29 641 läst ·
30 svar
30k läst
30 svar
Täcksida, eller inte?
Jag kan ju inte riktigt terminologin, men googlade på takanslutning, och hittade denna, som visar principiellt hur vi tänkt:JOW skrev:

Fast inte den färgen då ...
Med kröning avses kanske något liknande denna:

Och det tänkte vi inte. Vare sig precis ovanpå stommen eller uppe vid taket.
Vi befriar hela huset från lull-lull-snickarglädje. T.ex inga taklister.
Jag skulle föreslå att du drar täcksidan ända upp till taket. Sen på framsidan sätter du en passbit/sockel. Och när du är färdig med det så drar du taklister runt allting för att dölja sågskarvar etc. Vet inte om du har tänkt ha taklist? I så fall drar du den på framsidan av passbiten/sockeln.
Hoppas du förstår, svårt att förklara....
/S
/S
Jag förstod.steve5432 skrev:Jag skulle föreslå att du drar täcksidan ända upp till taket. Sen på framsidan sätter du en passbit/sockel. Och när du är färdig med det så drar du taklister runt allting för att dölja sågskarvar etc. Vet inte om du har tänkt ha taklist? I så fall drar du den på framsidan av passbiten/sockeln.
/S
Vi ska ha taklistlöst, men en minimal och noggrant applicerad vit akrylfog blir nog bra.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Antar att du har takhöjd 240, Ikeas täcksidor är bara 217 så det blir svårt att få den från golv till tak i en bit, men det går ju att skarva. Annars bör täcksidan ha samma färg som luckorna, ingen melanimskiva som kommer se illa ut.
250.
Så det blir väl att leta hos andra än IKEA eller skarva. Det kan ju kanske gå att skarva bakom bänkskåpet så det knappt syns.
Eller skulle jag ev kunna låta täcksidan "stå på" bänkskåpet, och sluta där?
Sen kan ju bänkskivan ligga mot täcksidan.
Så det blir väl att leta hos andra än IKEA eller skarva. Det kan ju kanske gå att skarva bakom bänkskåpet så det knappt syns.
Eller skulle jag ev kunna låta täcksidan "stå på" bänkskåpet, och sluta där?
Sen kan ju bänkskivan ligga mot täcksidan.
Vi har samma täcksida som lucka (Ikeas applåd). Går hela vägen till taket, så den är skarvad nertill, skarven syns minimalt. Har taklister runt hela köket så det löste sig själv. Angående vnetilation så får man väl hoppas på att det räcker med det som kommer in under kylen och bakom överskåpet som är anpassat för att sitta över kylen
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Täcksidor ger klart ett "lyxigare" intryck tycker jag och oftast ett snyggare resultat då det blir samma färg på skåpsidor som på fronter.
Täcksidorna föredrar jag i alla lägen att dra upp till tak samt bara sätta takanslutning i framkanten.
Finns det inte tillräckligt höga täcksidor som i Ikeas fall så sätter man en liten som täcker bänkskåpets sida och sen passar man till en och ställer ovanpå detta som sträcker sig upp till taket.
När då bänkskivan läggs på plats så syns ju bara skarven i framkant och det är näst intill omöjligt att upptäcka om man inte vet om det.
I annat fall går man till köksleverantörer som har lite större sortiment.
ALDRIG limma dit sådana saker som täcksida utan använd 30mm träskruv med försänkt skalle som tränger in i skåpssidan när man skruvar fast skivorna för det blir snyggast.
Försök och tänk på den som ska riva det en dag för då är inte limmet kul och man kan ju faktiskt själv bli tvingad att byta en täcksida och hur gör man då...
Täcksidorna föredrar jag i alla lägen att dra upp till tak samt bara sätta takanslutning i framkanten.
Finns det inte tillräckligt höga täcksidor som i Ikeas fall så sätter man en liten som täcker bänkskåpets sida och sen passar man till en och ställer ovanpå detta som sträcker sig upp till taket.
När då bänkskivan läggs på plats så syns ju bara skarven i framkant och det är näst intill omöjligt att upptäcka om man inte vet om det.
I annat fall går man till köksleverantörer som har lite större sortiment.
ALDRIG limma dit sådana saker som täcksida utan använd 30mm träskruv med försänkt skalle som tränger in i skåpssidan när man skruvar fast skivorna för det blir snyggast.
Försök och tänk på den som ska riva det en dag för då är inte limmet kul och man kan ju faktiskt själv bli tvingad att byta en täcksida och hur gör man då...
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Hållr just nu på och demonterar ett kök där de som byggde det verkar ha haft rabatt på magasin till sin spikpistol. Aldrig i mitt liv har jag haft sådana problem att få bort golvsocklar och takanslutningar. Man trodde inte på ben heller utan alla bänkskåp vilar på sockeln som är stabiliserad med 4 träklossar, en i varje hörn som ärPaul-Staffanstorp skrev:ALDRIG limma dit sådana saker som täcksida utan använd 30mm träskruv med försänkt skalle som tränger in i skåpssidan när man skruvar fast skivorna för det blir snyggast.
