Men 23000 kwh vore grymt mycket om huset vore nytt och en del av det är vv som inte beror på huset.

Men om jag dessutom ska räkna bort varmvattnet och bara ta med värmen så har en genomsnittlig villa i Sverige med direktverkande el en förbrukning på 25000 kWh där 5000kWh är hushållsel, 5000 kWh är varmvatten och 15000 är värme. Förutsatt att vi använder samma mängder så räknar vi bort 5000 kWh på hushållsel och har då 6000 kWh kvar att fördela på vatten och värme. I exemplet ovan går 3/4 till värme vilket är 4500 kWh för vårt hus. Alltså en värmeförbrukning på 13 500 kWh om jag räknar på att vi bara betalar för 1/3.

13500 kWh för uppvärmning till 22 grader året om i vårt hus på 160 m2. Det är ju inte alls grymt högt jämfört med mpnga andra om jag förstår rätt.

Sen är väl jämförelsen med ett helt nybyggt hus orättvist i så fall, huset är ju över 100 år gammalt, jämför med många andra hus istället som det finns betydligt fler av i Sverige det måste ju inte vara extremt åt ena eller andra hållet.

Många är ju tyvärr av den uppfattningen att det är omöjligt att bo i och värma ett gammalt hus utan att göra många och kostsamma förämdringar och den myten vill jag spräcka. Det skulle inte vara lönsamt överhuvudtaget för oss att varken byta fönster eller tilläggsisolera för vi skulle aldrig tjäna in de pengarna och hamna på plus.

Redigerat:
Ett gammalt hus är nog inte dyrare att värma än ett fuskbygge från-70 talet med 95 mm isolering i väggarna gissar jag. Har man väl tagit steget att installera en bra vp lösning blir det svårt att räkna hem andra besparingar.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Så du menar att alla hus som inte är helt nya är värdelösa men bara man skaffar en vp så är det inga problem? :cool:

Vi kunde alltså struntat i att renovera fönstren och att sätta i innerbågarna på vintern? Tilläggsisolera vinden? Fylla på spån i bjälklaget och dreva där det varit drag?

Det spelar ju ingen roll vad jag skriver för enligt dig är det ändå inte en vettig förbrukning vi har eftersom vi har ett gammat hus.

Vad ligger förbrukningen på i en normal nybygd villa med direktverkande el idag?

Tycker inte alls gamla hus är värdelösa vart får du det ifrån ? Tycker ni har en ganska normal förbrukning tack vare att ni har en vp som sänker förbrukningen med ca 1/3 del. Klart det gör skillnad att isolera även om man har vp men det tar 2/3 delar längre tid till payoff om man bryr sig i sånt jag gör det inte förbättrar mitt hus löpande både när jag eldade med ved och nu med bergvärme. Finns gränsvärden hur mycket en villa får förbruka beroende på vart i landet det ligger har jag för mig men har ingen koll på vad värdet är och inte så många byggs med direkt el i dag många har flvp.

Intressant tråd. Jag tror det är oerhört individuellt för ett gammalt hus hur mycket det drar och hur förutsättningarna ser ut. Sophie har troligen inte originaldragning av radiatorer? Jag upplever att det finns en lite övertro på det här med att grundkonstruktionen är formidabel bara man vårdar den. Vårt hus är formidabelt men kanske i energispartänk - flaggfönster är tex inte energibesparing utan vi har mkt fönster per vägg. Huset är byggt i en tid då man körde hög framledningstemperatur och eldade sitt bränsle plus att man hade en husa som var hemma hela dagarna. Det är olika takhöjd på våningar mm vilket gör att framledningstemperatur är komplexare än i ett nyare hus. När det gäller gips så blir det varmare och är brandsäkrare inget snack om saken. Märker det i och med att vi har olika väggar beroende på rummens individuella förutsättning och hur de såg ut ursprungligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.