43 994 läst ·
123 svar
44k läst
123 svar
Tagit offerter på hel installation av solceller, men vilken är mest prisvärd?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har solpanel på vår sommarstuga som är Offgrid, den är väl över 30år, inte försämrad som märks.M MichaelOberg skrev:Ja varför?
Därför att det är en bättre konstruktion.
Om "vanliga" har en garantitid på 10-12 år och glas/glas på 30 är det förmodligen olika lång livslängd på panelerna, oavsett garantitid.
Slår man ut produktionen över tid om man kollar pris/kWp så blir glas/glas lite mindre dyrt.
Men ska man ha anläggningen länge är det svårt att bedöma hur länge panelerna kommer hålla.
Finns paneler för alla, inte konstigt att storsäljarna är bland de billigare modellerna då de är väldigt prisvärda. Men vill man ha bättre grejer så finns glas/glas.
De är väl knappt 1000:- dyrare per panel än vanlig svart mono.
Om man tjänar på glas/glas. Ja det beror på
Det med garantier tar jag löst på, mycket tveksamt vad som händer efter 25år, vilket företag? Likadant med rostskyddsgaranti på bilar..
Jag bygger anläggning som ska vara prisvärd/watt, dock så vart det SMA, men prisvärd.
Men när jag bygger idag blir det Kinaväxelriktare med 5års garanti, så bra pris att den att den kostar 1/5 del av en SMA, samt att många seriösa solcellsföretag sätter upp dem..
Samt att risken att ha samma solcellsanläggning i 30år är liten..
Har du nån länk till dina leverantörer i Kina?H Husqvarna220Ac skrev:Vi har solpanel på vår sommarstuga som är Offgrid, den är väl över 30år, inte försämrad som märks.
Det med garantier tar jag löst på, mycket tveksamt vad som händer efter 25år, vilket företag? Likadant med rostskyddsgaranti på bilar..
Jag bygger anläggning som ska vara prisvärd/watt, dock så vart det SMA, men prisvärd.
Men när jag bygger idag blir det Kinaväxelriktare med 5års garanti, så bra pris att den att den kostar 1/5 del av en SMA, samt att många seriösa solcellsföretag sätter upp dem..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Är du säker på att det är samma modell på riktaren du får från Alibaba eller vart du nu köper den? Jag skulle inte vara så säker på att det är samma även de påstår det.H Husqvarna220Ac skrev:Vi har solpanel på vår sommarstuga som är Offgrid, den är väl över 30år, inte försämrad som märks.
Har själv köpt ett stort parti solceller från Kina och de lovar allt du ber om. Vad du sedan får är något helt annat. Ex de vi skulle ha IP68 dosa på kom med IP65. Inga problem blev svaret när vi klagade. De kunde ordna nya lock med rätt siffra på.
CE intyg kunde vi också få på allt. De kunde fixa rätt beteckningar och nya intyg med vändande mail...
Det är min erfarenhet med, att det fuskas ganska friskt med certifieringar och IP-test. Men kanske mer med tolkningar av standarder och testförförfarande än att dom bara trycker dit ett CE-märke.R Robert-san01 skrev:Är du säker på att det är samma modell på riktaren du får från Alibaba eller vart du nu köper den? Jag skulle inte vara så säker på att det är samma även de påstår det.
Har själv köpt ett stort parti solceller från Kina och de lovar allt du ber om. Vad du sedan får är något helt annat. Ex de vi skulle ha IP68 dosa på kom med IP65. Inga problem blev svaret när vi klagade. De kunde ordna nya lock med rätt siffra på.
CE intyg kunde vi också få på allt. De kunde fixa rätt beteckningar och nya intyg med vändande mail...
Men hur specificerade ni IP68? IPx8 är inte reglerad i standard utan vattendjup specificeras av tillverkare. Fö så anser jag att det är ett orimligt krav och det är väl det Kineserna skulle ha sagt med istället för fake-certa. Man kommer väldigt långt med IP65 eller 66 om det verkligen är det på riktigt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Det var dem som skickade prover på kopplingsboxar och av dem valde vi. Kan ha varit 67 vi beställde och fick 65. Tragiska var att de troligen inte skulle ha klarat 21. Vi upptäckte felet då det blev kortis i boxarna pga vatten och rost.F fsn skrev:Det är min erfarenhet med, att det fuskas ganska friskt med certifieringar och IP-test. Men kanske mer med tolkningar av standarder och testförförfarande än att dom bara trycker dit ett CE-märke.
