Hej alla kunniga forum-medlemmar,

Frågan om att byta den gamla värmepannan aktualiserades igår kväll då det sa "poff" och den slutade att fungera. Ett lätt panik uppkom med tanken att leva utan värme och varmvatten under några månader med 3 småbarn. Dock kunde några duktiga el-killar lösa det akuta problemet idag genom att byta en "mackapär". Dock står det väl skrivet i stjärnorna hur länge det tar till nästa gång den slutar fungera. Detta gjorde att vi nu börjar leta efter nytt värmesystem.

Bakgrunden är följande:
Huset är en en-planshus med suturrängvåning byggt -85, 147kvm inkl suturrängplanet, välisolerat (3-glasfönster, tilläggsisolerat på vinden etc). Vi har nu vattenburen el med en gammal NIBE-panna från byggåret där frånluftsdelen har slutat att fungera. Dessutom måste man manuellt ratta på pannan för att ändra temperaturen då termostaten inte fungerar. Därtill har vi el-driven golvvärme i 2 badrum samt hall. Vi är en familj på 2 vuxna och 3 små barn och har en årsförbrukning på el på ca 22-24000 kWh inkl driftsel. Huset är beläget vid en sjö, dock tror jag inte det är tillåtet att utnyttja sjövärme.

Nu till frågan:
Vad för framtida värmesystem tror Ni är bäst lämpat för detta hus?? Samma system med ny panna (vilken panna skulle ni isåfall rekommendera?), bergvärme? luft-luft-värmeväxlare? Annat? Vad är de ungefärliga priserna för de olika förslagen? Ungefär hur lång tid bör man räkna att det tar från val-till-installation?? (offerter, leveranstid, installation etc).

Är Er evigt tacksam för all input till en fullkomplig novis på detta område.

Med vänliga hälsningar Doctool

Om pannan är så pass gamal så är det ny som gäller.
Om du har en elförbrukning som överstiger ca 20.000 kWh per år så lönar det sig alla gånger med berg/jord-värme som gör både värme till huset och varmvatten.
Då du tar bort frånluftvärmepanna så får du inte missa att du även tar bort ventilationen.
Då du tar in offert från några installatörer så måste du be dem att ta med även installation av ny ventilation.
Jag förordar rumstermostat som bestämmer hur mycket pannan ska gå. Du kommer säkert få en del svar från några som förordar utegivare och kurvstyrning m.m.
Jag talar bara av erfarenhet, jag har själv inomhusgivare som styr till/från av värmepumpen beroende om huset behöver värme eller inte.

En comfortzon kanske vore en bra ide.. ::)

Tack för snabba svar.

Om jag har förstått det hela rätt (som jag sa är jag en riktig novis på det här området) så har man en "panna" kopplad till bergvärmen. Finns det isåfall inte kombinerade "pannor" med ventilation? Vad kostar bergvärme cirka med mina förutsättningar inkl "allt"?? Elförbrukningen överstiger förvisso 20.000 kWh men det är inkl driftsel. Vad blir avskrivningstiden? Hur länge håller systemet (när är det dags att byta igen)?. Förslag på "märken", "effekt" (heter det så)?? Fördelar/nackdelar med andra system??

Slutligen: vad är en comforzon??

Oerhört tacksam för all input i denna djungel.

Vänliga hälsningar Doctool

Doctool skrev:
Slutligen: vad är en comforzon??
Det är en frånluftsvärmepump som ger 5/6,5 kW mot en vanlig flvp som ger 2 kW http://www.comfortzone.se/

Antog att du har en flvp idag då du skrev att frånluftsdelen är trasig sen tidigare o då är det bara elpatron som värmer idag..
Då du totalt har en elförbrukning på 22-24000 kWh/år inkl hushållsel så är behovet för värme o vv kanske runt 17-18000 kWh/år vilket då gör att du då behöver ca 6-6,5 kW vid -20°

2an skrev:
Det är en frånluftsvärmepump som ger 5/6,5 kW mot en vanlig flvp som ger 2 kW [länk]

Antog att du har en flvp idag då du skrev att frånluftsdelen är trasig sen tidigare o då är det bara elpatron som värmer idag..
Då du totalt har en elförbrukning på 22-24000 kWh/år inkl hushållsel så är behovet för värme o vv kanske runt 17-18000 kWh/år vilket då gör att du då behöver ca 6-6,5 kW vid -20°
De 17-18000 kWh/år bör väl kunna komma ner till kanske 10000 kWh/år skulle jag tro, eller hur 2an?. Jag grundar detta på att jag själv har en årsförbrukning på drygt 10000 kWh/år och en kompis med ett likadant hus men med en värmepanna utan frånluft ligger på dryga 20000 kWh/år. (mina siffror inkl. hushållsel och likaså kompisens) Mitt hus är i och för sig mycket nyare så isoleringen är lite bättre men i alla fall, en indikation likväl.

Yamma

P.S. Förtydligande, inlägget gäller inte dimensionering utan bara en åsikt om vilken förbrukningen blir i verkligheten. Dimensioneringen i inlägget ovan om 6-6,5 kW verkar i allra högsta grad rimligt men noggrann beräkning är ju alltid det bästa... D.S.

Stopp och belägg. Du har en frånluftspump i Niben. Det gör att ditt faktiska energibehov är högre än 22-24' Kwh/år. Ta det i beakt så ni inte underdimensionerar en VP anläggning. Det vet de som räknar offert vad de skall räkna på men håll inte undan uppgiften om att ni har frånluftsåtervinning.

