Mikael_L
JOW skrev:
Hur gör ni på övriga överskåp? Takanslutning eller kröning?
Jag kan ju inte riktigt terminologin, men googlade på takanslutning, och hittade denna, som visar principiellt hur vi tänkt:
listverk10.jpg
Fast inte den färgen då ... :)



Med kröning avses kanske något liknande denna:
listverk7.jpg

Och det tänkte vi inte. Vare sig precis ovanpå stommen eller uppe vid taket.
Vi befriar hela huset från lull-lull-snickarglädje. T.ex inga taklister.
 
Mikael_L
Om jag inte drar täcksidan ända upp till taket kommer det kanske se ut såhär:
370426-k%C3%B6ksrenovering.jpg
Och det ser ju kanske lite märkligt ut ...
 
Jag skulle föreslå att du drar täcksidan ända upp till taket. Sen på framsidan sätter du en passbit/sockel. Och när du är färdig med det så drar du taklister runt allting för att dölja sågskarvar etc. Vet inte om du har tänkt ha taklist? I så fall drar du den på framsidan av passbiten/sockeln.

Hoppas du förstår, svårt att förklara....
/S
 
Mikael_L
steve5432 skrev:
Jag skulle föreslå att du drar täcksidan ända upp till taket. Sen på framsidan sätter du en passbit/sockel. Och när du är färdig med det så drar du taklister runt allting för att dölja sågskarvar etc. Vet inte om du har tänkt ha taklist? I så fall drar du den på framsidan av passbiten/sockeln.

Hoppas du förstår, svårt att förklara....
/S
Jag förstod.

Vi ska ha taklistlöst, men en minimal och noggrant applicerad vit akrylfog blir nog bra.
 
Antar att du har takhöjd 240, Ikeas täcksidor är bara 217 så det blir svårt att få den från golv till tak i en bit, men det går ju att skarva. Annars bör täcksidan ha samma färg som luckorna, ingen melanimskiva som kommer se illa ut.
 
Mikael_L
250.
Så det blir väl att leta hos andra än IKEA eller skarva. Det kan ju kanske gå att skarva bakom bänkskåpet så det knappt syns.

Eller skulle jag ev kunna låta täcksidan "stå på" bänkskåpet, och sluta där?
Sen kan ju bänkskivan ligga mot täcksidan.
 
Vi har samma täcksida som lucka (Ikeas applåd). Går hela vägen till taket, så den är skarvad nertill, skarven syns minimalt. Har taklister runt hela köket så det löste sig själv. Angående vnetilation så får man väl hoppas på att det räcker med det som kommer in under kylen och bakom överskåpet som är anpassat för att sitta över kylen
 
Exakt. Skarva IKEAs täcksida där den syns minst, dvs nere vid bänkskåpet. Sätt fabriksmålade kanter mot varandra så får du en perfekt skarv.
 
Paul-Staffanstorp
Täcksidor ger klart ett "lyxigare" intryck tycker jag och oftast ett snyggare resultat då det blir samma färg på skåpsidor som på fronter.

Täcksidorna föredrar jag i alla lägen att dra upp till tak samt bara sätta takanslutning i framkanten.

Finns det inte tillräckligt höga täcksidor som i Ikeas fall så sätter man en liten som täcker bänkskåpets sida och sen passar man till en och ställer ovanpå detta som sträcker sig upp till taket.
När då bänkskivan läggs på plats så syns ju bara skarven i framkant och det är näst intill omöjligt att upptäcka om man inte vet om det.

I annat fall går man till köksleverantörer som har lite större sortiment. ;)

ALDRIG limma dit sådana saker som täcksida utan använd 30mm träskruv med försänkt skalle som tränger in i skåpssidan när man skruvar fast skivorna för det blir snyggast.

Försök och tänk på den som ska riva det en dag för då är inte limmet kul och man kan ju faktiskt själv bli tvingad att byta en täcksida och hur gör man då... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
ALDRIG limma dit sådana saker som täcksida utan använd 30mm träskruv med försänkt skalle som tränger in i skåpssidan när man skruvar fast skivorna för det blir snyggast.

