mexitegel mexitegel skrev:
Skillnaden är att TS behöver tvätta sina kläder en gång. Därmed är det helt ofarligt för normalt friska individer och sunt förnuft.
TS kanske inte ens behöver tvätta sina och medhjälparnas kläder? Har man sparat ca 100 000kr på en dags jobb kan man gott kosta på sej nya arbetskläder.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Om du kikar invändigt vid kattvindar eller genom vindslucka ser du direkt vad undertaket består av.
Det är viktigt att innan arbetet påbörjas att det inte råder några tveksamheter om arbetsfördelning eller val av material till under och yttertak.
Det kan ofta vara bättre att skynda långsamt och låta besluten mogna fram.
Enstaka sprickor går ju bra att provisoriskt täta med någon bra fogmassa.
Ofta spricker dessa pannor i överrylan, du kan isf be en plåtslagare klippa till välvda (som passar sinusvågen) plåtremsor ca5cm längre än pannans blottade längd och föra under ovanliggande panna för att täcka sprickan. Fäst med bygglim.
Jag gjorde själv så när jag hjälpte en bekant för ett par år sedan. Där sprickorna var för breda för att täta. Sitter kvar än😎

• Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
Är taket verkligen dåligt?
Eternit varar för evigt enligt namnet och 50-80 är normalt inget problem för materialet.
Eternitplattor kan högtryckstvättas och sedan målas med samma som man använder till cementpannor.
Det är bara om där är sprickor i regndalen på enskilda eternitplattor som är ett problem.
Kolla här. Inlägg #4
https://www.byggahus.se/forum/threa...-laga-med-tejp-och-sedan.468381/#post-4917443

Redigerat:
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Eternit är asbest bunden i cement och det ger inte ifrån sig de mycket små fibrer som orsakade arbetarnas sjukdom.

Troligen är största hälsorisken militanta panikslagna grannar med småbarn "som vet hur farligt det är" och som går till anfall.

• Gilla
  • Haha
Dispangularity och 12 till
  • Laddar…
F
F FGLIN skrev:
Läs på om farorna med asbest. Man lär ha konstaterat en förhöjd frekvens av lungsäckskancer även hos hustrurna till arbetarna på eternitfabriken, från att de tvättade sina mäns arbetskläder. Fibrerna lär väl främst lossna från ytterytan där de kunnat vittra fram (och kanske kanterna där de väl suttit lösast i början). Jag har funderat på om det inte skulle gå att binda en stor del av ytfibrerna genom att först måla taket med någon billig färg. Vatten används nog ibland men torkar ju fort bort. Om ni bestämmer er för att göra det själva se i varje fall till att skaffa proffesionella andningsskydd och tag reda på klädsel- och tvättrekommendationer.
Nu kommer jag med mina högst amatöraktiga tankar. Det är väl främst upprepad exponering, som t ex en byggare skulle kunna bli utsatt för, som det faktiskt är farligt? Att andas in lite av det några få gånger i livet är nog ofarligare än det rutinmässiga besöktet på McDonalds. 🤣

(Bör såklart skydda sig ändå)

• Gilla
Isbr och 3 till
  • Laddar…
Tips är att höra med kommunen om de har särskilda regler för hur det ska deponeras. Jag rev hela vår eternitfasad själv nu under sommaren och i vår kommun gäller att man använder den riktigt tjocka plasten, ofta blå i färgen, samt silvertejp. Vanlig täckplast och t.ex. eltejp är ej godkänd här, då hade jag fått vända i dörren. Sen är det bra som någon skrev tidigare att packa i mindre paket, jag var aningen överambitiös och fick kånka paket mellan 40-60kg styck. Inte så kul när det gäller knappt 2 ton sammanlagt.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Som alltid, finns det chans att få se bild på sprickorna? Gärna om det också går att se något vid takfoten om det då runnit under eterniten.

Låt eterniten ligga kvar och lägg nytt tak ovanpå bara?

klosp11
om du köper mask, köp 3m halvmask serie 6500 med p3 filter (2st vita inkapslade, inte vita runda) som sitter på sidorna. dessa är otroligt sköna att använda (för en sådan mask) så man kan koncentrera sig och allt blir mycket lättare. köp inte med 1 filter på framsida det är tungt.

