Bo.Siltberg skrev:
Är det en bra ide att använda uttaget som "ledare" vid vidarekoppling? Om uttaget byts kanske det nya inte har denna möjlighet till vidarekoppling, och då är ledarna för korta. Men å andra sidan tillåter inte alla uttag två ledare under samma klämma.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ledarna men utgår från att det är kablarna du menar och visst kan dom bli för korta men kabeln ovanför är bara 30cm så den är ju enkel att byta om det blir aktuellt i framtiden. Jag tog strömmen därifrån för att slippa dra 10m efter väggen för att dra direkt till centralen.

Man brukar alltid ha "slack" på trådarna just för att man ska kunna byta uttag utan att behöva flytta på uttaget eller byta ledning. Alla uttag som jag har sett har klämmor för överkoppling ofta med plats för 4 ledare. I det här fallet blir det inga problemden dagen då uttaget ska bytas eftersom ledningarna kommer från samma håll så i värsta fall får man göra om böjen och gå in i uttaget lite tidigare.

elmont skrev:
Man brukar alltid ha "slack" på trådarna just för att man ska kunna byta uttag utan att behöva flytta på uttaget eller byta ledning. Alla uttag som jag har sett har klämmor för överkoppling ofta med plats för 4 ledare. I det här fallet blir det inga problemden dagen då uttaget ska bytas eftersom ledningarna kommer från samma håll så i värsta fall får man göra om böjen och gå in i uttaget lite tidigare.
Smart med att böja den lite innan, det tänkte jag aldrig på :) Nog för att det är ett bra tag i framtiden innan det behövs bytas något.

Biledaren i kulokabeln verkar vara klippt? Den måste vara ansluten till skyddsjord i åtminstone en ände.

Tycker mig se att den är tejpad i högra kanten på uttaget, förmodligen är den ansluten också, lite svårt att se dock.

Det är inget krav på att biledaren ska vara ansluten i en kulo, däremot i en eklk/ekkl

Det är jag ganska säker på att den ska om inte reglerna precis ändrats. Biledaren skyddsjordar kabeln. I princip kan hela manteln bli strömförande vid ett fel.

Givetvis är det inte fel att ansluta den, men det är som sagt inget krav. Biledaren/skärmen anses inte vara någon utsatt del p.g.a. den miljö EKRK är tänkt att användas i och jordas därför endast för funktionsändamål (EMC t.ex.).

Om man utökar en äldre installation som inte är skyddsjordad kan den uteslutas. Annars ska den anslutas i båda ändar alt. en ände om EMC störningar uppstår. Jag ställde frågan till ESV för länge sedan. Ska försöka hitta mailet. Ska inte stånga mig blodig om ha rätt men men säger dom så och om man använder lite sunt förnuft så kopplar man in den.

Håller med dig fullt ut Logano, tekniskt och förnuftsmässigt är det bra att göra som du menar, det har även tidigare varit krav och med undantagen du nämner. Men numera efter ytterligare femtioelva hårklyvningar är tolkningen den som har getts ovan dvs biledaren behöver inte anslutas i kulon, mycket närmast fåniga mycket krystade renonemang förs för att motivera detta. Men det är den nuvarande ståndpunkten och synsättet från de uttolkare som numera står närmast vad tidigare tex ESV stod för.

Logano skrev:
Biledaren i kulokabeln verkar vara klippt? Den måste vara ansluten till skyddsjord i åtminstone en ände.
Den är ansluten, den är dock tejpad i ena änden. Ja fick höra att man inte behövde tejpa den mitt i installationen så därför skippa jag de på resten.

Den är ansluten i alla uttag, kulodosor, lamputtag kan jag tillägga, Det var en elare som kopplade centralen så jag utgår från att han har kopplat in den där också.

Alla trådar någon verkar fråga om hjälp med nånting som har med el att göra så blir man ju direkt sågad vid fotknölarna, kanske 1 av 10 som faktiskt svarar på frågan medans resterande har förutfattade meningar och hinner kanske läsa rubriken och sedan utgår från att det ser ut som i ett program av arga snickaren. Det är ju bara att konstatera att med lite teoretiskt hjälp så kan man faktiskt om man inte har tummen mitt i handen göra enklare el ingrepp.

Jag tror säkert att man får bättre svar om man undviker att tala om att man kan nått, det är allt för många som först frågar och säger sig kunna sedan efter lite motfrågor (så att man kan bilda sig en uppfattning om kunskap och projekt) visar sig vara helt noviser.
I alla fall jag ger hellre råd till någon som verkar helt ärlig än till någon som jag misstänker far med osanning.

Du får nog ta åt dig lite av den cirkus som denna tråd skapade. Vad var det egentligen du hade för fråga med kan man göra så - ta ström från en kulodosa?

- Får jag...?
- Kan jag...?
- Fungerar det...?
- Bryter det mot någon regel...?
- Får det plats i dosan...?
- Går proppen...?
- Annat?

Frågan gav inte intryck av den insikt som du senare visade att du har.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.