Har golvvärme över halva huset, men har inga papper på vad det är för något eller vad för effekt dem har... förutom att dem är blåa... T-blå kankse? Iaf, finns det något bra sätta att ta reda på vilken effekt dem har?

D
Mät resistansen i slingan. Effekten är då 52900/R (R=den uppmätta resistansen). Sedan finns det en del självreglerande värmeslingor som inte är riktigt lika enkla att se vilken effekt de kommer att arbeta med.

Enklast tycker jag är att lossa termostaten från väggen och med slingan i drift mäta strömmen med en tångamperemeter som (eftersom det är en resistiv last) direkt kan multipliceras med uppmätt spänning för att få effekten.

Golvvärmen bör ha stått igång ett dygn eller så på "normalläge" innan mätvärdet tas eftersom många nya slingor är självreglerande.

SkaneErik skrev:
Enklast tycker jag är att lossa termostaten från väggen och med slingan i drift mäta strömmen med en tångamperemeter som (eftersom det är en resistiv last) direkt kan multipliceras med uppmätt spänning för att få effekten.

Golvvärmen bör ha stått igång ett dygn eller så på "normalläge" innan mätvärdet tas eftersom många nya slingor är självreglerande.
Jag satt och tänkte på det också. Men denna metod gäller väl inte om det är självreglerande värmeslinga?

Golvslingorna är gamla... Dem installerade runt 89-91. Många år på nacken har dem. Kan det vara självreglerande eller var det ovanligt på den tiden?

Borde man inte se till att göra mätningen när slinga är kall av just den anledningen. När slingan börjar reglera sig själv, för att det är varmt så får du inte reda på den installerade effekten.

Jag är lite osäker, men jat tror (kan ha jättefel) att de självreglerande slingorna även är lite spänningsberoende vad gäller resistansen, så att en ren resistansmätning av en sådan slinga inte ger korrekt värde.

hempularen skrev:
Borde man inte se till att göra mätningen när slinga är kall av just den anledningen. När slingan börjar reglera sig själv, för att det är varmt så får du inte reda på den installerade effekten.

Jag är lite osäker, men jat tror (kan ha jättefel) att de självreglerande slingorna även är lite spänningsberoende vad gäller resistansen, så att en ren resistansmätning av en sådan slinga inte ger korrekt värde.
Det ska inte spela roll om det är en "icke" självreglerande, utan en vanlig värmeslinga. En sådan slinga kan ju brinna utan en termostat som slår av. Så fort det går el, är det den effekt den levererar. Frågan är bara hur länge den är på... bra med en sån golvtermostat som kan mäta ON/OFF tid. då kan man få reda på energiförbrukningen.

Nu pratar vi nog om lite olika saker.

En sjävreglerande slinga som har en nominell effekt på 1 Kw, kan efter 10 minuters drift reglera ner sig så att den kanske bara levererar värme till halva den yta den täcker. I så fall levererar den slingan då bara 500W. Mäter man ström just då, så kan man få för sig att någon lagt en 500w slinga i ett rum som borde ha 1 kw.

Har du en vanlig oreglerad slinga så kommer den att ge 1kw så länge den får ström från termostaten, eller tills den brinner av.

Mäter du med termostaten On/off tid på en självreglerande slinga så vet du fortfarande inte hur mycket energi det går åt, för du vet inte hur mycket slingan reglerat ner sig medan den går.

hempularen skrev:
Nu pratar vi nog om lite olika saker.

En sjävreglerande slinga som har en nominell effekt på 1 Kw, kan efter 10 minuters drift reglera ner sig så att den kanske bara levererar värme till halva den yta den täcker. I så fall levererar den slingan då bara 500W. Mäter man ström just då, så kan man få för sig att någon lagt en 500w slinga i ett rum som borde ha 1 kw.

Har du en vanlig oreglerad slinga så kommer den att ge 1kw så länge den får ström från termostaten, eller tills den brinner av.

Mäter du med termostaten On/off tid på en självreglerande slinga så vet du fortfarande inte hur mycket energi det går åt, för du vet inte hur mycket slingan reglerat ner sig medan den går.
Ursäkta, jag var oklar. Det gäller för värmeslingor som inte är självreglerande, där man kan mäta med onoff on/off för att få fram effekten, då spelar det ingen roll om den är kall eller inte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.