• Gilla
Isbr och 2 till
  • Laddar…
I
Finns alltid de som anser att ryktet runt asbest är överdriven och så må vara fallet men det finns en fin funktion i det. Riskerna når fram till fler så materialet kan hanter på korrekt vis och därmed minimera spridning.

Asbest är i grunden en naturprodukt som alltid finns runt oss, d.v.s ALLA utsätts för asbest under sin livstid, även de som inte jobbar med det.

Generellt krävs det många år och mycket fiber för att skapa riktiga problem men det finns en gråskala som inte är tydlig och ihop med andra komplikationer\sjukdomar kan riskerna för problem öka. Hur mycket fiber man kan hantera eller hur mycket fiber som sprider sig när man sågar en specifik asbest skiva går inte att säga, det är helt från fall till fall.

Det är helt okay att själva plocka ner, se bara till att få dit en container(avsett för ändamålet) och plocka ner dem med så liten åverkan som möjligt. D.v.s detta är inget man bryter upp och slänger ner flera meter bara för att bli färdig några timmar tidigare.

Personligen hade jag kört Sundströms helmask med P3 filter samt engångsoverall med tejpade sömmar, det är en billig försäkring. Man kan absolut köra mindre skydd(dock minst mask(P3) men läs då först på vad asbest är och hur man kan ta skada av det så ni iallafall gjort ett medvetet val. Det kan också vara bra att veta hur man sanerar asbest om olyckan är framme ex vatten är oftast bättre än en vanlig grovdammsugare som kan sprida asbest än mer.

Lycka till!

Edit : Såg att klosp11 föreslog en annan mask och den lär fungera utmärkt också så länge som man kör P3 filter och passformen passar er. Personligen finner jag inga problem med 1 st P3 filter framför, det är så pass litet att det aldrig är i vägen, däremot, sätter man på ex ett A1/A2 filter också så kan det hända att man då och då slår i det men de behövs inte här.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Plockade ner 250 kvm eternit några år sedan. Bästa tipset är att hyra en container som speditören kör till deponi direkt, att hålla på med att slå in det i plast och köra till tippen i vanligt personbilssläp är inte kul.
I övrigt som andra skriver, engångsdräkter, engångshandskar, halvmask med P3-filter. Håll plattorna fuktiga med vatten.

Så här gjorde jag på 2 tak.
Ingen skyddsmask när det duggade ute. Gjorde merparten i duggregn.

Skyddsmask vid torr väderlek.
Fyllde ett släp, täckte med pressening, körde till deponi dumpade och betalade 1600kr /ton.
Vill du inte köra själv så hyr en container då kostar de nog runt 5-10k plus vikt
På vanliga åvc är det ofta små hål i en container man ska dumpa i dvs inte ett alternativ om man har ett helt tak...

L Leif i Skåne skrev:
Är taket verkligen dåligt?
Eternit varar för evigt enligt namnet och 50-80 är normalt inget problem för materialet.
Eternitplattor kan högtryckstvättas och sedan målas med samma som man använder till cementpannor.
Det är bara om där är sprickor i regndalen på enskilda eternitplattor som är ett problem.
Kolla här. Inlägg #4
[länk]
Jag kan tänka mig att hantera en del asbest själv, med lämpliga säkerhetsåtgärder. Högtryckstvätt av eternit finner jag klart olämpligt. När tvättvattnet torkar kommer mycket fiber att frigöras och kan börja damma.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Halvmask räcker gott. Med tigersåg skär du av spikskallarna (förmodligen räfflad klockspik).
Börja uppifrån och låt pannorna glida ner för
taket, medhjälpare tar emot, lättast med dojan. Ha ställningstrallen strax under rännan.

Men jag tror också du har ett undertak av eternitskivor- ser så ut vid hofsen. Det går ju att behålla men det bästa är att även avlägsna dom och ersätta med råspont.
Det kanske blir svårt att göra det utan att såga spikskallar, men om det är så illa, fundera på vad som frigör mest damm, sågning eller att knäcka pannorna. Kanske det kan gå att bända loss läkten och få med en hel rad pannor? Dock är det väl tveksamt om en panna är fäst i bara en läkt.

Pyssel Klas plockar ner gammalt tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.