I vårt nuvarande kök lägger jag märke till att det inte är någon täcksida på sidan av kylskåpet, mot en arbetsbänk bredvid. Så kylskåpets sida bli sas ena väggen för arbetsytan.
Nu ska jag snart montera köket i huset, och kommer få exakt samma konstruktion.
Så nu velar jag, och vill ha råd.
Täcksida eller inte?
Vitt kylskåp, vita stommar där det syns (tex överskåpets sida på andra sidan köket och slutet på halvön) och antagligen luckor i ngn vit nyans. Så täcksidan blir väl antagligen i melaminfolie då.
Första bilden visar i IKEA home planner hur det ser ut utan täcksida.
(Men kylskåpet är ju vitt, så det blir inte så stor färgskillnad)
Andra bilden visar med rött täcksidan, bara så alla ska förstå var jag menar.
Sista bilden en vit täcksida inritad.
Nu ska jag snart montera köket i huset, och kommer få exakt samma konstruktion.
Så nu velar jag, och vill ha råd.
Täcksida eller inte?
Vitt kylskåp, vita stommar där det syns (tex överskåpets sida på andra sidan köket och slutet på halvön) och antagligen luckor i ngn vit nyans. Så täcksidan blir väl antagligen i melaminfolie då.
Första bilden visar i IKEA home planner hur det ser ut utan täcksida.
(Men kylskåpet är ju vitt, så det blir inte så stor färgskillnad)
Andra bilden visar med rött täcksidan, bara så alla ska förstå var jag menar.
Sista bilden en vit täcksida inritad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
I det fallet hade jag tagit täcksidan, annars kommer man garanterat störa sig på skarven sen =)
Eftersom du också har överskåp så säger jag täcksida, jag har exakt samma lösning i vårt kök och utan täcksida hade det sett ofärdigt ut, baksidan på en kyl är inte så vacker att titta på...
*EDIT* läste om inlägget nu, och tolkar det som att du redan idag har ett kök enligt bild 1? Isåfall vet du ju hur det ser ut....
Tänk då att det blir bättre med täcksida
*EDIT* läste om inlägget nu, och tolkar det som att du redan idag har ett kök enligt bild 1? Isåfall vet du ju hur det ser ut....
Redigerat:
OK.
Jag tror inte jag behöver bli mer övertygad om att sätta täcksida då. Jag lutade nämligen åt det redan innan jag skapade tråden.
Men om någon har ett skäl till att skippa täcksidan så kan det ju vara intressant att höra, så jag inte missar något uppenbart.
Kostnad för en täcksida är ingen issue, det finns plats också, så det är ej giltiga skäl.
Men då får jag väl ställa nästa fråga.
Hur monterar man en täcksida här?
Monterar jag överskåpen först.
Sen sätter jag bänkskåpet på 16 eller 18mm avstånd (eller täcksidans tjocklek) från lodlinjen av sista överskåpet.
Och avslutar med att skruva eller limma täcksidan mot sidan av överskåpet där uppe och på sidan av bänkskåpet där nere?
Jag tror inte jag behöver bli mer övertygad om att sätta täcksida då. Jag lutade nämligen åt det redan innan jag skapade tråden.
Men om någon har ett skäl till att skippa täcksidan så kan det ju vara intressant att höra, så jag inte missar något uppenbart.
Kostnad för en täcksida är ingen issue, det finns plats också, så det är ej giltiga skäl.
Men då får jag väl ställa nästa fråga.
Hur monterar man en täcksida här?
Monterar jag överskåpen först.
Sen sätter jag bänkskåpet på 16 eller 18mm avstånd (eller täcksidans tjocklek) från lodlinjen av sista överskåpet.
Och avslutar med att skruva eller limma täcksidan mot sidan av överskåpet där uppe och på sidan av bänkskåpet där nere?
Exakt så gjorde jag, täcksidan sitter skruvad dels i överskåpet och dels i underskåpet. Övriga delen "hänger fritt", jag har för mig att jag eventuellt tänkte ett vinkeljärn mot väggen någonstans i mitten men skippade nog det.Mikael_L skrev:
Man kommer långt genom att använda självgängande 30mm träskruv från insidan av närliggande skåpet.
Enda gångerna jag använt takregel och möbelvinklar är om det har varit en kyl/frys som skulle ha täcksida. Lite svårt att skruva då
Lycka till
/S
Enda gångerna jag använt takregel och möbelvinklar är om det har varit en kyl/frys som skulle ha täcksida. Lite svårt att skruva då
Lycka till
/S
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Har precis monterat täcksida och den var dessutom målad, melamin syns att det är melamin.
I mitt fall med luckor som är avfasade i kanten så stack täcksidan ut så det såg inte klokt ut så den är avsågad och inflyttad 5 mm.
Naturligvis så skruvar du, jag har väldig förkärlek för gipsskruv.
Protte
I mitt fall med luckor som är avfasade i kanten så stack täcksidan ut så det såg inte klokt ut så den är avsågad och inflyttad 5 mm.
Naturligvis så skruvar du, jag har väldig förkärlek för gipsskruv.
Protte
Jag hade monterat en "avslutningshylla" typ denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/24550610/
Och eventuellt en liten täckskiva mellan under och överskåp ifall man stör sig på att se 50cm av hylskåpet, eller om man har problem med att saker ramlar ner mellan bänkskivan och kylskåpet.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/24550610/
Och eventuellt en liten täckskiva mellan under och överskåp ifall man stör sig på att se 50cm av hylskåpet, eller om man har problem med att saker ramlar ner mellan bänkskivan och kylskåpet.
Annars har jag en fin sortimentlåda med montageskruv i olika längder.

Nackdelen är förvisso att det blir rätt stora skruvskallar inne i skåpen.
Och, ja. Jag ska nog ta mig en liten funderare på om jag ska sätta en målad täcksida. Melamin är ju så blått.
Men då bör jag kanske sätta lika täcksida på andra ställen där sidorna av skåpstommarna syns.
Tycker ni jag ska hitta en riktigt hög en, så den kan gå upp till taket?
Eller är det bättre att sluta vid överskåpets överkant och avsluta med indragen kröning mot taket?
(Eller vad det nu heter?)

Nackdelen är förvisso att det blir rätt stora skruvskallar inne i skåpen.
Och, ja. Jag ska nog ta mig en liten funderare på om jag ska sätta en målad täcksida. Melamin är ju så blått.
Men då bör jag kanske sätta lika täcksida på andra ställen där sidorna av skåpstommarna syns.
Tycker ni jag ska hitta en riktigt hög en, så den kan gå upp till taket?
Eller är det bättre att sluta vid överskåpets överkant och avsluta med indragen kröning mot taket?
(Eller vad det nu heter?)
Produkter som diskuteras: "sortimentlåda"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Det är ju också en bra tanke. Långt från spisen, så öppen hylla blir inte så förskräckligt.Daniel78 skrev:
Jag ska kolla med tjejen.
Hmm. Ja det är ju sant.Dr Fozz skrev:
Luft kommer in under kyl och frys, sen är de där överskåpen sådana med en luftkanal mellan skåpet och väggen bakom.
Men jag håller med om att bästa verkningsgraden och livslängden uppnås med så kallt som möjligt bakom.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Skippa den skruven, använd försänkt.
Jag ska bara låta alla sidor bara gå mot taket utan taklist, lite tufft med passningen men vadå.
Protte
Jag ska bara låta alla sidor bara gå mot taket utan taklist, lite tufft med passningen men vadå.
Protte


