mesijaha,

Vad har du för takbeläggning? I vilka väderstreck har du tak som kan beläggas med paneler? Har du takfönster, skorstenar, takkupa, antenner och annat som är i vägen? Vilket montagesystem och fabrikat offereras. Det nämner du inget om. Det är mycket viktigt då det ska hålla i många många år.

Varför vill de offerera SolarEdge? Vad är motiveringen till det. Har du inget som skuggar är det enbart fördyrande och många(ca en för varje panel) effektoptimerarna som då måste installeras och går sönder med tiden och ska ersättas. Vi har SolarEdgesystem, så jag vet. Men vi har SolarEdgesystem eftersom vi har svåra skuggproblem en mängd olika småtak med paneler.
Tänk på att monopol-elnätsbolag som eon och vattenfall, troligen inte själva installerar utan har en underleverantör som utför jobbet. Eon och vattenfalls säljare säljer endast anläggningen till dig och sedan när du köpt, köper de allt inkl. installationen av en någorlunda lokal solcellsfirma, som man kan gissa har slavavtal med de stora monopol-elnätsbolaget. Det lokala solcellsfirman kommer att vara missnöjd pga att de knappt tjänar något och därför troligen motvilligt komma och hjälpa dig. Alltså eon och vattenfall är enbart en fördyrande mellanhand. Dessutom är dessa monopol-elnätsbolag din konkurrent när du också börjar producera ström. Som tack för att de har ökat dina elnätskostnader med hutlösa ökningar på uppåt 40 %, ska du tacka dem ytterligare då de tjänar ännu med på dig genom att kränga på dig en solcellsanläggning. Om du har en av dessa monopol-elnätsbolag som ditt elnätsbolag, då äger de dig som kund. Du kan inte komma undan dem med mindre att du flyttar hela ditt hus till annat elnätsbolagsområde, eller flyttar till annan fastighet belägen i annat elnätsbolags område. Kanske bättre att du direkt kontaktar en lokal solcellsfirma, som är mån om dig som kund och hjälper dig.

Redigerat:
  • Gilla
Anders Bosson och 3 till
  • Laddar…
Har du föresten bild på de olika taken och vilket väderstreck?

F
JA, Trina och Qcell är stora paneltillverkare (mycket större än LG) och dom gör alla en bra panel och är kostnadseffektiva val.

Det är väl den ospecificerade panelen från Vattenfall man kan ha åsikter om.

Symo växelriktaren från Eon är en Fronius och dom är troligtvis världsbäst. Sen får du läsa på om du anser att du behöver optimerare eller inte.

Offerterna skiljer sig åt rätt mycket, från 12300Wp (Eon) till 9240Wp (Solkraft). Lämnar nån av dom garanti på producerad el? Dvs får du garantipengar av tex Svea Solar om du inte producerar 10332 kWh med 10200W installerad effekt? Jag tycker att det ser orealistiskt optimistiskt ut från Svea och Vattenfall.

Ang att installera själv, jag tror att du själv skulle köpa in delarna från tex Eons offert för ca 90’ inkl moms sen tillkommer elektriker, ställning mm.

• Gilla
messijah
  • Laddar…
Nu gillar jag vad jag läser, kunskap och åsikter . Förutsättningarna på platsen avgör materialval därav bättre att anlita en mindre aktör som bryr sig om att slutresultatet blir tillfredställande. Ska förtydliga lite bättre, SolarEdge är väldigt multi därav behöver man som installatör inte tänka lika mycket , tror det är därför som det är populärt bland de större aktörerna, en optimerare hanterar inte bara skugga, den sköter safe dc funktionen, panelövervakning på enskild nivå, jämnar ut panel avvikelser, samt möjlighet att köra olika effekter och paneler på samma sträng.

Samtidigt är Fronius,Sma, Huawei kanske bättre produkter om man inte önskar alla ovan funktioner eller kombinerar med ett Tigo system, vilket är väldigt nice .

När det gäller paneler håller jag med föregående talare, alla paneler som har nämns är bra alternativ och även om jag har tycker att LG är en bättre panel så håller jag med om att de andra är mer prisvärda, om man bara tittar på pengarna. En leverantör som inte uppger exakt vad de tänker installera, hade jag förkastat direkt. De säljer ju inte en produkt/anläggning, utan ett koncept. Oseriöst.

