Vi skulle vilja ta upp ett hål för att sätta in en altandörr på husets kortsida bredvid ett befintligt fönster, se bifogad konceptbild 🤭. Tror att det är timrade ytterväggar.

Vi är totala nybörjare på sånt här men kan få hjälp av kunnigare personer, men tänker ändå att man kan börja göra lite efterforskningar.

För att göra det ännu krångligare har vi tänkt att vi ska köpa begagnad dörr med karm så jag utgår från att vi får fixa dörren först och utgå från dess dimensioner när vi tar upp hålet.

Vad behöver vi tänka på?

• Rödmålat hus med konceptbild av en framtida altandörr brevid befintligt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick aldrig något svar ser jag nu, men vi köpte i alla fall en dörr med karm (1 meter bred) för 500:- via Facebook Marketplace och sen fick vi hjälp av svågern som tog upp ett hål i väggen med tigersåg och satte in dörren. Lite reglar och foder så blev det riktigt snyggt! Ser ut som att dörren alltid suttit där! Det finns ett trappsteg numera också (syns inte på bild).

Rekommenderar fler att göra detta, vi har nog sparat 10000:- eller mer på att köpa en begagnad dörr.

• Rött trähus med öppen altan och partytält i trädgårdsmiljö, omgiven av skog. Trätrappa leder upp till altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Om det var timmer så brukar det sitta ett "svärd" (en slags spärr i timmerändorna som ska förhindra att timmerstockarna förskjuts i sidled) i fönster och dörröppningar. Tar man upp ett nytt hål i timmer så bör stockarna säkras i sidled på något sätt. Kanske lite sent nu, men bra att veta för andra som funderar på samma sak.

• Gilla
Vikkipedia och 2 till
  • Laddar…
Lite synd att överkanten av dörren inte linjerade med fönstret till vänster och att storleken på fönstret i dörren inte är samma som fönstret till höger men annars ser det verkligen ut som om det alltid varit där. Snyggt jobbat

• Gilla
Vikkipedia
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Lite synd att överkanten av dörren inte linjerade med fönstret till vänster och att storleken på fönstret i dörren inte är samma som fönstret till höger men annars ser det verkligen ut som om det alltid varit där. Snyggt jobbat
Ja, vi testade att sätta ett extra foder för att få det i samma höjd som fönstret, men det såg inte snyggt ut. Det är också min enda anmärkning på det estetiska. ☺️

Personligen hade jag hellre betalt 10k extra för att dörr och fönster ska linjera. Ser okcså ut som två olika storlekar på fönsterna ? Men jag antar att ni fått funktionen och det var kanske det viktigaste. grattis till det!

Viktor.J Viktor.J skrev:
Personligen hade jag hellre betalt 10k extra för att dörr och fönster ska linjera. Ser okcså ut som två olika storlekar på fönsterna ? Men jag antar att ni fått funktionen och det var kanske det viktigaste. grattis till det!
Kul! Vi hade inte den möjligheten och är nöjd med resultatet ändå ☺️

• Gilla
Kooki
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.