54 153 läst ·
843 svar
54k läst
843 svar
Ta det lugnt och sansat.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
"Svensk inblandning i Umgerns inre angelägenheter" låter som något som är precis det Rysslands trollfabriker sprider.... Googla lite om Rysslands och Ungerns relationer så förstår du att Ryssland och dess propaganda påverkar Ungern i frågan.M mickef skrev:Vi kan spekulera i om Rysslands propaganda har påverkat Ungerns agerande, men vi vet att svensk inblandning i Ungerns inre angelägenheter ligger bakom förhalningarna.
Jag vet inte vilken rysk propaganda du hänvisar till men min åsikt att dra tillbaka ansökan var att NATO har försatt oss i ett utsatt säkerhetsläge och att vi skulle dra tillbaka ansökan tills NATO var moget att erkänna oss som medlem.
Ryssarna har alltså inte, som du påstår, påverkat mig utan NATOs Erdogan.
/Krille
Jo nu var ju den ungerska delegation nöjd som var på besök förra veckan.D djac skrev:
Betalmursproblem så vi tar Yle som trovärdig källa
https://svenska.yle.fi/a/7-10030074
Sen är man EU's och NATO's "svarta får" så tar man ju alltid ut svängarna...
Nej, men att Ryssland skulle nyttja 2 Natoländer i syfte att förhindra Sveriges medlemskap i NATO.K Krille4 skrev:
Hur går dina tankar i förlängningen? Ska ryssarna inta Gotland och använda ön som bas för intåget i övriga Östersjöländerna?
Ja om de inte tar hela Sverige när de likväl håller på. Skall sverige stå utanför Nato är det mycket brottom att bygga upp en militärmakt som kan mobilisera och utrusta minst en miljon svenska soldater på kort varsel. Det vill säga värnplikt för båda könen och förbandsplacering för alla som är lämpade för krigstjänst. Ballistiska robotar som från baser i Sverige kan nå Petersburg. Några dussin nya ubåtar och robotbåtar och några korvetter. Egen tillverkning av tanksar och tungt artilleri så ni inte är beroende av allierade. Femdubblat flygvapen. Utbyggt kustartilleri. Det går man det blir inte så speciellt billigt.M mickef skrev:
Det mest sannolika är att Ryssland utnyttjar Turkiet och påverkar Ungern.
Vilken väg Sverige väljer är en partipolitisk fråga och hör inte hemma i den här diskussionen. Båda möjligheterna finns. Nato eller starkt beväpnad neutralitet. Jag tar inte ställning här.
Vad jag däremot tar ställning till att påståenden om att Ryssland inte utgör något hot. Sådana påståenden ingår i hybridpåverkan just för att göra grannländer lättinvaderade eller lättstyrda. I doktrinen om intressesfärer ingår uttryckligen att satelitstaterna inom intressesfären skall styras av imperiet inte av sitt eget folk.
Den här tråden handlar om just hur vi skyddar oss mot dylik påverkan.
Vad jag däremot tar ställning till att påståenden om att Ryssland inte utgör något hot. Sådana påståenden ingår i hybridpåverkan just för att göra grannländer lättinvaderade eller lättstyrda. I doktrinen om intressesfärer ingår uttryckligen att satelitstaterna inom intressesfären skall styras av imperiet inte av sitt eget folk.
Den här tråden handlar om just hur vi skyddar oss mot dylik påverkan.
Din teori är alltså att vårt samarbete med NATO skulle upphöra, i o m ett blockerande av två Natoländer styrda av Ryssland, och att USA skulle se på hur Sverige erövrades av Putin? Alt. att man nyttjade Sverige som krigsskådeplats där vinnarna fick Gotland?H heimlaga skrev:Ja om de inte tar hela Sverige när de likväl håller på. Skall sverige stå utanför Nato är det mycket brottom att bygga upp en militärmakt som kan mobilisera och utrusta minst en miljon svenska soldater på kort varsel. Det vill säga värnplikt för båda könen och förbandsplacering för alla som är lämpade för krigstjänst. Ballistiska robotar som från baser i Sverige kan nå Petersburg. Några dussin nya ubåtar och robotbåtar och några korvetter. Egen tillverkning av tanksar och tungt artilleri så ni inte är beroende av allierade. Femdubblat flygvapen. Utbyggt kustartilleri. Det går man det blir inte så speciellt billigt.
