11 751 läst ·
60 svar
12k läst
60 svar
Tak konstruktion till uterum?
Jag ser inte att du har plåt, det såg ut som pannor.... vet inte om det fungerar om det är plåt på ditt nuvarande tak.Nobbe_1 skrev:
Jag får fundera lite på vad det blir för lutning säger du att höjdskillanden är 10.5 cm på en meter. På bilden ser det ut att vara 40 cm på typ 3 meter.
Kollar vi på SketchUp modell imorgon då? Snyggt jobb om du gjort det där i SketchUp med burspråket, det är inte lätt.
Vad händer om det är varmt i ditt nya uterum och värmen stiger uppåt, den går in i isoleringen i din gamla vägg ( gamla yttervägg) och stannar där om du inte får undan värme och fukt i ditt nya uterum. Tänker jag fel, förstår du ?Nobbe_1 skrev:
Jag förstår inte vart fuktig luft skulle ta sig in genom ytterväggen från uterummet 
Ja det är plåt jag har idag. Men å andra sidan kan jag ta bort brädorna i taksprånget och vindskivan så ser jag ju dels om jag kan gå på direkt på befintliga takstolar men även om det går att sticka in ny plåt under den gamla. Tror det sägs att den ska gå in minst 25 cm.
Ja det är plåt jag har idag. Men å andra sidan kan jag ta bort brädorna i taksprånget och vindskivan så ser jag ju dels om jag kan gå på direkt på befintliga takstolar men även om det går att sticka in ny plåt under den gamla. Tror det sägs att den ska gå in minst 25 cm.
N Nylenskavillan skrev:
Bilden med takstolarna och burspråket har jag gjort i ritprogrammet i Word
N Nylenskavillan skrev:Jag ser inte att du har plåt, det såg ut som pannor.... vet inte om det fungerar om det är plåt på ditt nuvarande tak.
Jag får fundera lite på vad det blir för lutning säger du att höjdskillanden är 10.5 cm på en meter. På bilden ser det ut att vara 40 cm på typ 3 meter.
Kollar vi på SketchUp modell imorgon då? Snyggt jobb om du gjort det där i SketchUp med burspråket, det är inte lätt.
Ok, jag har fattat, du vill stänga värmen ute. Ett förråd hade fungerat lika bra på så sätt, och om du inte sätter i dörrar i burspråket, får du ett likabra skydd då? Jag undrar om det verkligen blir snyggt på huset det här och jag tror att det blir snyggare att dra tillbyggnaden tillbaka från fasadkanten istället för att gå längre fram än gaveln, skulle bli snyggare om du gjorde det mindre. Saken är bara den att dina nuvarande mått är bra att möblera. Om det inte blir snyggt, kan det påverka försäljningsvärdet negativt senare.N Nylenskavillan skrev:
Om jag inte sätter dörrar.... Menar nu skjutparterna jag ska ha eller menar du om jag inte sätter vanliga glasdörrar? Hur som helst så gör ju dessa skjutpartier (som det är ett ganska högt U-värde "sommarfönster") att värmen/solen kommer att värma upp utrymmet. Det får jag ta eftersom jag betalar inte 4 ggr så mycket för "kassett" med lågt u-värde som klassas som vinterisolerade.
Sedan kommer jag ha bygga burspråket ut från fasaden för att se åt sidorna vare sig det är snyggt eller inte då det är jag som kommer att bo där och ska trivas. Jag fick en bra vinst på försäljningen från förra huset i höstas så jag kan ta ett litet "tapp" om jag skulle sälja det här.....men det kommer jag nog inte att göra under överskådlig tid. Det finns heller inget som jag ser idag som skulle göra så att jag måste flytta....som t ex en separation då jag bor ensam. Händer något oförutsett så får jag ta det då. Jag kommer ändå ha en vinst på fastigheten jag har även om den kanske blir lite mindre.
Sedan har jag två projekt till som ska byggas och det är en utebastu och ett relaxrum vid jacuzzin på en annan altan och det kommer nog att väga upp det negativa med uterummet
Där blir det två härdade glasskivor som är 2 x 2 m/st ut mot sjön osv 
Men EN sak i taget känns det som
Sedan kommer jag ha bygga burspråket ut från fasaden för att se åt sidorna vare sig det är snyggt eller inte då det är jag som kommer att bo där och ska trivas. Jag fick en bra vinst på försäljningen från förra huset i höstas så jag kan ta ett litet "tapp" om jag skulle sälja det här.....men det kommer jag nog inte att göra under överskådlig tid. Det finns heller inget som jag ser idag som skulle göra så att jag måste flytta....som t ex en separation då jag bor ensam. Händer något oförutsett så får jag ta det då. Jag kommer ändå ha en vinst på fastigheten jag har även om den kanske blir lite mindre.
Sedan har jag två projekt till som ska byggas och det är en utebastu och ett relaxrum vid jacuzzin på en annan altan och det kommer nog att väga upp det negativa med uterummet
Men EN sak i taget känns det som
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej
Glad amatör ? Men snart proffs, du har en veranda stor nog för en hel skolklass. Jag har ritat på burspråket och jag tycker de fasta partierna känns små, jag vill att de vinklas ut mer, alltså att burspråket kommer ännu längre ut.
