Har ingen aning om vad detta heter på svenska, men med undantag av det tramsiga reklamupplägget så var det verkligen en intressant film, hade inte en tanke på att man kunde göra något sådant. Vet dock itne hur lyckat det är att låta klingan ta upp krafter i den riktningen, kanske frestande för lagren i maskinen?
http://youtube.com/watch?v=5gAp8kG5gjc
http://youtube.com/watch?v=5gAp8kG5gjc
Jag håller just nu på att montera upp egentillverkade taklister i köket och har använt mig av just den här tekniken eftersom jag inte har frässtål som är stora nog för uppgiften. Mina lister är tillverkade i tre delar som sedan limmats ihop eftersom det visade sig knepigt att fräsa allt ur ett stycke. Några erfarenheter om att använda sågen som fräs:
* Det är sant att det antingen krävs avancerad matte eller en del trial-and-error innan man fått till rätt kurva på rätt plats, men å andra sidan lyckades de inte nåt vidare på den där videon heller. De var inte ens i närheten av blyertsstrecket han hade skissat upp på virket...
* Det räcker med ett anhåll om man sätter det på rätt sida av sågbladet. Då blir virket automatiskt pressat mot anhållet.
* Kan vara kinkigt att kunna spänna fast anhållet i vissa vinklar. På min såg (Bosch GTS10) krävdes distansklossar på ena sidan för att få till en yta som är jämn nog för tvingen.
* Man måste fräsa i många steg och höja sågen bara någon millimeter mellan varven.
* När man kör sista steget ska man köra ganska långsamt för att få en så jämn yta som möjligt på slutresultatet.
* Ytan blir långt ifrån så polerad och fin som man får med en fräs. Den måste sandpappras, men det går lättare än man kan tro.
* Det är viktigt att man pressar ned virket ordentligt hela tiden.
* Spånsugen får inte med sig särskilt mycket av spånet när man gör på det här viset.
* För aldrig händerna/fingrarna över sågklingan även om virket "skyddar" dig! (Ingen erfarenhet, bara sunt förnuft!)
Kan lägga upp bilder på slutresultatet om nån skulle vara intresserad.
* Det är sant att det antingen krävs avancerad matte eller en del trial-and-error innan man fått till rätt kurva på rätt plats, men å andra sidan lyckades de inte nåt vidare på den där videon heller. De var inte ens i närheten av blyertsstrecket han hade skissat upp på virket...
* Det räcker med ett anhåll om man sätter det på rätt sida av sågbladet. Då blir virket automatiskt pressat mot anhållet.
* Kan vara kinkigt att kunna spänna fast anhållet i vissa vinklar. På min såg (Bosch GTS10) krävdes distansklossar på ena sidan för att få till en yta som är jämn nog för tvingen.
* Man måste fräsa i många steg och höja sågen bara någon millimeter mellan varven.
* När man kör sista steget ska man köra ganska långsamt för att få en så jämn yta som möjligt på slutresultatet.
* Ytan blir långt ifrån så polerad och fin som man får med en fräs. Den måste sandpappras, men det går lättare än man kan tro.
* Det är viktigt att man pressar ned virket ordentligt hela tiden.
* Spånsugen får inte med sig särskilt mycket av spånet när man gör på det här viset.
* För aldrig händerna/fingrarna över sågklingan även om virket "skyddar" dig! (Ingen erfarenhet, bara sunt förnuft!)
Kan lägga upp bilder på slutresultatet om nån skulle vara intresserad.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Gör gärna det!
Klicka här för att svara

