Byggahus.se

Tak i plywood?

1. S
    Medlem Nivå 13
    Hej,

Vi tittar på ett hus runt 120 m2 där man har plywood istället för råspont. Samtidigt har man haft problem med kondens så man har installerat en mekanisk fläkt och flyttat ner isoleringen från själva plywooden ner till vindsgolvet, man har även öppnat upp i takfoten för med ventilation. Efter 5 år med denna konstruktion så kvarstår dock problem med kondens.

Ägarna menar på att taket behöver bytas och det stämmer säkert bra enligt åldern. MEN vad bör man tänka på här? Hur illa är denna konstruktion? Finns det något annat man kan göra?

Hur reagerar plywood med fukt? Är det inte stor risk att det buktar in? Vi kan dock inte så några tecken på det utifrån(nej vi har inte varit på vinden än)?

Låter det rimligt med att det kan kosta ca 150 000 - 200 000 att byta taket inkl råspont eller pratar vi större summor(Skåne).

Det gäller då betong tak(vad jag förstår är det billigare än Tegel och taket som ligger är redan betong) på trästomme.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Plywood tål fukt ungefär som råspont

Din beskrivning av vinden verkar konstig, har dom gjort om från paralelltak till kallvind för att bli av med fuktproblem?
    Det är isf tvärt emot de flesta teorier.
    Skulle nog vara bättre att ta reda på vad kondesproblemen kommer av.

Priset för omläggning med ny råspont är rimligt, men ett byte till råspont minskar troligen inte kondesproblemen.

Du får säkert mer hjälp här om lägger upp bilder på taket och helst även inifrån vinden.

3. T
    Medlem Nivå 5
    Det är värre än så, lägg en bit plywood ute en natt. Den kan få alla möjliga lustigt vridna former plus att limmet släpper. Råspont är säkert lite tåligare mot fukt. Men ett byte löser inte fuktproblemet.

Vi har inte råspont på vårt hus och garanterat inte plywood. Vi får tunt lager is på insidan av taket på vintern när ånga kondenseras på insidan och fryser till is.

Är det verkligen plywood, är det inte något annat skivmtrl?

• Laddar…
  4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Amerikanarna kör med OSB på taken, ja även på utsidan väggarna. Plywooden i sig är garanterat inget problem. Att limmet släpper är inte sant. Plywood är limmad med kokfast lim.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 13
    Tack för informationen, vi ska besiktiga huset på Onsdag och då ska jag passa på att ta lite foto att lägga upp här.

6. T
    Medlem Nivå 5
    Jag har sett plywood som definitivt inte var vattentåligt och hoppas att ingen lagt tak med samma kvalite. Det finns en anledning till att man använder marin-plywood i båtar.

7. larsbj
    Det finns så klart plywood som inte är vattentålig men vanlig byggplywood gör det lika bra som marin-plywood. (marin-plywooden är av högre kvalité på andra sätt tex fler lager.)

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu hittar du väl på i alla fall?
    Plywood är alltid WBP, Weather and Boil Proof, dvs väder- och kokfast.
    Allt limmet mellan de olika fanerlagren gör den också väldigt röttålig.

Varifrån har du hämtat dina uppgifter?

Jag har förresten haft plywoodbitar liggande ut i åratal.
    De blir lite gråare, men verkar annars OK.

9. T
    Medlem Nivå 5
    Jag la ut en bit en fuktig sommarnatt. Det finns väl olika kvaliteer som på så mycket annat.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det finns olika kvaliteer, byggde en lekstuga med plywood från byggmax och det som inte målades separerades till ett antal ark faner.

På cykelskjulet sitter det några hörnförstärkningar av plywood som aldrig blev målade och de håller trots de suttit ute i 10 år så det finns olika kvaliteer.

Protte

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 13
    Hej,

Här kommer lite bilder från besiktningen

Man kan säga att det såg klart bättre ut än vad jag först tänkte mig.

12. larsbj
    Tycker det ser ok ut plywooden ser inte ut att tagit någon större skada.

Tror ju inte att isoleringen suttit mot plywooden förut, det måste vara ett missförstånd.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 9
    Fuktfläckarba uppe vid nock kanske inte beror på kondens utan att nockband lossnat så det saknas.
    Så där ser det ut på min vind på masonitskivorna och där har nockbandet lossnat så regn bl.a. studsar in där när det regnar kraftigt.
    Är den rostfria lådan ett ventilationsaggregat?
    Om det fungerar rätt borde inte fuktig luft från boendet läcka upp på vinden så mycket att det blir kondens

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 13
    Enligt besiktningsmannen så såg nockbandet bra ut. Besiktningsmannen klagade på att det inte fanns plast under isoleringen så att fukten tog sig upp. Han trodde annars att fuktfläckarna berodde på regn och blåst i vissa riktningar, men det fanns ingen fukt där nu.

Den rostfria boxen är vad jag förstår mekanisk ventilation och då har man draget rör i större delen av huset, även ner i källaren.

Takpannorna ligger löst på plywooden, det är endast uppe vid nock som de är spikade.

15. S
    Medlem Nivå 13
    Det låter troligt.