Bilden ser ut så här i dagsläge. Jag lägger på taket sedan. Jag tror det är en bärlina för burspråk men kolla i träguiden.
Glad amatör ? Men snart proffs, du har en veranda stor nog för en hel skolklass. Jag har ritat på burspråket och jag tycker de fasta partierna känns små, jag vill att de vinklas ut mer, alltså att burspråket kommer ännu längre ut.
Bilden ser ut så här i dagsläge. Jag lägger på taket sedan. Jag tror det är en bärlina för burspråk men kolla i träguiden.
Logga in
Skapa konto
Ja man kan ta en extra för burspråket men det finns olika lösningar på just det 
Logga in
Skapa konto
N Nylenskavillan skrev:Hej
Bilden ser ut så här i dagsläge. Jag lägger på taket sedan. Jag tror det är en bärlina för burspråk men kolla i träguiden. [bild]
Du kanske kan göra en liten manual åt mig hur man infogar bilder (t ex som du gjort med huset) i SketchUp
Bilden ser ut så här i dagsläge. Jag lägger på taket sedan. Jag tror det är en bärlina för burspråk men kolla i träguiden. [bild]
HejNobbe_1 skrev:
Jag tror du kan ha en ruta som är smal och har en mindre bredd än 800 mm , den kan vara modern och fylla sin funktion, men den måste vinklas utåt mer. En smal spalt som man har på dörrar. Jag ritar in ett fönster och bestämmer en vinkel på det viset jag tänker till imorgon. Jag är rädd att den inte fyller sin funktion annars, du vill ha känslan att du ser runt hörnan och jag tror inte du får det när vinkeln är för flack. Egentligen, det där fönstret där bak, hur skall du ansluta ditt nya tak? Hur skall du kunna behålla fönstret och ändå få till taket ? Du kan inte bygga på befintliga takstolar, och skära i plåten för att lägga det ovanpå och sedan skarva fast plåten igen är inget som vi vet om det fungerar ? Du måste alltså ta bort fönstret eller göra det mycket mindre i höjd.
Måttet 2.75 är viktigt, 2.55 fungerar inte. Det nuvarande fönstret kommer att hamna i kläm.
Det jag gjort är ett perspektiv för att beskriva en idé och få en bild över saker att tänka på. Det är gjort i Photoshop, Jag utgår från verkliga mått i Sketchup men vränger till det i Photoshop.
Vilka program har du använt nu ? Är det fortfarande ritprogrammet i Word? Starta en ny tråd för bastuprojektet så koncentrerar vi oss på uterummet här . ( moderatorerna vill ha det så, men tack att du visade det).
Redigerat:
Bilden uppifrån är gjord i Word och den i perspektiv har jag gjort i SketchUpp
Jag tror du kan ha en ruta som är smal och har en mindre bredd än 800 mm , den kan vara modern och fylla sin funktion, men den måste vinklas utåt mer. En smal spalt som man har på dörrar. Jag ritar in ett fönster och bestämmer en vinkel på det viset jag tänker till imorgon. Jag är rädd att den inte fyller sin funktion annars, du vill ha känslan att du ser runt hörnan och jag tror inte du får det när vinkeln är för flack.
Måttet 2.75 är viktigt, 2.55 fungerar inte. Det nuvarande fönstret kommer att hamna i kläm.
Det jag gjort är ett perspektiv för att beskriva en idé och få en bild över saker att tänka på. Det är gjort i Photoshop, Jag utgår från verkliga mått i Sketchup men vränger till det i Photoshop.
Vilka program har du använt nu ? Är det fortfarande ritprogrammet i Word? Starta en ny tråd för bastuprojektet så koncentrerar vi oss på uterummet här . ( moderatorerna vill ha det så, men tack att du visade det).
Kul . Hur gör du med ” understycket ” som går tvärsöver befintligt fönsterparti in till sovrummet, det med fönstret som är liggandes ? Ska du bygga på med någon typ av beklädnad eller kommer man att se stolparna ?Nobbe_1 skrev:
Jag tar nog bort det fönstret från TV-rummet och flyttar det till sovrummet
N Nylenskavillan skrev:
Bra, då har jag fattat, och sen blir det en vägg istället för det plank eller vad man skall kalla det som du har idag då ? Fönster byter plats och liggande fönster tas bort. Planket ersätter jag med vägg och kollar ett uppskattat värde för vinkeln. När man anger vinkel 1:12 då motsvarar det en måttenhet i höjd och tolv enheter i längd och lutningen bör bli 12 grader så din lutning måste väl vara 10.5, men jag mäter i Sketchup det är mer exakt.Nobbe_1 skrev:
Jag har bilden klar för mig.
Sen är det vattenavrinning och sånt, och golvet skulle du isolera underifrån. Torpargrund. Förråd under eller hur.
HejNobbe_1 skrev:
Då har jag gjort som DU önskar i en första skiss, m e n jag håller inte helt med dig. Det är för att du skall fundera på vad som verkligen är det bästa. Nu är det 2750 längst in och 2100 längst ut på själva burspråket och ett taksprång på 150.
Ny bild ikväll tror jag. Rätta mig angående fönster. Och skjutpartiet - det är bara en dörr som kan skjutas, men tar du vikdörrar kan du öppna helt ( se bilden på det andra uterummet).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto