Hej!

I mitt ena badrum ska jag ta ned ett undertak (gips) för att komma åt och montera bort ett par gamla rör som ej längre är i bruk. Ovanför undertaket finns ett gammalt innertak från när huset byggdes (puts).

I stället för att montera tillbaka det gamla gipstaket efter genomfört arbete funderar jag på att renovera upp originaltaket. Laga med gipsbruk, slipa, spackla, måla.

Väggarna är kaklade upp till och med 1 cm från undertaket. Jag gissar att även tätskiktet slutar där.

Är det något speciellt man bör tänka på med tanke på att det är ett badrum och kan förekomma fukt? Ska man måla med våtrumsfärg i taket för att skapa en fuktspärr? Eller ska fukt få gå ut genom puts/bjälklag?

Badrummet har bra ventilation (mekanisk frånluft). Ingen dusch, enbart toalett. Dock en torktumlare som orsakar en hel del varm fuktig luft när den kör. Lägenhet i fastighet från omkring 1900.

BirgitS
Våtrumsfärg är inget tätskikt men däremot är det väl mindre risk för att det möglar på det.

Finns det ens ett tätskikt på väggarna när det inte finns dusch eller badkar?

BirgitS BirgitS skrev:
Våtrumsfärg är inget tätskikt men däremot är det väl mindre risk för att det möglar på det.
Jag lägger ett lager med våtrumsfärg, verkar som en god idé :) Var mest orolig för att den tidigare gipsskivan utgjorde någon sorts spärr mot ånga/fukt som behövde ersättas med något annat.

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det ens ett tätskikt på väggarna när det inte finns dusch eller badkar?
Säkert inte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.