Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. Inte när du rycker ut en mening ur sitt sammanhang. Då kan det låta vettigt.
Men be någon läsa upp dina inlägg så ringer det förhoppningsvis en klocka.
Det var den meningen dom citerades i samband med påståendet att jag är sjuk.

Maskintok skrev:
vem avgör om något är en överreaktion på en upplevd situation?
De som klarar av att bedöma situationen utan att blanda in allt för mycket känslor.
Gärna även efter att ha tagit reda på fakta.

Sannolikt har de reden startat utredning och stoppat sprängningar tills den är klar.

Att ringa 112 i det läget är definitivt inte motiverat. Att kräva att alla startar utredningar på olika håll är inte heller vettigt. Det är typiska saker som man gör när man överreagerar. Vilket många verkar göra.

Men det är tydligen fastställt att det är jag som är sjuk.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
De som klarar av att bedöma situationen utan att blanda in allt för mycket känslor.
Gärna även efter att ha tagit reda på fakta.

Sannolikt har de reden startat utredning och stoppat sprängningar tills den är klar.

Att ringa 112 i det läget är definitivt inte motiverat. Att kräva att alla startar utredningar på olika håll är inte heller vettigt. Det är typiska saker som man gör när man överreagerar. Vilket många verkar göra.

Men det är tydligen fastställt att det är jag som är sjuk.
Det har jag inte skrivit.
Men att ringa 112 är för akuta situationer om livet är i fara.. livet var inte i fara här om man var inom hus... Men det kunde inte TS veta..
Så då anser jag att det fanns befogenhet för att ha ringt 112..
men att oavsett vägrat en anmälan är inte okej..

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A
hör ni allihopa..
Kan vi inte lägga ner detta med att kalla varandra för dumheter..
Ingen är sjuk eller förståndshandikappad.
så allihopa... lägg av nu..

var lite mer vänliga emot varandra.. (y)

• Gilla
halper och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slå dig i pannan med en sten och ring tidningen.
eller så ringer man någon tidning utan att sopa till sig själv med en sten.

Maskintok skrev:
Men att ringa 112 är för akuta situationer om livet är i fara.. livet var inte i fara här om man var inom hus... Men det kunde inte TS veta..
Vad är det dom är farligt. Stenarna trillar ner, sedan är den akuta faran över. Det är ju inte så att de spränger var femte minut och fortsätter efter att det gått snett.

Men jag syftar mer på de i tråden som rekommenderar att ringa. När de tipsar är det uppenbart ingen akut fara.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Vad är det dom är farligt. Stenarna trillar ner, sedan är den akuta faran över. Det är ju inte så att de spränger var femte minut och fortsätter efter att det gått snett.

Men jag syftar mer på de i tråden som rekommenderar att ringa. När de tipsar är det uppenbart ingen akut fara.
Vad jag förstod så sprängde de ganska ofta.
Och att då ha sådan kraft i laddningen att man kan ha ihjäl människor som inte blivit informerade om att stanna inomhus, så kan det leda till döden.. Där i ligger allvaret och den akuta situationen.. Men precis som du skriver så är den inte akut när man är inomhus.. Eller efter att de slutat spränga...

• Gilla
Trotomduvill och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var den meningen dom citerades i samband med påståendet att jag är sjuk.
”Sådant händer vid enstaka tillfällen även om man gör rätt. Ni behöver inte överreagera. Det gick ju bra”

Det här var det du skrev i inlägget som jag reagerade på. Om du inte förstår varför jag reagerar på ditt inlägg så bör du tänka efter lite.
Kanske försöka finna lite sympati och förståelse för att det är en obehaglig händelse som hade kunnat få katastrofala följder.
Fullständigt oacceptabelt är det också.

Visst verkar det efter omständigheterna ha gått bra. Endast materiella skador denna gång tack och lov. Men högst troligt har flera människor än Ts med familj legat i riskzonen denna gång.

Självklart ska Ts som är drabbad göra en Polisanmälan. Att han då blir illa bemött är ju bara tragiskt. Men rötägg finns inom alla branscher så vi får hoppas att nästa in ringare möter på en bättre kompetent Polis nästa gång.

