6 236 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Tacksam för hjälp med val av värmesystem
Vi har monterat en IVT495, som är en kombinerad frånluftsvärmepump och jord, bergvärme.
Den ger ca 4 kW utan eltillskott.
Om ni har radiatorer kan dessa bytas ut mot större, dubbla, för att framledningstemperaturen skall kunna sänkas.
Vi har golvärme i betongplatta, samt rejält överdimensionerade radiatorer på öv, detta ger en framledningstemperatur som endast marginellt är högre än vad golvvärmen kräver, vi hade i princip kunnat skippa den extra shunten till golvvärmen.
Comfortzone är säkert bra, men det verkar finnas en del fanatiker som håller på denna ända in i döden.....
mvh
greenbay
Den ger ca 4 kW utan eltillskott.
Om ni har radiatorer kan dessa bytas ut mot större, dubbla, för att framledningstemperaturen skall kunna sänkas.
Vi har golvärme i betongplatta, samt rejält överdimensionerade radiatorer på öv, detta ger en framledningstemperatur som endast marginellt är högre än vad golvvärmen kräver, vi hade i princip kunnat skippa den extra shunten till golvvärmen.
Comfortzone är säkert bra, men det verkar finnas en del fanatiker som håller på denna ända in i döden.....
mvh
greenbay
Måste revidera mitt tidigare inlägg om framledningstemperaturen. (jag blottar verkligen min okunskap i ämnet....). Pannan har en temperatur på 60 grader, elementen är inställda så att de är maximalt "öppna" i suturängvåningen (ofta flera grader kallare än övervåningen), och mer strypta på övervåningen. Temperaturen i huset reglerar jag nu hela tiden manuellt genom att ratta på framledningstemperaturen på pannan. När jag nu ändå måste byta pannan vill jag ha ett så smidigt system som möjligt, dvs någon temostat som sköter regleringen automatiskt.
Jag ringde en leverantör/installatör som säljer/installerar såväl bergvärme som Comfortzone igår. Hans bestämda åsikt var att det är oekonomiskt att installera bergvärme om uppvärmningskostnaden understiger 20`kWh (vi har som ovan nämnt ca 16-18`kWh). Han menade även att Comfortzone är minst lika effektivt som bergvärme i vårat hus. Åsikter om detta??!!??
Ungefärliga priser (han kommer ut och lämnar en riktig offert inom kort) var Comfortzone 80-90.000 och för bergvärme 130-150.000. Finns det några argument att ändå gå vidare med bergvärme??
Vänliga hälsningar Doctool
Jag ringde en leverantör/installatör som säljer/installerar såväl bergvärme som Comfortzone igår. Hans bestämda åsikt var att det är oekonomiskt att installera bergvärme om uppvärmningskostnaden understiger 20`kWh (vi har som ovan nämnt ca 16-18`kWh). Han menade även att Comfortzone är minst lika effektivt som bergvärme i vårat hus. Åsikter om detta??!!??
Ungefärliga priser (han kommer ut och lämnar en riktig offert inom kort) var Comfortzone 80-90.000 och för bergvärme 130-150.000. Finns det några argument att ändå gå vidare med bergvärme??
Ja du ser du kanske inte har så hög framledningstemp till radiatorerna ändå..Doctool skrev:Måste revidera mitt tidigare inlägg om framledningstemperaturen. (jag blottar verkligen min okunskap i ämnet....). Pannan har en temperatur på 60 grader, elementen är inställda så att de är maximalt "öppna" i suturängvåningen (ofta flera grader kallare än övervåningen), och mer strypta på övervåningen. Temperaturen i huset reglerar jag nu hela tiden manuellt genom att ratta på framledningstemperaturen på pannan. När jag nu ändå måste byta pannan vill jag ha ett så smidigt system som möjligt, dvs någon temostat som sköter regleringen automatiskt.
Då bör du nog ta en comfortzone (jag är då inte förespråkare av vp) då installationen bör va snabbt gjord o denna styrs av vilket behov som finns i huset = slut på rattandet.. Kanske du även skulle ringa o vad en comfortzone 65 kostar så du har lite hum om hur mycket han ska ha för jobbet/möjlighet att pluta lite..
Möjligen kan du el rörkrökarn även justera in radiatorerna ordentligt efter bytet så du verkligen får ut max, Kan göra ruskigt mycket o bäst är om du lär dej själv då det inte är gjort på 1 tmme.. Möjligtvis kan rörkrökarn instruera dej hur då går tillväga för det el så frågar du här..
Som jag skrev tidigare så är det svårt för oss "lågförbrukare" att räkna hem bergvärme på papper.Doctool skrev:Måste revidera mitt tidigare inlägg om framledningstemperaturen. (jag blottar verkligen min okunskap i ämnet....).
Att jag valde bergvärme berode bla på:
1. Offert på 114.500 kr (betydligt lägre än vad du fick)
2. Rootavdraget fanns då och jag fick tillbaka nästan 10.000 kr alltså kostade investeringen ca 105.000
3. Jag tror att framtiden kommer energikostnaderna öka med skatter etc så jag ville ha så låg driftkostnad som möjligt.
4. Med bergvärme i grunden går det att bygga vidare med andra energikällor så som komplement med tex solenergi ifall jag har rätt ang punkt 3.
5.Borrade djupare än ursprunglig offert då jag tror att värmepumperna kommer bli effektivare och att när det blir dax att byta så ligger COP förhoppningsvis på i a f 7 istället för dagens 4:a. Då finns borrhålet kvar och nyinstallation blir betydligt billigare och driftkostnaden ännu lägre.
6. Möjlighet till frikyla. Borrhålet går att utnyttja på sommaren till kyla då temperaturen ligger på kanske runt 10 grader. Med en investering på 10-15 tusen har man kylsystem med driftkostnader på några hundralappar per år istället för en AC men kompressor som kostar tusenlappar i driftkostnad. Krävs ju egentligen bara en pump och en fläktradiator för att kyla med bergvärme. Samitigt värmer man borran vilket gör att man får bättre effekt på värmepumpen.
Fanns några andra tankar men ovanstående var det avgörande.
Vill du undersöka möjligheten för lönsam installation av luft-vatten pump kan du göra såhär: Vrid upp alla termostatventiler på värmeelementen till max eller ändå hellre tag bort termostaterna. Sänk utgångstemperaturen från pannan till värmesystemet till 45 grader om det som nu är temperaturer ute på ett par minusgrader. Tejpa helst fast en termometer på utgående värmeledning för att få ett exakt värde. Vänta en halv dag eller helst mer. Kan du hålla varmt inne med 45 graders utgångstemperatur till värmeelementen så har du ett system som lämpar sig för konvertering till luft-vatten pump. Får du öka utgående temperatur till mer än 50 grader för att hålla varmt inne så är det inte längre så lämpligt med luft-vatten pump. Då måste du i så fall byta ut några värmeelement till kraftigare modell.
Att installera luft-vatten pump brukar kosta ca. hälften så mycket som bergvärmepump.
Att installera luft-vatten pump brukar kosta ca. hälften så mycket som bergvärmepump.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Materialkostnader ca? Tacksam för hjälp
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tjockt med skumglas för att få ett fullgott isoleringsvärde? Har fått lite olika bud allt mellan 0,3 till 0,6. Tacksam för hjälp :)
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som satt kakel/klinker från Bauhaus i nybyggt hus? Tacksam för hjälp.
Badrum