J JohanLun skrev:
Kunde då ett av barnen köpa ut huset så går ju att lägga både jobb och pengar, för de "kommer ju tillbaka". Om huset ägdes av banken skulle jag vara sådär sugen på att fixa med det...
Det är ju jättebra om man kan göra som du skriver i det jag citerade Johan, det frigör ju kapital så att föräldern kan köpa tjänster som snöskottning och målning om det är svårt att klara själv.

Jag tror att du @JohanLun är fullt medveten om att "banken" inte äger fastigheten bara för att den är belånad. De flesta som köper eller bygger småhus är nog belånade och sköter fixet med gräsklippning, snöskottning målning in och utvändigt på sina fastigheter och om du inte är sugen på att fixa med ditt belånade boende rekomenderar jag hyresrätt.

Jag utgår ifrån att det gäller 50 000kr per syskon som med RUT och ROT men vet inte säkert,

men jag ville mest säga att jag inte skulle ta ut hyra av en förälder när man har fått huset,
de skulle dock få betala de löpande utgifterna som el vatten sophämtning, men jag skulle
stå för skatter, reparationer och annat som relaterar till fastigheten,

visst kan det bero lite på hur gammal ens förälder är, 5-10-20 års slitage på ett hus gör ju
skillnad, men samtidigt så kommer inflationen alltid att höja värdet på fastigheter så jag skulle
med gott samvete inte kunna ta ut något som skulle kunna ses som vinst när det var min
förälder,

men var och en till sitt, man kan göra värre saker än att ta ut hyra så jag dömer inte, men
jag skulle inte kunna göra det, de tog hand om mig när jag var liten utan att jag betalade.

F
lunnabo lunnabo skrev:
Nisse, "Nissens" det är du som har anklagat mig för att vara dum.
Att du förnekar det kanske beror på att du inte ens vet vad du själv skriver eller väljer att blåljuga rakt av.
Nissens egna ord var
"Gör dig inte dummare än vad du är"

[bild]
Din stackare……

J
F flukve skrev:
men jag ville mest säga att jag inte skulle ta ut hyra av en förälder när man har fått huset,
de skulle dock få betala de löpande utgifterna som el vatten sophämtning, men jag skulle
stå för skatter, reparationer och annat som relaterar till fastigheten,
Du behöver ta ut hyra för att föräldern ska kunna få bostadstillägg.
Tricket är att du bekostar underhåll och lån, föräldern får då bidrag för sitt boende. Givetvis ska man inte ta ut en överhyra utan precis så mycket som behövs för att föräldern ska få bidrag...
Om du inte tar ut hyra utan låter föräldrarna betala kostnaderna för tex lägga om taket så tror jag inte de är berättigade till bostadstillägget.
I många fall har ju föräldrarna också lån på huset som barnet måste ta över. Och är man två syskon och bara ett tar över så måste troligen det syskonet lösa ut det andra med en summa pengar för att kompensera gåvan, så för att göra detta så krävs ju en insats för barnet som då givetvis gör att det är rimligt ta ut en hyra.
Barnen kan ju få huset som gåva, men "låna tillbaka" en summa pengar till föräldrarna. Om barnen har utrymme för det i sin ekonomi och kan tänka sig ha ett hus istf pengar på banken.

F fribygg skrev:
Det är ju jättebra om man kan göra som du skriver i det jag citerade Johan, det frigör ju kapital så att föräldern kan köpa tjänster som snöskottning och målning om det är svårt att klara själv.

Jag tror att du @JohanLun är fullt medveten om att "banken" inte äger fastigheten bara för att den är belånad. De flesta som köper eller bygger småhus är nog belånade och sköter fixet med gräsklippning, snöskottning målning in och utvändigt på sina fastigheter och om du inte är sugen på att fixa med ditt belånade boende rekomenderar jag hyresrätt.
https://www.senioren.se/nyheter/seniorlanet-kan-kosta-8-000-i-manaden/
https://hypoteket.com/blogg/seniorlaan-kan-bli-en-faella-foer-aeldre-104475

Det finns de som går längre och faktiskt "köper" huset....
https://ivato.se/salj-huset-och-bo-kvar-i-ditt-hem/
https://www.fromma.se/

Jag tycker det luktar lurendrejeri och rövarräntor på alla dessa upplägg. Därav att jag tycker det är bättre att barnen köper ut huset och hyr tillbaka det till föräldern så billigt det bara går. Men om föräldrarna har råd att bo kvar, pensionen och besparingar räcker, då ska de givetvis göra det. Detta är ju när plötsligt pengarna inte räcker och man måste göra någon åtgärd för att kunna bo kvar.

