1 306 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Täckbark som gångar och transportfråga
Jag lade begagnade cementplattor mellan pallkragar och lådor. ingen markduk, men tätt mellan plattorna för att minska bördigheten i fogarna. Fungerar hyggligt, men vid arbete i odlingen kommer ju jord och på hösten löv mm, att lägga sig och lite ogräs får ändå fäste. Dock lätt att rensa allt som inte är platta eller sargen på lådan/pallkrage. Inte otrevligt att gå barfota på heller.
Transport av täckbark sker väl bäst i förslutna påsar/mega-bag på släp. Jag har enbart köpt så lite att det är färdigpaketerat i plastpåse, men det finns ju stora bagar at skaffa.
Transport av täckbark sker väl bäst i förslutna påsar/mega-bag på släp. Jag har enbart köpt så lite att det är färdigpaketerat i plastpåse, men det finns ju stora bagar at skaffa.
Åkerfräken ska även gå att göra avkok på för att förebygga svampsjukdomar.. Nytt ogräs för mig, kanske jag lär mig acceptera /hantera så småningom.Jiji skrev:
Skippa duk.
Lägg bark om ni gillar det.
Jag lägger bark kanske var tredje eller fjärde år eller så. . ogräs tar jag med rensjärn och när barken förmultnar använder jag den i krukor eller direkt i odlingen. Perfekt mull för sådder tex.
Jag tycker att det är snyggt med bark och det går att gå på barfota men det känns ju lite speciellt. Men det bästa är ju att det blir så bra mull av det. En del av min jordtillverkning alltså. Ibland lägger jag inte bark utan flis det bryts ner och blir snyggt det också men i början ser det lite stökigt ut.
@NyKarin täckduk hjälper inte mot fräken. Den kommer upp ändå. Trötta ut den genom att dra upp den. Den är bra i komposten. (Inte rötterna) Innehåller mycket fosfor. Rötterna är som svarta trådar och dem lägger jag i soppåsen eller bränner.
Inga problem att köra barkflis på släp med nät över så länge det är täta maskor på nätet.
Hämtade många släp till förra huset. Det som är smått blåser av innan man lämnat återförsäljaren.
Inte mysigt att gå barfota på första tiden. Då är flis bättre samt att det håller längre.
Ett tillräckligt tjockt lager dämpar både åkerfräken och kirskål samt att fröogräs som blåser dit är väldigt lätt att hålla efter.
Hämtade många släp till förra huset. Det som är smått blåser av innan man lämnat återförsäljaren.
Inte mysigt att gå barfota på första tiden. Då är flis bättre samt att det håller längre.
Ett tillräckligt tjockt lager dämpar både åkerfräken och kirskål samt att fröogräs som blåser dit är väldigt lätt att hålla efter.
Tror näppe åkerfräken är något som man hanterar på sikt, snarare med uppgiven accept.NyKarin skrev:
Jag fick in åkerfräken med jordleveransen när jag anlade trädgården. Men med idogt arbete när jorden skyfflades ut lyckades jag, otroligt nog, bli av med eländet. Den lyckades inte etablera sig. Annars har den meterlånga sytrådsrötter som går sönder när man rycker. Det funkade hos mig i den lösa jorden.
De meterlånga sytrådsrötterna har jag noterat.. Här är också sandjord som blivit negligerad under lång tid.yonna skrev:
Tror näppe åkerfräken är något som man hanterar på sikt, snarare med uppgiven accept.
Jag fick in åkerfräken med jordleveransen när jag anlade trädgården. Men med idogt arbete när jorden skyfflades ut lyckades jag, otroligt nog, bli av med eländet. Den lyckades inte etablera sig. Annars har den meterlånga sytrådsrötter som går sönder när man rycker. Det funkade hos mig i den lösa jorden.
Inte täckbark men träflis.
Träflis håller i flera år medans täckbark förmultnar efter en säsong. Lägg en markduk under först.
Har själv träflis som täckmaterial i en stor slänt samt som gångmaterial i tunnelväxthuset och även i lekområdet för barnen, men hade fungerat utmärkt som material mellan gångar.
Har du något sågverk i närheten kan du få det billigt.
Träflis håller i flera år medans täckbark förmultnar efter en säsong. Lägg en markduk under först.
Har själv träflis som täckmaterial i en stor slänt samt som gångmaterial i tunnelväxthuset och även i lekområdet för barnen, men hade fungerat utmärkt som material mellan gångar.
Har du något sågverk i närheten kan du få det billigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åkerfräken är ett rent h-vete... Dottern har det på sin kolloni, har grävt upp hur mycket som hellst och det kommer bara nytt.NyKarin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden