6 627 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Gammalt (stort) hus upprätta gruppförteckning, enkel metod
Sida 1 av 2
Hej, jag har ett gammalt hus med flera centraler, propp och normcentraler. Nu ska jag göra gruppförteckning för alla centraler.
Är det någon som vet en bra och enkel metod att hitta igen vilka uttag o belysning som är kopplade till respektive grupp?
Helst utan att göra huset strömlöst.
Är det någon som vet en bra och enkel metod att hitta igen vilka uttag o belysning som är kopplade till respektive grupp?
Helst utan att göra huset strömlöst.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
En person står vid en central och släcker säkringar i turordning och samtalar i telefon med en annan person som går runt i huset och testar alla lampor/uttag.
Tända alla lampor som finns och dra ur en säkring och så var det slocknar, troligtvis är vägguttagen i samma rum, på samma säkring som brukligt i äldre hus. Och provas med en tex sladdlampa. Finns ingen genväg och det kommer att ta tid för dig och ingen genväg heller för en elektriker finns. Lämpligt är att göra en enkel skiss på husets rum och rita i vägguttag och lyse. Kanske sätta en lapp med säkringens nummer på objektet, tills allt är klart.
Min gamla "Marleco" från 90 talet fungerar utmärkt och jag kan följa ledningarna från uttag till säkring. Det enda är att man måste justera känsligheten under tiden man söker.
Ps
Min måste sättas i ett uttag med spänning för utan den strömförsörjningen fungerar den inte.
Ps
Min måste sättas i ett uttag med spänning för utan den strömförsörjningen fungerar den inte.
Låter fantastiskt, Vart hittar jag en sån?E elmont skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Ja när den är spänningssatt testat både diazed och normcentraler och bara tvekat någongång men efter en reset och lite mer noggrant handhavande så klarnade det. Men håller med föregående talare att det är knappast värt pengarna för en central och ett hem. Då hade jag nog kört på vanlig "proppbingo" och lite fönsterlampor eller en uttahsprovare med spänningsindikering.
Mmmm... Det är minst 300 komponenter som ska märkas upp.tveksamt skrev:
Tack för svar, det är ca 130 säkringar och skulle tro 5 uttag i snitt per säkring så jag vill nog prova att snabba upp processen. (jag har beställt en Megger nu)Panor82 skrev:
Ja när den är spänningssatt testat både diazed och normcentraler och bara tvekat någongång men efter en reset och lite mer noggrant handhavande så klarnade det. Men håller med föregående talare att det är knappast värt pengarna för en central och ett hem. Då hade jag nog kört på vanlig "proppbingo" och lite fönsterlampor eller en uttahsprovare med spänningsindikering.