Hej! Är precis nyregistrerad här och ligger i husbyggarstart....

Jag undrar om det är någon som vet något om eller har erfarenhet kring tadelakt? Det ska vara en gammal teknik från Marocko, man lägger på en sorts kalpputs med en glatt sten.... Det går att göra den vattentät och anses väldigt bra till våtutrymme.... men jag får inte fram så mycket information om användandet av det i Sverige utan det verkar vara vanligare utomlands.

Någon som kan dela med sig av sin kunskap kring detta?

Mvh // Hannah
 
Hej Hannah

Jag gick en liten workshop i tadelakt för något år sedan.Kursledaren var från tyskland då det inte finns några hantverkare som håller på med tadelakt i Sverige.
Det är ett svårjobbat material som kräver specialverktyg och specialkunskaper.
Materialet går inte heller att köpa i Sverige.
Mycket synd då man kan göra otroliga former med det.
mvh kjell
 
Tack för svar!

Om man skulle gå en workshop tror du jag skulle kunna fixa det själv eller är det alldeles för svårt..?
Tänkte bara göra väggar, men är helsåld på hela gejen och all man kan göra!! :)

MVH // Hannah
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.