nanowire skrev:
Då behöver du byta plats på två av faserna, lämpligen i den gamla strömbrytaren
Jag tror jag överlåter kopplandet till nån som vet hur det fungerar. Eller är det bara att byta plats på blå och röd i bilden högst upp på sidan?
 
carlbanan skrev:
Jag tror jag överlåter kopplandet till nån som vet hur det fungerar. Eller är det bara att byta plats på blå och röd i bilden högst upp på sidan?
Japp, givetvis, allt annat är otillåtet. Men det är bara att byta plats på två av de tre, tex brun och blå.
 
Har inte provat nå mer, men är inte det här konstigt? Så här ser maskinens kontakt ut.

DSC_0103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i strömbrytaren så är svartvit, röd och svart fastsatta. Blå är klippt och gröngul är ditsatt.

Det kan ju alltså bara vara en tråd som det går ström genom? Eftersom röd och svart ligger löst i kontakten?

Nåväl, ska anlita en elektriker till lite annat så småningom, så jag tror han får lösa det här åt mig också.
 
På bilden kan man se att kabelns ytterhölje har halkat ur dragavlastningsklämman så att kabeln belastat och ryckt ut trådarna ur kontaktblocket. Det är bara att göra om anslutningarna i kontakten. Det får aldrig finnas dragkrafter på anslutningstrådarna inne i kontakten. All dragkraft måste tas upp av dragavlasningsklämman som måste klämma runt ytterhöljet på kabeln.
 
Jag har precis de klingorna och är väldigt nöjd.
 
Håller på att försöka ställa in sågen ordentligt, men har stött på ett problem. Upplever att bordet glappar lite, trots att det är låst.

När jag låser bordet i plant läge, så får jag en diff på ca 0,5mm på 7 cm mot klingan r jag försöker få det i 90 grader.

Men något som är värre är att bordet glappar i låst läge, jag kan genom att pressa bordet till vänster om klingan, få klingan att ta i bordet.

Jag kan åtgärda glappet och samtidigt få till exakt 90 grader genom att kila fast bordet, men det känns inge vidare.

Jag antar att man kan ta loss de båda skruvarna på var sida och lyfta bort bordet, tänker att man kanske kan göra rent och ev gänga i de lite mer så de nyper fast bättre? Eller är det något annat i själva mekanismen kring det lutbara bordet som borde ses över?
 
Svarar mig själv. Det var dessa två skruvar som behövde ställas in lite lagom, så de dras åt när man låser klingan.


DSC_0109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Det är samma skruvar som när det packas sågspån i spåren gör att höjningsmekanismen pajar. Har börjat fundera på om det går att täcka med ngt.
 
Frustrator skrev:
Det är samma skruvar som när det packas sågspån i spåren gör att höjningsmekanismen pajar. Har börjat fundera på om det går att täcka med ngt.
Menar du att försöka täcka hela spåren?
 
Mycket som inte går bra nu... Blev så nöjd över att fått till bordet och alla vinklar, så jag tänkte provsåga lite nu. Då visar det sig att det är helt omöjligt att få remmen att sitta kvar mer än drygt ett par sekunder...

Har någon form av "orginalbord" till, där man kan höja och sänka motorn i vinkel (bedrövlig förklaring). Tänker att man skulle försöka sänka en aning så remmen blir lite mer sträckt. Som det är nu så drar remmen snett hur noga jag än trär på den. Tips?
 
carlbanan skrev:
Mycket som inte går bra nu... Blev så nöjd över att fått till bordet och alla vinklar, så jag tänkte provsåga lite nu. Då visar det sig att det är helt omöjligt att få remmen att sitta kvar mer än drygt ett par sekunder...

Har någon form av "orginalbord" till, där man kan höja och sänka motorn i vinkel (bedrövlig förklaring). Tänker att man skulle försöka sänka en aning så remmen blir lite mer sträckt. Som det är nu så drar remmen snett hur noga jag än trär på den. Tips?
Jag har lossat skruven som sitter i vinkeln, så att motorns egen tyngd sträcker remmen.

Har samma tjusiga orginalbord misstänker jag.
 
carlbanan skrev:
Menar du att försöka täcka hela spåren?
Något som täcker över skruv+spår så att man förhindrar träspånet att komma dit.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.