Skulle tro att det tar i snitt tre månader från offert till att du har fungerande anläggning. Beror på hur mycket uppbokat borrarna har.

Frånluftsåtervinningen är trasig sedan ett flertal år (innan vi köpte huset) så det faktiska energibehovet torde vara våran aktuella el-förbrukning.

Är en comfortzon så fantastisk som det verkar. Hur står den sig jämfört med bergvärme?? Har ni något ungefärligt pris på en comfortzon kontra bergvärme. Hur mycket skiljer sig de i den årliga besparingen??

Tack för all kunnig input!!

//Doctool

Gör du av med 22'-24' kWh totalt så kommer du få svårt att räkna hem bergvärme då du är "lågförbrukare".
Jag gjorde själv av med 23' kWh innan jag satte in bergvärme för två år sedan. Kostnad = 114.500 kr.
Det finns andra alternativ som på papper är mer lönsamt. Men jag valde ändå bergvärmen.

Linnex: Hur mycket har du sänkt din elförbrukning med efter att du installerade bergvärme? 114500 låter rätt billigt, de siffror jag har hört ligger snarare åt 150` eller diffar det mycket beroende på markförhållanden, var man bor etc??

Doctool skrev:
Frånluftsåtervinningen är trasig sedan ett flertal år (innan vi köpte huset) så det faktiska energibehovet torde vara våran aktuella el-förbrukning.

Är en comfortzon så fantastisk som det verkar. Hur står den sig jämfört med bergvärme?? Har ni något ungefärligt pris på en comfortzon kontra bergvärme. Hur mycket skiljer sig de i den årliga besparingen??

Tack för all kunnig input!!

//Doctool
Då du redan har frånluftsystem så skulle jag inte fundera på annat än en comfortzone då dom som har den säger att dom får ett cop på 3 o du slipper borrning/grävning..
Sett priser på runt 62000:- men det tror jag va på den mindre på 5 kW men sök på comfortzone på forumet el kontakta comfortzone o fråga..

Du är ju som sagt en lågförbrukare med endast en total förbrukning på 22-24000 kWh/år utan återvinning o då bör du komma ner till runt 12000 kWh/år med en Comfortzone om det stämmer med reklamen o vad folk säger..

Doctool skrev:
Linnex: Hur mycket har du sänkt din elförbrukning med efter att du installerade bergvärme? 114500  låter rätt billigt, de siffror jag har hört ligger snarare åt 150` eller diffar det mycket beroende på markförhållanden, var man bor etc??
Ja det diffar en del beroende på berg och var man bor.
Jag har en Thermia Diplomat 6:a och har 118 aktiva meter. Totalt är det borrat 121 m.
I priset ingick det även en inomhusgivare.

Svårt att säga exakt vad det gjorde i elförbrukningen då jag konsumerar ganska mycket hushållsel och ökat en del med avfuktare i grunden och ett större saltvattenskar. Men uppskattningsvis sjönk det med ca 10' kWh/år. Kalkylen låg på att jag skulle förbruka 4,8 kWh/år. Jag satte dit en effektmätare på pumpen 12/2 i fjol. Det har i o f varit en varm vinter i år men mätaren visar i skrivandets stund 2804 kWh 8-) och då får det allt bli bra kallt om jag skall förbruka 2000 kWh på dryga månaden som är kvar innan det gått ett år ::)

Det viktigaste du skall kolla upp innan du spinner vidare på planer på Värmepump är om du har hög eller lågtempurerat system. Dvs om du har hög (60-80 grader) eller låg (45-55) framledningstemperatur till radiatorer. En värmepump skall jobba på låga temperaturer för att vara effektiv.

Tack för alla smarta kommentarer. Måste medge att en comfortzon låter attraktivt, men jag har ännu inte helt övergivit tanken på bergvärme eller något annat system (finns det några andra liknande alternativ?).

2an: Vad är "cop på 3"??

Linnex: Jag är nästan säker på att jag har ett lågtempererat system (ca 60 grader).

Mottager med stor tacksamhet mer input i detta ämne.

Doctool skrev:
Tack för alla smarta kommentarer. Måste medge att en comfortzon låter attraktivt, men jag har ännu inte helt övergivit tanken på bergvärme eller något annat system (finns det några andra liknande alternativ?).

Linnex: Jag är nästan säker på att jag har ett lågtempererat system (ca 60 grader).

Mottager med stor tacksamhet mer input i detta ämne.

60 grader är inte lågtempurerat. Värmepumpen jobbar upp till ca 55 grader och vid 55 grader är den inte speciellt effektiv. 60 graders system är lämpligt för fjärrvärme.
Har du 60 grader i framledning och strypta radiatorventiler så har du utrymme för att sänka framledningen.

COP 3 = 3 ggr tillbaka. 1 kW el ger 3 kW värme.

Doctool skrev:

Har ni ingen shunt som ni kan välja framledningstempen med utan ni ändrar temp inställningen i huset med hjälp av pannans temperatur o denna är på 60°??
Inga radiatortermostater??

Det är temperaturen till radiatorerna då det är som kallast ute som inte bör vara mer än 50°
Oftast körs det el går det få lägre framledningstemp av att justera in flödet i systemet..

Vid 60 grader i radiatorerna så går det inte att hålla några längre stunder på radiatorn så du borde skaffa en simpel rörtermometer o kolla..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.