4 238 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Ta isär envis gängad rörkoppling
Försöker ta isär en gängad koppling, 20R av mässing, som sitter tätad med lin mot en kökspanna.
Normalt när det inte ger med sig, så jag i lite till... ;-) Men denna gång tror jag godset kommer att spricka med mer våld. Har ni några bra tips för att få gängan att ge sig? Värma godset?
Tacksam för svar.
Normalt när det inte ger med sig, så jag i lite till... ;-) Men denna gång tror jag godset kommer att spricka med mer våld. Har ni några bra tips för att få gängan att ge sig? Värma godset?
Tacksam för svar.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 250 inlägg
Är du säker på att kopplingen inte är något fast, ex. en lödd koppling?
Inget fel på verktygen, men som sagt kommer jag att dra sönder godset i kökspannan om jag tar i mer. Hade hoppats att det fanns något gammalt rörmokartrick. Kanske hjälper att ta en bågfil och lägga ett snitt på insidan, i rör-riktningen.
Fast är inte pannan av gjutgods eller tjock stålplåt med svetsad muff?B BjörnBygger skrev:
Det gamla rörmokartrick som lär funka här är att värma loss delen om den inte släpper.
Finns det bild på eländet?
Stämmer, det är gjutgods, borde hålla för en del. Men jag har använt så stora nycklar och kraft att jag inte vågar dra hårdare. Ska försöka värma och se om det går. Tack för tips!L lordi skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ta isär Gardena Smart Water Control?
Trädgård allmänt -
Dålig effekt i portabel AC. Isar igen, varför?
Ventilation -
Schnierdier Strömställare, Exxact, Basic -skruvat isär brytaren
Belysning -
3 eluttag som visar ström i ena men inte andra ”hålet” med penna?
El -
Hur kapa isär 20L plastdunkar på bästa sätt?
Verktyg & Maskiner