Jag håller på att tilläggsisolera mitt hus och nu måste jag bestämma vilken typ av färg jag ska ha.
Grått har jag bestämt att det ska bli, och jag har sneglat på de färger som Byggmax säljer, Alpina (tillverkas tydligen av Caparol). Men den enda gråa utefärgen de har är en täcklasyr. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-19152.aspx

Vad det är för fördelar/nackdelar med att använda täcklasyr jämfört med en oljefärg?

lasyr flagnar väl inte som oljetäckfärg? bara att borsta och måla om _

Ok, ingen som vet andra för- eller nackdelar?

Vi håller som bäst på att måla/montera fasadpanel som är målad med alpinas grund och vattenbaserade täcklasyr.
Jag vet inte exakt vilka skillnaderna är mot oljefärg, men den funkar kanonbra att jobba med.
Vi köpte vit täcklasyr och bröt den hos vår lokala färghandlare till exakt den färgkod som vi ville ha.
Jag passade samtidigt på att tillsätta 25-30ml 50% bensaltensid i varje 10l hink, förhoppningsvis hjälper det mot mögel.

Ville bara tipsa om att du kan få andra färger än de byggmax har och fortfarande få en relativt billig färg.

Det där var väldigt intressant eftersom den gråa som Byggmax har verkar vara lite väl ljus för min smak. Så vad kostade det ungefär för er att bryta färgen?

Med en täcklasyr syns strukturen på träet igenom mer, den innehåller mindre pigment. Enligt Husets ABC gör det att den skyddar mot solljus sämre än en täckfärg.

MobbA skrev:
Det där var väldigt intressant eftersom den gråa som Byggmax har verkar vara lite väl ljus för min smak. Så vad kostade det ungefär för er att bryta färgen?
Vi fick betala ca 100:-/ hink för brytningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.