3 626 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Tadelakt?
Hej! Är precis nyregistrerad här och ligger i husbyggarstart....
Jag undrar om det är någon som vet något om eller har erfarenhet kring tadelakt? Det ska vara en gammal teknik från Marocko, man lägger på en sorts kalpputs med en glatt sten.... Det går att göra den vattentät och anses väldigt bra till våtutrymme.... men jag får inte fram så mycket information om användandet av det i Sverige utan det verkar vara vanligare utomlands.
Någon som kan dela med sig av sin kunskap kring detta?
Mvh // Hannah
Jag undrar om det är någon som vet något om eller har erfarenhet kring tadelakt? Det ska vara en gammal teknik från Marocko, man lägger på en sorts kalpputs med en glatt sten.... Det går att göra den vattentät och anses väldigt bra till våtutrymme.... men jag får inte fram så mycket information om användandet av det i Sverige utan det verkar vara vanligare utomlands.
Någon som kan dela med sig av sin kunskap kring detta?
Mvh // Hannah
Hej Hannah
Jag gick en liten workshop i tadelakt för något år sedan.Kursledaren var från tyskland då det inte finns några hantverkare som håller på med tadelakt i Sverige.
Det är ett svårjobbat material som kräver specialverktyg och specialkunskaper.
Materialet går inte heller att köpa i Sverige.
Mycket synd då man kan göra otroliga former med det.
mvh kjell
Jag gick en liten workshop i tadelakt för något år sedan.Kursledaren var från tyskland då det inte finns några hantverkare som håller på med tadelakt i Sverige.
Det är ett svårjobbat material som kräver specialverktyg och specialkunskaper.
Materialet går inte heller att köpa i Sverige.
Mycket synd då man kan göra otroliga former med det.
mvh kjell
Hannah, du har redan startat en tråd om detta i avdelningen Byggmaterial och Byggteknik. Det räcker med EN tråd!
Fortsätt diskussionen där!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40700
Fortsätt diskussionen där!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40700
Klicka här för att svara