Nu tror jag som jag skrev i tidigare inlägg att mycket sker bakom Ts rygg. Ts saknar antagligen mycket information om vad som pågår.
Det här är ingen normal händelse utan ett mycket allvarligt tillbud som till 110% kommer att få konsekvenser för flera inblandade.

”Sådant händer vid enstaka tillfällen även om man gör rätt”
NEJ. Det gör det absolut inte. Skulle det hända även om man gör rätt så skulle självfallet säkerhetsavstånden vid sprängning behöva ändras.

Flygande stenar utanför säkerhetszonen runt ett sprängningsarbete är inget man ska behöva räkna med. Det tror jag de flesta normalt begåvade människor förstår.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad jag förstod så sprängde de ganska ofta.
Och att då ha sådan kraft i laddningen att man kan ha ihjäl människor som inte blivit informerade om att stanna inomhus, så kan det leda till döden.. Där i ligger allvaret och den akuta situationen.. Men precis som du skriver så är den inte akut när man är inomhus.. Eller efter att de slutat spränga...
Men om de spränger ganska ofta, och det har flugit stenar vid ett tillfälle så verkar det trots allt inte vara en överhängande risk att det händer.

Men visst, det är så klart allvarligt att det händer överhuvudtaget, och ska naturligtvis inte förekomma alls.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Precis som att det kan komma bildelar flygande om du är i närheten av en väg. Det är inte sannolikt, men kan hända.

• Gilla
  • Arg
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Precis som att det kan komma bildelar flygande om du är i närheten av en väg. Det är inte sannolikt, men kan hända.
Du kan få en drönare i skallen på väg till jobbet på morgonen också. Icke desto mindre så är just sprängning förenat med stora risker och omgärdas därför av strikta regleringar. Att ställa till det för liv eller egendom medelst sprängning kan vara ett brott även utan uppsåt om t ex vissa säkerhetsaspekter inte är omhändertagna (oaktsamhet). Har alla tillämpliga regler följts till punkt och pricka och det ändå går snett så torde samtliga i branschen ändå vara intresserade av en utredning eftersom regelverket uppenbarligen behöver ses över.

Jämför med flygbranschen. Minsta incident, även utan skador på egendom eller person, utreds oerhört noga för att undvika liknande problem. Till gagn både för dom som flyger och för dom som promenerar under som förhoppningsvis slipper få t ex ett landningshjul i huvudet. Något som antagligen skulle kunna medföra viss huvudvärk...

• Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Visst är det så.

Maskintok skrev:
Jag håller med. Jag har tidigare i tråden länkat till en artikel där det står om en 24kg tung sten som föll genom yttertak, innertak och genom golvet till våningen under vid sprängarbeten. Vad är det som säger att det bara är små stenar som av misstag slinker förbi? Det rimliga är att ta tag i det direkt innan det händer något allvarligare.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag håller med. Jag har tidigare i tråden länkat till en artikel där det står om en 24kg tung sten som föll genom yttertak, innertak och genom golvet till våningen under vid sprängarbeten. Vad är det som säger att det bara är små stenar som av misstag slinker förbi? Det rimliga är att ta tag i det direkt innan det händer något allvarligare.
helt riktigt.
Ingen vet vad som skett på annat håll av dessa stenar...
kan ju lika gärna slagit ihjäl djur..
Det måste ju stoppas när det inte är korrekt utfört.. vad har vi annars regler till..?

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Men om du pratar med den får du kanske reda på att de blandat in den instans som ska göra den utredningen.
Ja, jag skrev ju att man även ska prata med sprängaren.
Det är bra mycket bättre än att försöka få polis, arbetsmiljöverk och allt vad det nu heter att omedelbart komma ut med insatsstyrkan.
Att få ut polisens insatsstyrka är det ingen seriös skribent i den här tråden som har föreslagit. En typisk halmgubbe, alltså.

Om man även pratar med polisen (Arbetsmiljöverket handhar rimligen inte skador på tredje part) så får man kanske också reda på att den redan är inkopplad, och om det inte är det så kan man se till att den blir det.

• Gilla
crillux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.