8 585 läst ·
56 svar
9k läst
56 svar
Ta ström från kolo dosa
Vid närmare eftertanke borde vi som yrkesmän/installatörer kanske bojkotta frågor om hur man rent praktiskt utför vissa moment eller ge ett helt undvikande svar.
Eller ska vi se till så att TS gör rätt?
Att svälja sin stolthet som hemmafixare och ta professionell hjälp kan sitta j-t hårt åt ibland. Är man "själv är bäste dräng", ska man göra det till varje pris själv oavsett vad andra påstår. Då kanske det är bättre att ge lite vägvisning, istället för att det barkar helt åt skogen.
Eller ska vi se till så att TS gör rätt?
Att svälja sin stolthet som hemmafixare och ta professionell hjälp kan sitta j-t hårt åt ibland. Är man "själv är bäste dräng", ska man göra det till varje pris själv oavsett vad andra påstår. Då kanske det är bättre att ge lite vägvisning, istället för att det barkar helt åt skogen.
Jag hjälper gärna till, men jag får lite problem med motivationen då den som vill ha hjälp talar om att h*n egentligen redan kan. Och även dom som "vill lära sig så att dom kan tala om för elektrikern" som kommer och ska göra jobbet, har jag lite svårt för. jag tror helt enkelt att dom inte talar sanning.
Säger dom däremot att dom inte vet/kan tvekar jag inte att ge råd, av den ena sorten eller andra.
Säger dom däremot att dom inte vet/kan tvekar jag inte att ge råd, av den ena sorten eller andra.
Ja, kan iofs hålla med om de ibland dubbla budskapen från trådskaparnas sida.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag hoppas vi inte skrämt iväg sukke2k nu utan att han återkommer med mer detaljer över hur det ser ut.
Helt ärligt, varför ska alla elektriker vara så bittra så fort någon utan behörighet ska göra ett simpelt ingrepp hos dom själva? Jag frågar om det teoretiska som jag är lite osäker på, man får jag svaret att "JA det går" Då förstår jag inte varför jag måste ha flera års utbildning för att koppla in en fas, nolla och jord i ett uttag och samma i kulodosan. Det är väl bättre att jag frågar här än att jag direkt går och testar om det går. Det är inte ett hjärta hos en patient jag ska byta ut.
Jag har byggt stugan själv, dragit all el själv. har haft en elektriker som arbetat i 30år som det till att koppla in centralen och mätt alla uttag och "besiktigat" allt som är kopplat och han sa att det var helt korrekt utfört. Så JA jag anser att jag kan koppla in ett strömuttag bara jag får hjälp med det teoretiska. Hade jag ansett att jag var totalt oduglig på detta så hade jag inte ställt frågan utan ringt en elektriker på en gång men det känns ganska onödigt då den praktiska biten är ungefär lika komplicerad som att trycka in en högtalarkabel i stereon.
Jag har byggt stugan själv, dragit all el själv. har haft en elektriker som arbetat i 30år som det till att koppla in centralen och mätt alla uttag och "besiktigat" allt som är kopplat och han sa att det var helt korrekt utfört. Så JA jag anser att jag kan koppla in ett strömuttag bara jag får hjälp med det teoretiska. Hade jag ansett att jag var totalt oduglig på detta så hade jag inte ställt frågan utan ringt en elektriker på en gång men det känns ganska onödigt då den praktiska biten är ungefär lika komplicerad som att trycka in en högtalarkabel i stereon.
Ja nu råkade jag faktiskt hitta några bilder på elen som jag dragit där så nu ska ni få dom så ni kan antingen halshugga mig eller så kan ni faktiskt hjälpa till.
På sista bilden, Den med kulodosan uppe i hörnet vid limträbalken är det jag har tänkt ta ström i från. Tyvär har jag ingen bild på den öppen men den är korrekt kopplad så då bör ju ni elektriker i alla fall kunna föreställa er hur det ser ut innanför locket.
På sista bilden, Den med kulodosan uppe i hörnet vid limträbalken är det jag har tänkt ta ström i från. Tyvär har jag ingen bild på den öppen men den är korrekt kopplad så då bör ju ni elektriker i alla fall kunna föreställa er hur det ser ut innanför locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det jordade lamputtag och uttag i rummet idag?, Det styr om det nya skall vara jordat eller ojordat. Samma typ i hela rummet.
Om rummets användningsområde eller golvbeläggning har bytts kan ev. hela rummet behöva konverteras till "jordat", t.ex inläggning av klinkergolv istället för plastmatta.
Om rummets användningsområde eller golvbeläggning har bytts kan ev. hela rummet behöva konverteras till "jordat", t.ex inläggning av klinkergolv istället för plastmatta.