Bifogar en bild på husen (har ett gästhus också men den är bara medräknad i Vattenfalls och Svea solars lösningar. Anledningen till att jag inte vill köra det också är pga att det är ofta skugga där och det skulle inte ge samma verkningsgrad för pengarna man får lägga ut. Den övre bilden är tagen från Lantmäteriet.se så där kan ni själva räkna ut mot vilka riktningar husen är vända. Men en del yta mot SV samt SO som är mest optimal med minst skuggning.

Svea Solars solcellsplanering (2 hus):
Flygbild över två hus med markeringar för planerade solpaneler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solkraft Sveriges lösning (1 hus):
3D-modell av ett hus med solpaneler på taket, viss skuggning syns, kompass i nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Optimerare är inräknat på alla system, förutom kanske vattenfalls då dem påstod att man inte kan sätta solpaneler i olika väderriktningar för då producerar det dåligt hela tiden. Glömde nog också att skriva att Solkraft erbjuder mig en tjänst att se panelerna via nätet på panelnivå.

messijah messijah skrev:
Bifogar en bild på husen (har ett gästhus också men den är bara medräknad i Vattenfalls och Svea solars lösningar. Anledningen till att jag inte vill köra det också är pga att det är ofta skugga där och det skulle inte ge samma verkningsgrad för pengarna man får lägga ut. Den övre bilden är tagen från Lantmäteriet.se så där kan ni själva räkna ut mot vilka riktningar husen är vända. Men en del yta mot SV samt SO som är mest optimal med minst skuggning.

Svea Solars solcellsplanering (2 hus):
[bild]

Solkraft Sveriges lösning (1 hus):
[bild]

Optimerare är inräknat på alla system, förutom kanske vattenfalls då dem påstod att man inte kan sätta solpaneler i olika väderriktningar för då producerar det dåligt hela tiden. Glömde nog också att skriva att Solkraft erbjuder mig en tjänst att se panelerna via nätet på panelnivå.
Alla med SolarEdge har samma portal så de kommer alla att visa på panelnivå.

Stående montage brukar man undvika om panelerna har 3 strängar på stående riktning. Skugga eller smutsas kortsidan släcks hela panelen. Har man dem liggande släcks bara 3-del som är skuggad. Detta spelar inte så stor roll på branta tak, men med flackt tak och med snörasskydd kommer det att märkas.

Är det ca 20 gr lutning på de olika riktningarna tror jag på ett snitt om ca 850kWh/kW/år.

Ingen av dem som föreslagit Huawei? De har också optimerade men behöver inte ha det på alla i strängen. De har även ett riktigt intressant system för att övervaka och testa panelerna.

Nej ingen har nämnt Huawei. Solkraft har dock givit mig 2 offerter, en billigare också men med ett annat märke på panelen.
Detta är winaico Deutschland GmbH, WSP-320mx perc Fullblack. Han sa att tyskarna också är väldigt bra på sin sak men dessa paneler hade 15 års garanti mot LGs 25 år.
Kostnaden här är dock 173.000 kr innan bidrag, alltså 25k billigare än mot LGs paneler. Dock ger dessa 80% garanterad effekt efter 25 år men då har det gått så lång tid att sånt är marginellt känner jag.

Winaico paneler tillverkas inte i Tyskland, som de givetvis vill invagga dig i att du ska tro. Det är bara ett säljbolag i Tyskland som säljer dessa paneler som troligen tillverkas något låglöneland. De brukar också förse databladet med en tysk flagga, men det är ju bara försäljaren som sitter i Tyskland.

• Gilla
  • Wow
messijah och 1 till
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Alla med SolarEdge har samma portal så de kommer alla att visa på panelnivå.

Stående montage brukar man undvika om panelerna har 3 strängar på stående riktning. Skugga eller smutsas kortsidan släcks hela panelen. Har man dem liggande släcks bara 3-del som är skuggad. Detta spelar inte så stor roll på branta tak, men med flackt tak och med snörasskydd kommer det att märkas.