Det mest sannolika är att Ryssland utnyttjar Turkiet och påverkar Ungern.
Det är väl knappast någon i den här tråden som inte vill bygga upp ett starkt försvar och att ryssen är huvudhotet? Tidigare regeringars nedrustningar har skadat Sveriges försvarsmöjligheter och är antagligen dirigerat av Sovjet. Putins agerande i Ukraina har väckt försvarsviljan och försvaret håller på att byggas upp igen och det kommer förhoppningsvis att ta lång tid innan proryska krafter får påverka svensk politik.H heimlaga skrev:Vilken väg Sverige väljer är en partipolitisk fråga och hör inte hemma i den här diskussionen. Båda möjligheterna finns. Nato eller starkt beväpnad neutralitet. Jag tar inte ställning här.
Vad jag däremot tar ställning till att påståenden om att Ryssland inte utgör något hot. Sådana påståenden ingår i hybridpåverkan just för att göra grannländer lättinvaderade eller lättstyrda. I doktrinen om intressesfärer ingår uttryckligen att satelitstaterna inom intressesfären skall styras av imperiet inte av sitt eget folk.
Den här tråden handlar om just hur vi skyddar oss mot dylik påverkan.
Tidigare var det konspirationsteorier att ryssland skulle påverkat Turkiet och Ungern att stoppa/försena svenskt NATO-medlemskap, men nu tror du att de ligger bakom Sveriges nedrustning?M mickef skrev:Det är väl knappast någon i den här tråden som inte vill bygga upp ett starkt försvar och att ryssen är huvudhotet? Tidigare regeringars nedrustningar har skadat Sveriges försvarsmöjligheter och är antagligen dirigerat av Sovjet. Putins agerande i Ukraina har väckt försvarsviljan och försvaret håller på att byggas upp igen och det kommer förhoppningsvis att ta lång tid innan proryska krafter får påverka svensk politik.
Då väntar vi väl bara på en "det skrev jag inte alls, och om jag gjorde det menade jag förstås något annat"
Nä jag tror inte Ryssland kan eller kommer att invadera Gotland. Att de nyttjar två NATO-länder för att förhindra Sveriges medlemskap trodde jag var uppenbart för alla vuxna.M mickef skrev:
Ryssland invaderar Ukraina, terrorbombar civila, tortera, våldtar, massmördar och visar ingen respekt alls för Ukrainska eller Rysska liv. Samtidigt fängslar, torterar och mördar Ryssland opposionella både i Ryssland och utomlands.
Men du menar att Ryssland absolut inte skulle göra något så hemskt som att nyttja två natoländer för att sabotera Sveriges NATO-ansökan?
/Krille
Fel, det var mina 2 tankar som jag hade samtidigt i huvudet.R RoAd skrev:
Nej, jag undrar bara vad nyttan skulle vara.K Krille4 skrev:Nä jag tror inte Ryssland kan eller kommer att invadera Gotland. Att de nyttjar två NATO-länder för att förhindra Sveriges medlemskap trodde jag var uppenbart för alla vuxna.
Ryssland invaderar Ukraina, terrorbombar civila, tortera, våldtar, massmördar och visar ingen respekt alls för Ukrainska eller Rysska liv. Samtidigt fängslar, torterar och mördar Ryssland opposionella både i Ryssland och utomlands.
Men du menar att Ryssland absolut inte skulle göra något så hemskt som att nyttja två natoländer för att sabotera Sveriges NATO-ansökan?
/Krille