1 378 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Tak från 74, trött masonit och slarvigt draget för kamin. Vad rekommenderar ni?
Har köpt nytt hus från -74 med eternittak. Har inte sett något större fel på takpannorna förutom att lite spik måste ner och det måste få en rejäl tvätt.
Det är dock några skavanker under. Min tanke är att eftersom det bortsett från bilderna nedan ser fräscht ut. Borde jag kunna lägga ny masonit, täppa till hålet och ersätta de som blivit dåliga?
Det är dock några skavanker under. Min tanke är att eftersom det bortsett från bilderna nedan ser fräscht ut. Borde jag kunna lägga ny masonit, täppa till hålet och ersätta de som blivit dåliga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade exakt samma och bytte för några år sen.
För att ersätta masoniten måste eterniten bort. Det får du enbart bort genom att kapa spikskallarna och lyfta av plattorna.
Kofot kommer spräcka eterniten.
Mitt tips. Bort med allt och byt ut masonit mot duk/väv etc och eterniten mot plåt.
Tätt, fint och fräscht på vinden 👍👍
För att ersätta masoniten måste eterniten bort. Det får du enbart bort genom att kapa spikskallarna och lyfta av plattorna.
Mitt tips. Bort med allt och byt ut masonit mot duk/väv etc och eterniten mot plåt.
Byta hela taket är framförallt väldigt mycket dyrare tänker jag. Nu är det en väldigt väldigt liten del av taket som ser tokig ut. Övrigt ser det fräscht ut på vinden.T TheGame skrev:Hade exakt samma och bytte för några år sen.
Förstår så klart att det är bättre att köra duk/väv och plåt, nytt och fräscht. Hade jag gärna gjort. Men om plånboken tryter just nu, är det inte enklare att lyfta av det som behövs, sätta ny masonit och sätta tillbaka? Man kan inte göra den här processen innifrån? 😬
Ok, nej inifrån går inte.Sparvassursen skrev:
Byta hela taket är framförallt väldigt mycket dyrare tänker jag. Nu är det en väldigt väldigt liten del av taket som ser tokig ut. Övrigt ser det fräscht ut på vinden.
Förstår så klart att det är bättre att köra duk/väv och plåt, nytt och fräscht. Hade jag gärna gjort. Men om plånboken tryter just nu, är det inte enklare att lyfta av det som behövs, sätta ny masonit och sätta tillbaka? Man kan inte göra den här processen innifrån? 😬
Masoniten ligger troligtvis klämd mellan eterniten bärläkt och takstol
Håller lite med på den. Sprickande eternit vore bökigt! I sådana fall kan det vara bättre att köra hela faderullan på en gång.S SvanteC skrev:
Klicka här för att svara