Är det ca 20 gr lutning på de olika riktningarna tror jag på ett snitt om ca 850kWh/kW/år.

Ingen av dem som föreslagit Huawei? De har också optimerade men behöver inte ha det på alla i strängen. De har även ett riktigt intressant system för att övervaka och testa panelerna.
Det var dock extrema problem med Huaweis optimerare när dom kom, det kanske har blivit bättre? Jag tror verkligen att det är TIGO man skall ha. Huaweis gamla växelriktare känns också ganska ”gamla” då dom inte klarar strömmen med parallell installation med en modern panel och loggningsfunktionerna är i princip obefintliga så man skall verkligen vara säker på att det är den nya (MO) man köper då. Såg att den hade ljusbågeövervakning inbyggt på den nya, går det utan optimerare eller övervakning ute vid panelel? Growatt är ju ett annat skapligt alternativ i samma prisnivå som Huawei, även den utan fläkt (på gott och ont).

F fsn skrev:
Det var dock extrema problem med Huaweis optimerare när dom kom, det kanske har blivit bättre? Jag tror verkligen att det är TIGO man skall ha. Huaweis gamla växelriktare känns också ganska ”gamla” då dom inte klarar strömmen med parallell installation med en modern panel och loggningsfunktionerna är i princip obefintliga så man skall verkligen vara säker på att det är den nya (MO) man köper då. Såg att den hade ljusbågeövervakning inbyggt på den nya, går det utan optimerare eller övervakning ute vid panelel? Growatt är ju ett annat skapligt alternativ i samma prisnivå som Huawei, även den utan fläkt (på gott och ont).
Det är G2 av Huaweis optimerade som skeppas nu.

Har fått läsa på om Huawei och de känns vara med i racet på riktigt nu. Alla deras växelriktare för vanliga anläggningar är dessutom förberedda för batterilager.

• Gilla
jalmars
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
Det är G2 av Huaweis optimerade som skeppas nu.

Har fått läsa på om Huawei och de känns vara med i racet på riktigt nu. Alla deras växelriktare för vanliga anläggningar är dessutom förberedda för batterilager.
Men det är inbyggda optimerare i den nya, inte en kopia på SolarEdge med krav på extern optimering?

Tycker det var synd att Huawei gått ifrån 3 MPPTs som dom trots allt hade på sin gamla, det ger en hel del frihetsgrader ändå.

F fsn skrev:
Men det är inbyggda optimerare i den nya, inte en kopia på SolarEdge med krav på extern optimering?

Tycker det var synd att Huawei gått ifrån 3 MPPTs som dom trots allt hade på sin gamla, det ger en hel del frihetsgrader ändå.
De har externa optimerade som option, likt Tigo. Du behöver bara ha optimerade på de paneler du önskar. Resten kan vara utan.

De har vanlig MPPT och de har ett diagnosystem som snabbt kan kolla status på alla paneler, även de utan optimerare.

R Robert-san01 skrev:
Ursäkta någon som inte förstår, men vad betyder det här? ”3 strängar på stående riktning”.

F
R Robert-san01 skrev:
De har externa optimerade som option, likt Tigo. Du behöver bara ha optimerade på de paneler du önskar. Resten kan vara utan.

De har vanlig MPPT och de har ett diagnosystem som snabbt kan kolla status på alla paneler, även de utan optimerare.
Det låter ju riktigt bra!!

tveksamt tveksamt skrev:
Ursäkta någon som inte förstår, men vad betyder det här? ”3 strängar på stående riktning”.
Man har delat in panelens 60 celler i 3st grupper/strängar om 20. Dessa går som 3st U från ena kortsidan till den andra, typ UUU och är förbundna med förbikopplingsdioder. Blir en cell i ett U skuggat kopplas den gruppen förbi. Blir 20 i en grupp skuggat kommer resterande 40 att producera (ex om den är monterad liggande och har snö eller smuts längs en långsida). Blir 2st i botten eller toppen av var U skuggat kopplas alla 3 grupperna förbi.

Hoppas du blev klokare av mitt försök till förklaring.

• Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.