Försök och tänk på den som ska riva det en dag för då är inte limmet kul och man kan ju faktiskt själv bli tvingad att byta en täcksida och hur gör man då... ;)
Hållr just nu på och demonterar ett kök där de som byggde det verkar ha haft rabatt på magasin till sin spikpistol. Aldrig i mitt liv har jag haft sådana problem att få bort golvsocklar och takanslutningar. Man trodde inte på ben heller utan alla bänkskåp vilar på sockeln som är stabiliserad med 4 träklossar, en i varje hörn som är

1) Skruvade med en riktigt rejäl skruv rakt ner i golvet
2) 8 dyckertspilar från pistol rakt ner i golvet.

Precis allting är fastskjutet med dyckert, och de rackarna är ju sååå sega, nästan som ståltråd. Jobbar med kobenet i ena handen och avbitaren i den andra.

För väggskåpen
De enda gångerna man bara använt skruv är till själva skåpet. Men man har skjuttit fast skåpet i takanslutningen med 10 dyckert per 60-skåp. Och hur takanslutningen sitter fast är en historia för sig....

Stabilt jovisst, men ett helvete att få bort. Jag kan ju tycka att sådant som inte belastas som socklar, och takanslutningar, det behöver man inte sätta fast alltför hårt. I alla fall inte med spik!!!!

Tack och lov är inte täcksidorna fastspikade.... där har man tom varit så snäll och använt torxskruv 20mm. Jag är ingen vän av stjärnskruv.

Lycka till med köksbyggandet... nu ska jag gå och svära lite till åt dessa förebenade dyckerts...

/S
 
Mikael_L
Täcksidan borde väl kunna monteras såhär också?

Fördelar:
Det blir mindre mellanrum mellan kylskåpsdörren och dörren till underskåpet.
Och det betyder också att det blir lika mellanrum som på andra sidan, där frys och skafferidörr möts.

En kortare täcksida räcker ända upp till taket, utan skarv.

Nackdelar?
 
  • tacksida-f-slag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Nackdelen med att göra så är bl.a att om man ska ha väggskåp så får man inte dem att linjera lodrät med bänkskåpen utan de blir då förskjutna...

I ditt fall ser det inte ut som du ska ha något väggskåp men jag måste ändå säga att jag tycker det kommer se knepigt och "fel" ut att göra så...

Jag hade dessutom satt in en täcksida på andra sidan också istället för att få det symetriskt OCH framförallt en mellan kyl och frys som hjälper till att hålla uppe ovanskåpen till kyl/frys då de annars kommer att dippa på mitten efter en kort tid då de blir väldigt tunga...

Visst.. täcksidor är inte gratis men du får ett förstklassigare utseende och ett stabilare kök. ;)
 
Mikael_L
Tack för alla tips.

Nu måste jag fundera lite ... :x

Men du sätter alltså i princip alltid en täcksida mellan kyl och frys, de får varsitt "fack" att stå i?
Och det ser bra ut? (Onödig fråga, jag vet. Det var ju det du sa i inlägget ... :o)

Jag kan inte påminna mig att jag sett det någon gång annars, så jag vet hur det ter sig, men jag kan också ha missat det på en massa ställen.
 
Paul-Staffanstorp
Jag gör allt för att få köksleverantörerna att förstå att den extra täcksidan mellan maskinerna fyller en mycket bra funktion så i princip ritas det oftast in en skiva där och vi monterar det så ja...

Dessutom är det så att många kyl och frysskåp har handtag som krockar med varandra om de står för nära varandra om man vill ha en vänster och en högerhängd och det frånkommer man också på detta viset...

MEN huvudanledningen är just att få hjälp och bära upp ovanskåpen för då får de stöd nedifrån.
I annat fall dippar de väldigt snabbt i framkantens mitt vilket gör att luckorna hamnar snett och det ser jättefult ut...
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
...få hjälp och bära upp ovanskåpen för då får de stöd nedifrån.
I annat fall dippar de väldigt snabbt i framkantens mitt vilket gör att luckorna hamnar snett och det ser jättefult ut...
Ja det är ju lätt att inse. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.