Enligt bifogad bild så är det ju ett uttag i bakkant på ikea stommarna, både i skåpet för diskho och det för häll har jag det. Finns det något täcklock att sätta där? I skåpet för häll kan jag väl inte behöva nåt hål alls?

Och i skåpet för disk så räcker det ju gott med urtaget i botten, det stora fula i bakkant behöver jag ju inte.

• Uttag i bakkant på ett IKEA-skåp med synliga ledningar och hål för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rekommendationen brukar väl vara att dra rör genom den plasunderlägget IKEA säljer och på så sätt ha något vettigt att täta mot. Här kan man ju fråga sig vart vattnet tar vägen vid ev. läckage i ert fall. Plastskyddet är ju liknande som de säljer till diskmaskin/kyl med mera.

Jag själv klippte till plastunderlägget och gjorde hål för rören. För att få det tätt använde jag butyltejp. Om det läcker i vårt skåp fångar skåpet upp det och det lär rinna framåt och inte nedåt. Under skåpen tätade jag mellan vägg/golv så att vattnet tittar fram rätt fort istället för att glida ner under golvet mot väggen. Nu ska ju inte vatten hamna där, men om.

I gamla köket våtrumsskyddade jag under alla köksskåp men slarvade i köksskåpet, men då fanns det som sagt rejält skydd under istället.

Täcklock finns inte vad jag vet. Motsvarande hål i skåpet för häll använde jag för att dra upp trefas-elen via. Även el till ugnen som också sitter i det skåpet. Ett bra ventilationshål att ha kvar om inte annat.

Nu letade du säkert efter något mer estetiskt tilltalande. I vårt fall har vi utdragslådor under diskbänken istället för som i tidigare kök, dörrar. Lådorna täcker allt bakom och inget syns. I ert fall kan man ju trolla bort det mesta genom att få tag på en vit skiva och montera längst in så att inget längre syns. Däremot är det inte optimalt ur läckagesynpunkt.

Det går ju att montera dit en billig läckagevarnare som fästs i golvet under skåpet som larmar om läckage uppstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.