fresve skrev:
Jag har världsmästerskap i täcksidor, man kan aldrig ha för lite täcksidor.. ;)
[länk]

http://fresus.se/albums/kok/normal_IMGP2218.JPG
Ganska intressant. Hade du haft samma bredd på över och underskåp här så har du egentligen en täcksida för mycket vid överskåpet? Den har väl förskjutits åt höger? Nu är det annan bredd och väggen slutar ju där kan man säga så det gör ju inget i ditt fall. Men om väggen fortsatt och skåpen hade varit lika uppe och nere hade det nog sett galet ut....

Japp, jag insåg faktiskt detta fenomen nu idag! Har aldrig tänkt på det innan. Hade det inte varit ett hörn, och samma bredd på överskåp och underskåp, så kan jag inte tänka mig att jag hade gjort såhär.

imported_Anders_S skrev:
Om man har ex 3 bänkskåp + ett högskåp som ska stå bredvid varandra. Inga överskåp. Är det snyggare att då sätta täcksida på hela högskåpet och få luckor som inte håller samma avstånd mellan varandra? Tänker då på bänkskåpets lucka och högskåpets lucka. Har du stommar i annan färg än luckan dessutom får man alltså en blottad täcksida i annan färg mellan luckorna?
Alternativt måste man väl alltså kunna kapa täcksidan vid bänskåpets överkant. Det som händer är ju att bänskivan kommer bli 16mm mindre bred. Ser det verkligen så galet ut?
Jag har kapat min täcksida vid bänkskivan för att inte få glapp mellan luckorna på högskåp/bänkskåp men då har jag inte ett lika brett överskåp som bänkskåpet. Hade jag haft ett lika brett överskåp hade jag nog inte kapat skivan.
Då det blir som sagt förskjutet i linjeringen.

Du som är expert på täcksidor ! Hjälp! Täcksidan sticker ju ut en bit utanför stommen (i framkant alltså) ska det vara så.Blir det jämnt med luckorna på.Vi kommer även ha ugn & micro i skåpet .Hur kommer det se ut där när stommen är innanför täcksidan.Ska man såga den i bakkant ??

Hej.
Den skall vara så.
Blir jämt med luckorna sen.
Mvh
snickar estwing

P
Hur mycket utstick ska man ha? Samma som luckan tjocklek eller? Glipan som ev blir mot väggen täck ju av kaklet.

Peter_K skrev:
Hur mycket utstick ska man ha? Samma som luckan tjocklek eller? Glipan som ev blir mot väggen täck ju av kaklet.
Lika långt ut som luckan.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
18mm då.

Utsticket är olika på olika kök, håll täcksidan jämn i bakkant så borde du ha facit.

P
Jo jag satte dem dikt mot väggen. Hade sett konstigt ut om man gjort utsticket lika som luckans tjocklek då den är profilierad i kanten. Ikea bodbyn.
Tror det blev ca 14mm nu.

Monterade nyss en täcksida på ett epoq högskåp.5mm utstick verkade dom ha räknat med. Följer jag inte det måttet så blir det ju antingen att dra till med latex i bakkant mot väggen eller sätta en list. Valde att sätta med 5mm utstick (vill jag minnas, kan mäta) och det ser då bra ut! Blir ju som en "ram" men luckorna blir inte inbyggda.

Rättar mig själv. Kant i kant eller kanske 1mm bakom lådkant kom täcksidan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.