Tjena,
Vi ska börja renovera vårt nyinköpta lilla 20-talshus i nationalromantisk stil. Gammal sommarkåk som sedan byggts till med punschverandea och ytterligare en rätt ful utbyggnad. Hursomhelst så har vi olika slags innertak i olika delar av huset. Det finns målad väv, hyvlade och målade plankor och treetexskivor. Vad är typiskt för 20-tal och nationalromantiken? Spontant tänkte jag att det borde vara hyvlad och målad plank men sen kikade jag i lite byggnadsvårdböcker och då var det en del målad väv.... Någon som har råd?
Tack!!
Elin

Var i landet ligger huset? Är det en trävilla tegel villa eller en putsad villa. 20-talet är ingen enhetlig stil. Visa gärna med bilder så är det lättare att ge förslag.

mvh plexi

Hej Plexi,
Huset ligger utanför Stockholm och är ett sommarhus byggt 1924. Det är nationalromantisk stil med snickarglädje, glasverandor och spröjs.
Det lutar mot att vi väljer råspont som tak...
Elin

Menar du verkligen råspont? Detta är grovsågade brädor tänkta som undertak eller undergolv. Vill Ni ha spontat takvirke bör Ni använda hyvlade brädor med lägre fuktkvot än standard råspont.

Runt 20talet var det vanligt med vita tak. Jag har ju inte sett ert hus men personligen är min första tanke att använda ett vävspänt tak som målas vitt. Alternativt pappspikat. Kolla på http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/ för inspiration.

mvh plexi

Jag menar hyvlad spont förstås inte rå...

Det är just det som är förvirrande, vi har pappspännt tak i ett par rum, spont i köket och hallen. Det är svårt att veta vad som fanns där från början... vi har hittat en del gamla papptapeter soch fått bra bild av innerväggarna men just innertaken är förvirrande. ???

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.