Hej,

Jag har planerat ett Ikea kök och har ett hörnskåp och 2st 60 skåp på vardera sida om det. Där under vill jag ha en extra skiva som man kan fräsa in lite belysning i. Vart hittar man täcksida och hur gör man på bästa sätt i ett hörn? Tips tack!

• Designskiss för ett kök med hörnskåp flankerat av två 60 cm skåp och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt fräser man väl antingen om det i botten skåpen, eller så sätter man en list i nosen på skåpet och lägger belysningen bakom den. Det finns ingen anledning att hålla på och krångla med fräsen vid det senare.

Skåpets stomme är 18mm och led listen är 10mm, du menar att köra direkt i skåpets undersida utan någon täcksida för att få lite mer o spela på ?

Använd täcksida så döljer du även den ”fula” botten på överskåpen.

• Gilla
sträss och 1 till
  • Laddar…
sträss sträss skrev:
Hej,

Jag har planerat ett Ikea kök och har ett hörnskåp och 2st 60 skåp på vardera sida om det. Där under vill jag ha en extra skiva som man kan fräsa in lite belysning i. Vart hittar man täcksida och hur gör man på bästa sätt i ett hörn? Tips tack!
Enklast är om du köper täcksida från IKEA så du får rätt djup för överskåpen. Till hörmskåpet kan du antingen kapa till en som passar formen på botten av skåpet vilket oftast kräver att du skarvar ihop två till rätt djup, alt låter du skivorna från intilliggande skåp gå över i 45° mellan vilka du passar in en skiva.
Oavsett får du skarv mellan skåpen.

• Gilla
sträss
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Enklast är om du köper täcksida från IKEA så du får rätt djup för överskåpen. Till hörmskåpet kan du antingen kapa till en som passar formen på botten av skåpet vilket oftast kräver att du skarvar ihop två till rätt djup, alt låter du skivorna från intilliggande skåp gå över i 45° mellan vilka du passar in en skiva.
Oavsett får du skarv mellan skåpen.

Jag var i kontakt med Ikea tidigare idag och de sa även att man kan få måttanpassad täcksida. Då kanske den blir i ett stycke ?

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
sträss sträss skrev:
Jag var i kontakt med Ikea tidigare idag och de sa även att man kan få måttanpassad täcksida. Då kanske den blir i ett stycke ?
Du får en skarv i hörnet hursom. Enklast är att köpa lagerförda sidor och kapa själv. Tror inte IKEA gör sin täcksidor så dom passar som hela täckbottenskivor för hörn ..:D

SSSS
Jag köpte ett par extra täckskivor på Ikea och fräste in spottar i dessa, blev bra! I ditt hörn är det väl enklast att kapa till en liten triangel, blir en skarv då men det tror jag inte du stör dig på.

Vi satte även överskåpen 60cm över bänken för att få det lite luftigare i köket och då vill man ju att även undersidan på skåpen ska se fina ut. Speciellt när man sitter ner vid köksbordet.

Kök med vita skåp, träbänkskiva, inbyggda spottar och vit kakelvägg.
Skapa konto
Kök med träbänkskiva och vit kakelvägg med inbyggda spottar under överskåpen.
Skapa konto
Täckskivor liggande på marken med utfrästa hål för installation av spotlights.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
JonssonG och 2 till
  • Laddar…
Gjort en snabb kapskiss hur jag skulle göra med täcksidan i hörnet.
Den främre linjen är om du väljer 39 sida och den bakre om du ist kör på 62 sida.

Ritning med måttlinjer som visar kapskiss för en täcksida på köksskåp med två alternativa sidor.
Skapa konto

Anledningen till att sluta med dom intilliggande skåpen skiva mot hörmskåpet är att sidorna på skåpen brukar sticka ner ngn kvarts mm mot botten och det är i min bok enklast att få till en snygg skarv om båda möts på samma nivå. Och att du kan använda skåpet som mall givetvis och inte behöver mäta och krångla :D

• Gilla
sträss
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Gjort en snabb kapskiss hur jag skulle göra med täcksidan i hörnet.
Den främre linjen är om du väljer 39 sida och den bakre om du ist kör på 62 sida.

[bild]

Anledningen till att sluta med dom intilliggande skåpen skiva mot hörmskåpet är att sidorna på skåpen brukar sticka ner ngn kvarts mm mot botten och det är i min bok enklast att få till en snygg skarv om båda möts på samma nivå. Och att du kan använda skåpet som mall givetvis och inte behöver mäta och krångla :D
Oj stort tack för den där! Vad menas med 39 / 62 är de alltså bredden du menar där ?

SSSS SSSS skrev:
Jag köpte ett par extra täckskivor på Ikea och fräste in spottar i dessa, blev bra! I ditt hörn är det väl enklast att kapa till en liten triangel, blir en skarv då men det tror jag inte du stör dig på.

Vi satte även överskåpen 60cm över bänken för att få det lite luftigare i köket och då vill man ju att även undersidan på skåpen ska se fina ut. Speciellt när man sitter ner vid köksbordet.

[bild] [bild] [bild]
Vad har du för shysta spottar där ? :)

sträss sträss skrev:
Oj stort tack för den där! Vad menas med 39 / 62 är de alltså bredden du menar där ?
Jepp, den bredd som IKEA har på sina täcksidor.
(Kanske skulle ha skrivit i mm ist för cm)

• Gilla
sträss
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Jepp, den bredd som IKEA har på sina täcksidor.
(Kanske skulle ha skrivit i mm ist för cm)
Vilken kommer att bli snyggast tror du?

sträss sträss skrev:
Vilken kommer att bli snyggast tror du?
Jag skulle definitivt köra på den bredare så du får skarven så långt in som möjligt och så osynlig som vanligt. Du kan med fördel limma ihop delarna på ett plant underlag så blir det i princip osynligt.

Har glömt å fråga, men vilken lucka hade du tänkt och vilken täcksida?

Mazen Mazen skrev:
Jag skulle definitivt köra på den bredare så du får skarven så långt in som möjligt och så osynlig som vanligt. Du kan med fördel limma ihop delarna på ett plant underlag så blir det i princip osynligt.

Har glömt å fråga, men vilken lucka hade du tänkt och vilken täcksida?
Okey!

Det blir Kungsbacka serien, Antracit färgat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.