• Gilla
Grundlös och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men om föräldrarna har råd att bo kvar, pensionen och besparingar räcker, då ska de givetvis göra det. Detta är ju när plötsligt pengarna inte räcker och man måste göra någon åtgärd för att kunna bo kvar.
Jag håller inte riktigt med. Vare sig man "har råd" eller inte ska man naturligtvis agera på det sätt som maximerar (den ekonomiska) nyttan. Allt annat är osund ekonomi.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns väl inget kanske här. Det borde vara en självklarhet för alla!
Gör dig egendomslös och maximera bidragen!

• Haha
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller inte riktigt med. Vare sig man "har råd" eller inte ska man naturligtvis agera på det sätt som maximerar (den ekonomiska) nyttan. Allt annat är osund ekonomi.
Nja. Att med en hög pension trixa för att få ett bostadstillägg på ett par tusen tycker jag är dåligt.

Att tvingas hypoteksbelåna huset om man jobbat 40+ år och kanske även betalat statlig skatt men får ut samma pension efter skatt som nån som knappt jobbat alls, då tycker jag man är i sin fulla rätt att planera för att casha ut lite mer bidrag.

Felet är att den allmänna pensionen inte räcker till ett drägligt liv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Att med en hög pension trixa för att få ett bostadstillägg
Jag menar att lagen sätter ramarna för vad som är OK respektive inte OK, inte enskilda personers högst varierande moraliska och subjektiva tyckande. Det som är att "trixa" för den ene är normal, sund och tveklöst laglig (skatte)planering för en annan...

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar att lagen sätter ramarna för vad som är OK respektive inte OK, inte enskilda personers högst varierande moraliska och subjektiva tyckande. Det som är att "trixa" för den ene är normal, sund och tveklöst laglig (skatte)planering för en annan...
Där är jag helt överens. Men jag skulle tycka det var onödigt att krångla om föräldrarna har råd själva. För att vinna några tusen.

Skulle de stå inför hypotekslån, sälja (mot sin vilja) eller låta barnen ta över så tycker jag det sista är både bra och inte omoraliskt på något sätt...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men jag skulle tycka det var onödigt att krångla om föräldrarna har råd själva. För att vinna några tusen.
Ja naturligtvis finns det gränser i praktiken. Jag resonerade nog rätt teoretiskt här.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
En annan viktig aspekt, om det är demens med i bilden: Det är en väldig fördel om barnen redan äger huset när det är dags för fadern att flytta in på boende. Om fadern äger huset så måste barnen hålla liv i ett obebott hus ända till dess att fadern dör och arvsskifte kan göras! Kan röra sig om många år! Alternativet är att det skrivs en framtidsfullmakt som inkluderar rättighet att sälja fastigheter. Superviktigt att ordna upp alla sådana papper så länge föräldrar är tillräkneliga!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
En annan viktig aspekt, om det är demens med i bilden: Det är en väldig fördel om barnen redan äger huset när det är dags för fadern att flytta in på boende. Om fadern äger huset så måste barnen hålla liv i ett obebott hus ända till dess att fadern dör och arvsskifte kan göras! Kan röra sig om många år! Alternativet är att det skrivs en framtidsfullmakt som inkluderar rättighet att sälja fastigheter. Superviktigt att ordna upp alla sådana papper så länge föräldrar är tillräkneliga!
Nja, inte är det väl barnens ansvar att hålla liv i föräldrarnas hus när de gamla flyttar in på boende?
Om det finns barn som kan hjälpa till är det bra, annars måste ju en godman tillsättas som tar tillvara den äldres intressen.

J
En annan aspekt är att barnet / barnen som sagt vid gåva "tar över" fastighetens inköpsvärde och inte behöver skatta på försäljningen.