Försök och tänk på den som ska riva det en dag för då är inte limmet kul och man kan ju faktiskt själv bli tvingad att byta en täcksida och hur gör man då...![]()
1) Skruvade med en riktigt rejäl skruv rakt ner i golvet
2) 8 dyckertspilar från pistol rakt ner i golvet.
Precis allting är fastskjutet med dyckert, och de rackarna är ju sååå sega, nästan som ståltråd. Jobbar med kobenet i ena handen och avbitaren i den andra.
För väggskåpen
De enda gångerna man bara använt skruv är till själva skåpet. Men man har skjuttit fast skåpet i takanslutningen med 10 dyckert per 60-skåp. Och hur takanslutningen sitter fast är en historia för sig....
Stabilt jovisst, men ett helvete att få bort. Jag kan ju tycka att sådant som inte belastas som socklar, och takanslutningar, det behöver man inte sätta fast alltför hårt. I alla fall inte med spik!!!!
Tack och lov är inte täcksidorna fastspikade.... där har man tom varit så snäll och använt torxskruv 20mm. Jag är ingen vän av stjärnskruv.
Lycka till med köksbyggandet... nu ska jag gå och svära lite till åt dessa förebenade dyckerts...
/S
Täcksidan borde väl kunna monteras såhär också?
Fördelar:
Det blir mindre mellanrum mellan kylskåpsdörren och dörren till underskåpet.
Och det betyder också att det blir lika mellanrum som på andra sidan, där frys och skafferidörr möts.
En kortare täcksida räcker ända upp till taket, utan skarv.
Nackdelar?
Fördelar:
Det blir mindre mellanrum mellan kylskåpsdörren och dörren till underskåpet.
Och det betyder också att det blir lika mellanrum som på andra sidan, där frys och skafferidörr möts.
En kortare täcksida räcker ända upp till taket, utan skarv.
Nackdelar?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nackdelen med att göra så är bl.a att om man ska ha väggskåp så får man inte dem att linjera lodrät med bänkskåpen utan de blir då förskjutna...
I ditt fall ser det inte ut som du ska ha något väggskåp men jag måste ändå säga att jag tycker det kommer se knepigt och "fel" ut att göra så...
Jag hade dessutom satt in en täcksida på andra sidan också istället för att få det symetriskt OCH framförallt en mellan kyl och frys som hjälper till att hålla uppe ovanskåpen till kyl/frys då de annars kommer att dippa på mitten efter en kort tid då de blir väldigt tunga...
Visst.. täcksidor är inte gratis men du får ett förstklassigare utseende och ett stabilare kök.
I ditt fall ser det inte ut som du ska ha något väggskåp men jag måste ändå säga att jag tycker det kommer se knepigt och "fel" ut att göra så...
Jag hade dessutom satt in en täcksida på andra sidan också istället för att få det symetriskt OCH framförallt en mellan kyl och frys som hjälper till att hålla uppe ovanskåpen till kyl/frys då de annars kommer att dippa på mitten efter en kort tid då de blir väldigt tunga...
Visst.. täcksidor är inte gratis men du får ett förstklassigare utseende och ett stabilare kök.
Tack för alla tips.
Nu måste jag fundera lite ... :x
Men du sätter alltså i princip alltid en täcksida mellan kyl och frys, de får varsitt "fack" att stå i?
Och det ser bra ut? (Onödig fråga, jag vet. Det var ju det du sa i inlägget ...
)
Jag kan inte påminna mig att jag sett det någon gång annars, så jag vet hur det ter sig, men jag kan också ha missat det på en massa ställen.
Nu måste jag fundera lite ... :x
Men du sätter alltså i princip alltid en täcksida mellan kyl och frys, de får varsitt "fack" att stå i?
Och det ser bra ut? (Onödig fråga, jag vet. Det var ju det du sa i inlägget ...
Jag kan inte påminna mig att jag sett det någon gång annars, så jag vet hur det ter sig, men jag kan också ha missat det på en massa ställen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag gör allt för att få köksleverantörerna att förstå att den extra täcksidan mellan maskinerna fyller en mycket bra funktion så i princip ritas det oftast in en skiva där och vi monterar det så ja...
Dessutom är det så att många kyl och frysskåp har handtag som krockar med varandra om de står för nära varandra om man vill ha en vänster och en högerhängd och det frånkommer man också på detta viset...
MEN huvudanledningen är just att få hjälp och bära upp ovanskåpen för då får de stöd nedifrån.
I annat fall dippar de väldigt snabbt i framkantens mitt vilket gör att luckorna hamnar snett och det ser jättefult ut...
Dessutom är det så att många kyl och frysskåp har handtag som krockar med varandra om de står för nära varandra om man vill ha en vänster och en högerhängd och det frånkommer man också på detta viset...
MEN huvudanledningen är just att få hjälp och bära upp ovanskåpen för då får de stöd nedifrån.
I annat fall dippar de väldigt snabbt i framkantens mitt vilket gör att luckorna hamnar snett och det ser jättefult ut...