Hej, har renoverat köket men har en sista detalj kvar. Jag har ca 5 cm luft kvar mellan innertak och överskåp. Har tänkt att täcka igen öppningen men inte riktigt säker på hur jag ska göra. Det är ett IKEA Tidaholm ek som jag köpt. Min ide är att ta fanerad sockel täcka med och en kvartstav mot taket för att dölja ev glipor.

Vet dock inte om detta blir så snyggt. Finns ju kronlist och sätta upp också.

Hur har ni gjort?

Mvh Joakim L
 
Jag har större utrymme mellan tak och skåp och använde mig av Ikeas golvsocklar
 
Skulle man kunna få se bilder på olika lösningar :-*
 
FarbrorMartin skrev:
såhär löste jag det
[bild]
Smart!! :o
Det kan ju vara ett klart intressant alternativ till den täckskivan jag hade tänkt klämma in mellan mina överskåp och mitt helskeva 60tals-tak.
 
Du är inte rädd att spottarna bränner
skåpsluckorna?

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Du är inte rädd att spottarna bränner
skåpsluckorna?

Mvh Putte
Spottarna blir inte så varma.
Men visst. Jag ska försöka låta bli att lämna skåpdörrarna öppna precis under spotlighten.
 
Har själv liknande problem att lösa som larssonjoa.. ca 4-5 cm (tyvärr inte lika i hela köket).. Tips tack..

Det som Farbror Martin fixat .. väldigt snyggt men svårt att få till på 4 cm.. ;)
 
Man får helt enkelt ta skitjobbet och såga till en smal bit och sätta dit. Håller på själv. Tack och lov för latexfog!! :D
/Dette
 
Hej.

Vi använde täcksidor för högskåpen som passbitar mot tak och väggar. Eftersom taket inte är helt jämt blev det några glipor. Det kan man ju täcka med kvartstav beroende på hur stora glipor det blir. Jag tycker nog också att kvaliteten på täcksidor är bättre än sockel för detta ändamål.

Lycka till !


Ankan
 
  • Bild_010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med Ankan. Kör också med täcksidor.
/Dette
 
använd definitivt täcksidor. Sockeln är inte fanerad utan är melamin (typ av laminat) samma gäller med lackade luckor använd täcksidor. Det kommer se ganska hemskt ut efter några år annars.
 
Ankan skrev:
Hej.

Vi använde täcksidor för högskåpen som passbitar mot tak och väggar. Eftersom taket inte är helt jämt blev det några glipor. Det kan man ju täcka med kvartstav beroende på hur stora glipor det blir. Jag tycker nog också att kvaliteten på täcksidor är bättre än sockel för detta ändamål.

Lycka till !


Ankan
Hur satte du dit täcksidorna?
 
FarbrorMartin skrev:
såhär löste jag det
Hur fäste du täcksidan som sitter upp i taket?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.