Allt är jordat. Det ända som saknas idag är jordfelsbrytare men det ska kopplas in i samband med att badrummet blir klart iom att det är draget elslinga som golvvärme. Jag har dock än så länge bara gjort klart tätskicktet och hade inga planer på att kakla nå i vinter. Och till kritiker så är badrummet gjort enligt gvk med tätskicktsmatta och jag har gvk cert för matta och keramik.Tobbe_3 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det finns ett antal heta trådar på BH just nu, inte bara denna - verkar som om folk är missnöjda med sina julklappar
.
Det hade säkert hjälp om du beskrivit din erfarenhet i första inlägget.
För att återgå till det konkreta så är det troligen inga problem att nalla ström från denna dosa till ett uttag, men det är ingenting som någon annan kan svara på definitivt utan att se anläggningen. Bland de långsökta krokbenen finns
- gruppen redan överbelastad (vilket vi senare fick veta inte var fallet),
- uttagets placering är olämplig, t.ex nära ojordade uttag, annan yttre påverkan som slag och värme,
- kabeldragningen olämplig av samma skäl,
- gruppen är gammal och dimensionerad för 5 s utlösningstid vid kortslutning (stuga, långt ut i bushen, svagt nät?),
- JFB krävs om det inte redan finns andra uttag i rummet,
- ingen fast fas i dosan som snaggletooth nämner,
- ingen PE i dosan,
- etc
Det finns annars inga formella hinder att ta ström från en dosa, bara det blir ändamålsenligt och överskådligt. Om det t.ex finns fler uttag i rummet som alltså går på en annan säkring så finns risken att någon bryter strömmen i tron att alla uttag då blir strömlösa, etc.
EDIT: Såg inte dina bilder. Dina färdigheter ser ju att vara utmärkta. Det krävs linjal och kurvmall för att påvisa något här, och de flesta hinder mot detta uttag ser ut att falla också. Men den där svarta kabeln LÖST FÖRLAGD PÅ GOLVET ???
Det hade säkert hjälp om du beskrivit din erfarenhet i första inlägget.
För att återgå till det konkreta så är det troligen inga problem att nalla ström från denna dosa till ett uttag, men det är ingenting som någon annan kan svara på definitivt utan att se anläggningen. Bland de långsökta krokbenen finns
- gruppen redan överbelastad (vilket vi senare fick veta inte var fallet),
- uttagets placering är olämplig, t.ex nära ojordade uttag, annan yttre påverkan som slag och värme,
- kabeldragningen olämplig av samma skäl,
- gruppen är gammal och dimensionerad för 5 s utlösningstid vid kortslutning (stuga, långt ut i bushen, svagt nät?),
- JFB krävs om det inte redan finns andra uttag i rummet,
- ingen fast fas i dosan som snaggletooth nämner,
- ingen PE i dosan,
- etc
Det finns annars inga formella hinder att ta ström från en dosa, bara det blir ändamålsenligt och överskådligt. Om det t.ex finns fler uttag i rummet som alltså går på en annan säkring så finns risken att någon bryter strömmen i tron att alla uttag då blir strömlösa, etc.
EDIT: Såg inte dina bilder. Dina färdigheter ser ju att vara utmärkta. Det krävs linjal och kurvmall för att påvisa något här, och de flesta hinder mot detta uttag ser ut att falla också. Men den där svarta kabeln LÖST FÖRLAGD PÅ GOLVET ???
Redigerat:
Jag ser ju nu att vi kan utesluta fråga om säkringen kommer att hålla för det bör den göra för som ni ser på bilden med det öppna strömuttagen så går strömmen vidare till en kulodosa som sen går till en lampa och strömbrytare och där har då säkringen aldrig gått. Det är ju samma belastning bara att det är omvänt dvs att ta strömmen från kulodosan till uttag jag undrar över.
Jag vet faktiskt inte med vi kan ju utesluta att någon ska dra i kablarna då det är en "kulo" installation som sitter fast ganska rejält. I alla fall så kommer dom aldrig dras lös så länge den är i min ägo dvs kanske 50 år till och då är det väl ändå dags att byta ut all el där.isola skrev:
Korrekt iakttagelse, om det hade t.ex. varit en stickpropp vill säga, men vid fast förläggning har det ingen betydelse (inom rimliga gränser förstås, trådarna får ju inte vara så korta att det sträcker).isola skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Är det en bra ide att använda uttaget som "ledare" vid vidarekoppling? Om uttaget byts kanske det nya inte har denna möjlighet till vidarekoppling, och då är ledarna för korta. Men å andra sidan tillåter inte alla uttag två ledare under samma klämma.