54 388 läst ·
843 svar
54k läst
843 svar
Ta det lugnt och sansat.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej så skall du inte tolka det jag skrivit.BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Vi drar uppenbart olika slutsatser.L L A Axelsson skrev:Inför upptakten till andra världskriget förhandlade Sovjetunionen med finnarna om markområden på karelska näset i utbyte mot mångdubbelt större markområde längre norrut efter gränsen mot Sovjetunionen, de ville även
Arrendera två markområden på Finlands sydkust på 30 år för att etablera baser på. Mannerheim tyckte att det finska styret skulle gå med på kraven men Finlands regering sa nej.
Sovjetunionen anföll därefter Finland, det som kallas vinterkriget 30/11-39 till 13/3-40. Finland fick kapitulera inför övermakten och blev av med större landområde än vad som det tidigare förhandlades om och förlorade 23000 i stupade.
Mannerheim återgick som befälhavare när vinterkriget startade.
15 månader efter vinterkrigets slut startade Hitler operation Barbarossa och inledningen gick bra för Tyskarna.
Finland slöt upp på tyskarnas sida och Mannerheim drömde om ett storfinland och gick över den gamla gränsen in i Sovjetunionen ända tills Sovjetunionen hade samlat sina styrkor och kunde slå tillbaks. Det var till Stalins fördel att försörjnigslinjerna blev längre och längre för Hitlerarmen,därtill var en kall vinter på Stalins sida.
Mannerheim var klokare än finska regeringen på hösten 1939 men omdömet svek han när han lierade sig med tyskarna 1941 i operation Barbarossa.
När det stod klart att Hitler skulle förlora kriget slöt Finland en separatfred med Sovjetunionen 1944 och kunde trots krigsäventyr tillsammans med nazityskland i österled kunde Finland vara en självständig stat efter kriget
Visserligen med begränsningar som att betala krigsskadestånd, att skicka tillbaks flyktingar från Sovjetunionen,
Inte kritisera grannen i öster och en del landavträdelser, men i övrigt en självständig stat ock trots att man får väl säga att Stalin var en betydligt mer hårdför diktator än Putin.
Så vad jag vill säga är att rädslan att Ryssland skall angripa Sverige är starkt överdriven och att ett Nato medlemskap inte är nödvändigt med allt som det för med sig av framtida krigsäventyr och i värsta fall dra på oss kärnvapenbeskjutning.
Stalin ville bestämma över Finland, deras gränser, vad de fick göra/säga etc. Han fick inte det och gick till anfall.
Stalin 2 (=Putin) vill bestämma hur grannländerna ska göra/säga etc. Får han inte det går han till angrepp (detta har skett vid flera tillfällen).
Det nya Stalin inte gjort än är att ge sig på ett NATO-land. Man vet aldrig helt säkert vad han eller Stalin 3 eller Stalin 4 kan tänkas göra, men sannolikheten att de ger sig.på NATO är nog mindre än att de ger sig på länder som inte är anslutna.
Tyvärr finns det likheter mellan Karelen och det usla som nu händer i Ukraina.L L A Axelsson skrev:Inför upptakten till andra världskriget förhandlade Sovjetunionen med finnarna om markområden på karelska näset i utbyte mot mångdubbelt större markområde längre norrut efter gränsen mot Sovjetunionen, de ville även
Arrendera två markområden på Finlands sydkust på 30 år för att etablera baser på. Mannerheim tyckte att det finska styret skulle gå med på kraven men Finlands regering sa nej.
Sovjetunionen anföll därefter Finland, det som kallas vinterkriget 30/11-39 till 13/3-40. Finland fick kapitulera inför övermakten och blev av med större landområde än vad som det tidigare förhandlades om och förlorade 23000 i stupade.
Mannerheim återgick som befälhavare när vinterkriget startade.
15 månader efter vinterkrigets slut startade Hitler operation Barbarossa och inledningen gick bra för Tyskarna.
Finland slöt upp på tyskarnas sida och Mannerheim drömde om ett storfinland och gick över den gamla gränsen in i Sovjetunionen ända tills Sovjetunionen hade samlat sina styrkor och kunde slå tillbaks. Det var till Stalins fördel att försörjnigslinjerna blev längre och längre för Hitlerarmen,därtill var en kall vinter på Stalins sida.
Mannerheim var klokare än finska regeringen på hösten 1939 men omdömet svek han när han lierade sig med tyskarna 1941 i operation Barbarossa.
När det stod klart att Hitler skulle förlora kriget slöt Finland en separatfred med Sovjetunionen 1944 och kunde trots krigsäventyr tillsammans med nazityskland i österled kunde Finland vara en självständig stat efter kriget
Visserligen med begränsningar som att betala krigsskadestånd, att skicka tillbaks flyktingar från Sovjetunionen,
Inte kritisera grannen i öster och en del landavträdelser, men i övrigt en självständig stat ock trots att man får väl säga att Stalin var en betydligt mer hårdför diktator än Putin.
Så vad jag vill säga är att rädslan att Ryssland skall angripa Sverige är starkt överdriven och att ett Nato medlemskap inte är nödvändigt med allt som det för med sig av framtida krigsäventyr och i värsta fall dra på oss kärnvapenbeskjutning.
Sen har jag följt den finska debatten och beslutet som Finalnds riksdag tog ger ju ett enormt stöd för NATO.
Citat:
"Riksdagen beslöt på onsdagen med rösterna 184–7 att Finland ska ansluta sig till Nato."
https://svenska.yle.fi/a/7-10029679
Jag håller med om att vi drar olika slutsatser.Fairlane skrev:
Vi drar uppenbart olika slutsatser.
Stalin ville bestämma över Finland, deras gränser, vad de fick göra/säga etc. Han fick inte det och gick till anfall.
Stalin 2 (=Putin) vill bestämma hur grannländerna ska göra/säga etc. Får han inte det går han till angrepp (detta har skett vid flera tillfällen).
Det nya Stalin inte gjort än är att ge sig på ett NATO-land. Man vet aldrig helt säkert vad han eller Stalin 3 eller Stalin 4 kan tänkas göra, men sannolikheten att de ger sig.på NATO är nog mindre än att de ger sig på länder som inte är anslutna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
De skrev:L L A Axelsson skrev:
"Mannerheim var klokare än finska regeringen på hösten 1939 men omdömet svek han när han lierade sig med tyskarna 1941 i operation Barbarossa."
Det var alltså klokt att låta Stalin bestämma hur Finland skulle vara?
Jag är medveten om att det är lättare att ta kloka beslut när man har facit på hand, men att liera sig med fascister kan inte försvaras, 80000 stupade finländare blev en del av priset.Fairlane skrev:
Nu kan vi inte veta om Tyskland hade okuperat Finland om de varit neutralt.
Redigerat:
De här ryska killarna som intervjuar vanligt folk i Ryssland har jag följt under ett år, underförstått tror jag de är kritiska mot sin egen regim och Putler men det är häpnadsväckande hur den äldre generationen i Ryssland uppfattar världen, de yngre däremot är oftast mer öppna och pålästa.
Denna kom idag, apropå Sverige-Finland och Nato.
Denna kom idag, apropå Sverige-Finland och Nato.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Jag håller mig om att man inte ska köra sig med fascister. Ytterliggare en anledning till att hålla Putins Ryssland kort. Man ska inte heller vika ner sig för fascister.L L A Axelsson skrev: