Jag har ett timrat uthus som ser ut som nedan, jag skulle vilja rädda detta på sikt men tills det är möjligt undrar jag hur jag ska hantera det. Vi slängde på en presenning som sedan blåste av i stormen som var. Jag eftersöker alltså en tillfällig lagning som kan hålla i ett par år och som låter uthuset vara luftigt och torrt (torrare), ger det en chans att lufta ut så att minimalt med stockar framöver behöver bytas. Tilläggas kan också att åsen i det ena huset (det är två mindre hus man satt ihop/satt bredvid varandra som delar tak) har gått av. Jag ser ingen risk för att det skulle rasa men det går inte att knalla omkring på taket utan risk för att ramla igenom, skulle jag tro. Det är en låg konstruktion, inte mer än mellan tre-tre och en halv meter längst där det är som högst.

Frågan är alltså:
1. Ska jag ta ner det gamla taket och täcka med något annat så länge?
2. Eller ska jag täcka över taket som det är?
3. Med vad ska jag täcka? Och hur? Alltså det som ska täcka över ska det fästas på något sätt i konstruktionen?

Alla tips mottages tacksamt!

• Rött timmerhus med trasigt tak, omgiven av grönska. En stege lutar mot husets sida under ett svampbevuxet tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallet uthus med trasigt tak, inredning synlig inklusive gammal stol, verktygshinkar och annan förvaring.
    Skapa konto
  • Inuti ett gammalt timrat uthus med rasade brädor, stockar och bråte, oskyddade väggar med ljusinsläpp genom springor i träet.
    Skapa konto
  • Ett gammalt, delvis raserat tak på ett timrat uthus med synliga hål och ljusinsläpp, förstärkningar samt travade brädor kan ses på insidan.
    Skapa konto
  • Inre av ett gammalt, slitet uthus med bråte, inklusive träplankor, verktyg och en grön bänk, under ett lutande tak.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.