Men hur specificerade ni IP68? IPx8 är inte reglerad i standard utan vattendjup specificeras av tillverkare. Fö så anser jag att det är ett orimligt krav och det är väl det Kineserna skulle ha sagt med istället för fake-certa. Man kommer väldigt långt med IP65 eller 66 om det verkligen är det på riktigt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Tänkte köpa en redskapsbärare, typ minitraktor. Frågade efter CE intyg så den skulle gå sälja vidare. Fick ett fint sådant på mailen. Blev dock fundersam om det var äkta och kontaktade de som skulle ha utfärdat intyget. Fick snabbt svar att det var total fejk. När jag frågade kineserna om varför inte intyget stämde skulle de kolla och återkomma. Det var 3år sedan och jag lär aldrig höra något mer av dem.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Tror knappast de tillverkar flera olika växelriktare för olika länder, funkar den som den skall så..jag tar chansen för det priset..R Robert-san01 skrev:Är du säker på att det är samma modell på riktaren du får från Alibaba eller vart du nu köper den? Jag skulle inte vara så säker på att det är samma även de påstår det.
H Husqvarna220Ac skrev:
Då lagkraven på distorsion skiljer sig åt på olika marknader så tror jag att det inte är omöjligt med skillnader på tex filter på olika marknader. Tror däremot inte att dom har en CE-märkt dom nasar i Europa via en generalagentboch en annan ”CE-märkt” dom säljer direkt från Kina. Jag är övertygad om att man är rätt safe om man håller sig till dom mer kända märkena och modellerna som redan finns representerade här. Och detta var väl Growatt som är väletablerade i Europa.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Det var Growatt och ett till märke jag tittat på..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Kollade lite snabbt på Alibaba och Growatt. Några anger att det är EU modell och någon angav för vilka länder de var avsedda för. De specar VDE intyg, men ingen listar SS-EN. Jag skulle be om ett SS-EN intyg och intyg för skydd och Sverige för just den modellen de vill skicka även de säger att den är samma och godkänd.H Husqvarna220Ac skrev:
Tänk också på att om den kommer med båt får man lägga på ca 6-8000kr för bränsle, hantering och frakt från hamn. Ibland tillkommer även frakt till deras hamn! Enklast är att be om frakt med villkoret DDP. (Delivery, Duties, Paid.) Det som tillkommer då är ev moms och tull.
Ser ut som om jag bodde 20 minuter från Growatts kontor när jag var i Kina i Januari och Mars, synd att man inte visste det innan, men då var jag mer fokuserad på andra inverters då. Jag tror du får svårt att hitta nåt på SS-EN då det är svensk standard. Men IEC-EN eller helt enkelt bara EN.... men skall du ge sådana tips så borde du kanske tala om vilka standarder det är som gäller med? Vad tror du om 50438 till att börja med? Kanske 62109?R Robert-san01 skrev:Kollade lite snabbt på Alibaba och Growatt. Några anger att det är EU modell och någon angav för vilka länder de var avsedda för. De specar VDE intyg, men ingen listar SS-EN. Jag skulle be om ett SS-EN intyg och intyg för skydd och Sverige för just den modellen de vill skicka även de säger att den är samma och godkänd.
Tänk också på att om den kommer med båt får man lägga på ca 6-8000kr för bränsle, hantering och frakt från hamn. Ibland tillkommer även frakt till deras hamn! Enklast är att be om frakt med villkoret DDP. (Delivery, Duties, Paid.) Det som tillkommer då är ev moms och tull.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har en kontakt i Kina, står och väger på att köpa 2st, 3-4kw, även solpaneler, men tillkommer mycket avgifter på större partier, samt tycker priset på solpaneler inte blir så bra om man tex jämför med Evpower, ganska samma, men betydligt smidigare från Evpower.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har en kontakt i Kina, men tänkte köpa 3-4kw Growatt inverters, samt 30st solpaneler och lite annat, men blir bökigt och dyrt med större frakter, samt blir panelerna knappt märkbart billigare från Evpower, som är betydligt enklare.R Robert-san01 skrev:Kollade lite snabbt på Alibaba och Growatt. Några anger att det är EU modell och någon angav för vilka länder de var avsedda för. De specar VDE intyg, men ingen listar SS-EN. Jag skulle be om ett SS-EN intyg och intyg för skydd och Sverige för just den modellen de vill skicka även de säger att den är samma och godkänd.
Har kollat bägge frakt alt, både till hamnen i Stockholm/Gbg, samt även dörr-dörr.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
50438 för Sverige är nästan en grundförutsättning. 62109 lika så. Sedan kan ett intyg om den har skydd mot DC jordfel vara bra, då slipper man kostnaden för nytt jordfelsskydd. Sedan skall man inte bli allt för förvånad om ens nätbolag har helt egen uppfattning om vilka intyg som skall in. Så det kan vara bra att kolla med dem vad de kräver för dokumentation för att godkänna färdiganmälan.F fsn skrev:Ser ut som om jag bodde 20 minuter från Growatts kontor när jag var i Kina i Januari och Mars, synd att man inte visste det innan, men då var jag mer fokuserad på andra inverters då. Jag tror du får svårt att hitta nåt på SS-EN då det är svensk standard. Men IEC-EN eller helt enkelt bara EN.... men skall du ge sådana tips så borde du kanske tala om vilka standarder det är som gäller med? Vad tror du om 50438 till att börja med? Kanske 62109?