svar rätt så ska taken byggas ihop så att dubbelfalsad bandplåtet täcker båda taken?

Är lite svårt att se på bilderna men kan kanske bara lägga på den platta delen eller om du vill ha bandplåtet hela huset är ju snyggt. Man kan ju inte lägga dubbelfalsad bandplåtet själv som provat person utan får ta in en plåtslagare som gör det så om du vill ha bandplåtet är det bästa att kontakta en firma som kan komma och titta på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.