Om syftet med denna krumbukt är att barnet ska drifta fastigheten och när fadern flyttar ut med säkerhet kommer sälja fastigheten så kommer det då att utlösa en vinstskatt. Barnet kan skriva sig på fastigheten och köpa en annan fastighet och få uppskov på vinsten. Finns redan ett uppskov på vinsten från ett tidigare bostadsbyte så kommer det att lösa ut oavsett. För ett barn som VILL ta över och fortsätta äga familjehemmet eller som själv bor i en hyresrätt och kan tänka sig att bo i huset ett år och därefter köpa ett annat hus så kan "den latenta vinsten" ha ett stort värde om "vinsten" är hög.

Om barnet inte vill ha en till fastighet så kommer vinsten behöva skattas när den säljs. Om detta är fallet bör ett eventuellt syskon som blir "utlöst" få betala sin del av skatten när denne får pengarna. Likaså bör ju utlösenvärdet sättas på ett sådant sätt att det barn som ställer upp och tar över och driftar fastigheten inte förlorar på detta. Dvs en ganska låg värdering då hen inte alls vet hur länge hen sitter kvar med ett extra hus som kan vara svårt att sälja när den dagen kommer.

Om syskonet som tar över vill behålla huset och kommer fortsätta skjuta upp skatten och det är säg 1MSEK, så får ju detta syskon i praktiken låna 1MSEK "gratis" vilket ju med 5% ränta har ett ganska stort värde. Det kan ju även föras över till nya fastigheter, sålänge det är den huvudfastighet man är skriven på. I det fallet är det ju rimligt att man tar hänsyn till dessa fördelar när man sätter "utlösenpriset". Det hänger väl även på vilken hyra som sätts, om syskonet som behåller huset får lägga stort jobb och går +-0 och kanske måste ha kvar huset i 15 år utan att ha nytta av det så påverkar ju det också.

Så. Detta är nog inte alls en trivial sak att hantera. Men om det är nödvändigt för att föräldrarna ska kunna bo kvar så kanske det är värt insatsen?

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Nja, inte är det väl barnens ansvar att hålla liv i föräldrarnas hus när de gamla flyttar in på boende?
Om det finns barn som kan hjälpa till är det bra, annars måste ju en godman tillsättas som tar tillvara den äldres intressen.
Det där låter så jäkla enkelt, jag har just lagt all min fritid under ett halvår på att hjälpa till att städa ur ett hus och hjälpa till att flytta farsan till äldreboende. Föräldrarna kan vara orkeslösa med inte ett dugg senila. Då finns vad jag vet ingen som kliver in och packar och kånkar flyttkartonger och går igenom räkningar, hjälper till med mäklare osv. OK om man inte har nån kontakt med föräldrarna, då kanske man säger man skiter i det. Annars så står man där och måste hjälpa till... Visst kan man ta hjälp av städfirmor... Och istället för att hjälpa till att sortera bohaget låta nån hämta allt och slänga/sälja, men återigen, är föräldrarna pigga i skallen känns det inte som en bra väg att gå. De vill gå igenom sina saker och spara en hel del.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det där låter så jäkla enkelt, jag har just lagt all min fritid under ett halvår på att hjälpa till att städa ur ett hus och hjälpa till att flytta farsan till äldreboende. Föräldrarna kan vara orkeslösa med inte ett dugg senila. Då finns vad jag vet ingen som kliver in och packar och kånkar flyttkartonger och går igenom räkningar, hjälper till med mäklare osv. OK om man inte har nån kontakt med föräldrarna, då kanske man säger man skiter i det. Annars så står man där och måste hjälpa till... Visst kan man ta hjälp av städfirmor... Och istället för att hjälpa till att sortera bohaget låta nån hämta allt och slänga/sälja, men återigen, är föräldrarna pigga i skallen känns det inte som en bra väg att gå. De vill gå igenom sina saker och spara en hel del.
Ingen påstår väl att det är enkelt?
Vi är många som har åldrande släktingar och föräldrar och hjälper till med det vi kan efter efter bästa ork och förmåga, men om jag inte bodde ett par mil ifrån kunde eller ville renovera och underhålla hus och hugga ved åt min mor, eller helt enkelt fortfarande jobbade utomlands bleve det väl en god man som finge ta tillvara mammas intressen den dag hon själv inte längre förmår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.