Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Det trodde man i Ukraina också tills det inträffade.

Blir det kärnvapenkrig spelar det ingen roll om vi är med i Nato eller inte.

Ska jag tolka det som att du tycker att det är bra om Ryssland får arrendera Gotland och Skånes sydkust för att anlägga baser?
Nej så skall du inte tolka det jag skrivit.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Nej det är fel uppfattat.
Då var poängen ditt inlägg något otydligt.
Du skrev ju det rakt upp och ner. Lyd ryssarna eller förvänta sig ett anfall...
 
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Nej så skall du inte tolka det jag skrivit.
Jag instämmer med [old rusty] att då är det svårt att förstå ditt inlägg.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Då var poängen ditt inlägg något otydligt.
Du skrev ju det rakt upp och ner. Lyd ryssarna eller förvänta sig ett anfall...
Poängen var att Finland kunde vara ett självständigt land med vissa begränsningar trots att man stred med Hitler och drömde om ett storfinland.
 
Fairlane
L L A Axelsson skrev:
Inför upptakten till andra världskriget förhandlade Sovjetunionen med finnarna om markområden på karelska näset i utbyte mot mångdubbelt större markområde längre norrut efter gränsen mot Sovjetunionen, de ville även
Arrendera två markområden på Finlands sydkust på 30 år för att etablera baser på. Mannerheim tyckte att det finska styret skulle gå med på kraven men Finlands regering sa nej.
Sovjetunionen anföll därefter Finland, det som kallas vinterkriget 30/11-39 till 13/3-40. Finland fick kapitulera inför övermakten och blev av med större landområde än vad som det tidigare förhandlades om och förlorade 23000 i stupade.
Mannerheim återgick som befälhavare när vinterkriget startade.

15 månader efter vinterkrigets slut startade Hitler operation Barbarossa och inledningen gick bra för Tyskarna.
Finland slöt upp på tyskarnas sida och Mannerheim drömde om ett storfinland och gick över den gamla gränsen in i Sovjetunionen ända tills Sovjetunionen hade samlat sina styrkor och kunde slå tillbaks. Det var till Stalins fördel att försörjnigslinjerna blev längre och längre för Hitlerarmen,därtill var en kall vinter på Stalins sida.
Mannerheim var klokare än finska regeringen på hösten 1939 men omdömet svek han när han lierade sig med tyskarna 1941 i operation Barbarossa.
När det stod klart att Hitler skulle förlora kriget slöt Finland en separatfred med Sovjetunionen 1944 och kunde trots krigsäventyr tillsammans med nazityskland i österled kunde Finland vara en självständig stat efter kriget
Visserligen med begränsningar som att betala krigsskadestånd, att skicka tillbaks flyktingar från Sovjetunionen,
Inte kritisera grannen i öster och en del landavträdelser, men i övrigt en självständig stat ock trots att man får väl säga att Stalin var en betydligt mer hårdför diktator än Putin.
Så vad jag vill säga är att rädslan att Ryssland skall angripa Sverige är starkt överdriven och att ett Nato medlemskap inte är nödvändigt med allt som det för med sig av framtida krigsäventyr och i värsta fall dra på oss kärnvapenbeskjutning.
Vi drar uppenbart olika slutsatser.
Stalin ville bestämma över Finland, deras gränser, vad de fick göra/säga etc. Han fick inte det och gick till anfall.
Stalin 2 (=Putin) vill bestämma hur grannländerna ska göra/säga etc. Får han inte det går han till angrepp (detta har skett vid flera tillfällen).
Det nya Stalin inte gjort än är att ge sig på ett NATO-land. Man vet aldrig helt säkert vad han eller Stalin 3 eller Stalin 4 kan tänkas göra, men sannolikheten att de ger sig.på NATO är nog mindre än att de ger sig på länder som inte är anslutna.
 
  • Gilla
frasen_36 och 9 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Inför upptakten till andra världskriget förhandlade Sovjetunionen med finnarna om markområden på karelska näset i utbyte mot mångdubbelt större markområde längre norrut efter gränsen mot Sovjetunionen, de ville även
Arrendera två markområden på Finlands sydkust på 30 år för att etablera baser på. Mannerheim tyckte att det finska styret skulle gå med på kraven men Finlands regering sa nej.
Sovjetunionen anföll därefter Finland, det som kallas vinterkriget 30/11-39 till 13/3-40. Finland fick kapitulera inför övermakten och blev av med större landområde än vad som det tidigare förhandlades om och förlorade 23000 i stupade.
Mannerheim återgick som befälhavare när vinterkriget startade.

15 månader efter vinterkrigets slut startade Hitler operation Barbarossa och inledningen gick bra för Tyskarna.
Finland slöt upp på tyskarnas sida och Mannerheim drömde om ett storfinland och gick över den gamla gränsen in i Sovjetunionen ända tills Sovjetunionen hade samlat sina styrkor och kunde slå tillbaks. Det var till Stalins fördel att försörjnigslinjerna blev längre och längre för Hitlerarmen,därtill var en kall vinter på Stalins sida.
Mannerheim var klokare än finska regeringen på hösten 1939 men omdömet svek han när han lierade sig med tyskarna 1941 i operation Barbarossa.
När det stod klart att Hitler skulle förlora kriget slöt Finland en separatfred med Sovjetunionen 1944 och kunde trots krigsäventyr tillsammans med nazityskland i österled kunde Finland vara en självständig stat efter kriget
Visserligen med begränsningar som att betala krigsskadestånd, att skicka tillbaks flyktingar från Sovjetunionen,
Inte kritisera grannen i öster och en del landavträdelser, men i övrigt en självständig stat ock trots att man får väl säga att Stalin var en betydligt mer hårdför diktator än Putin.
Så vad jag vill säga är att rädslan att Ryssland skall angripa Sverige är starkt överdriven och att ett Nato medlemskap inte är nödvändigt med allt som det för med sig av framtida krigsäventyr och i värsta fall dra på oss kärnvapenbeskjutning.
Tyvärr finns det likheter mellan Karelen och det usla som nu händer i Ukraina.

Sen har jag följt den finska debatten och beslutet som Finalnds riksdag tog ger ju ett enormt stöd för NATO.
Citat:
"Riksdagen beslöt på onsdagen med rösterna 184–7 att Finland ska ansluta sig till Nato."
https://svenska.yle.fi/a/7-10029679
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi drar uppenbart olika slutsatser.
Stalin ville bestämma över Finland, deras gränser, vad de fick göra/säga etc. Han fick inte det och gick till anfall.
Stalin 2 (=Putin) vill bestämma hur grannländerna ska göra/säga etc. Får han inte det går han till angrepp (detta har skett vid flera tillfällen).
Det nya Stalin inte gjort än är att ge sig på ett NATO-land. Man vet aldrig helt säkert vad han eller Stalin 3 eller Stalin 4 kan tänkas göra, men sannolikheten att de ger sig.på NATO är nog mindre än att de ger sig på länder som inte är anslutna.
Jag håller med om att vi drar olika slutsatser.
 
Fairlane
L L A Axelsson skrev:
Jag håller med om att vi drar olika slutsatser.
Ja du verkar dra slutsatsen att Finland borde vikt ner sig för sin stora granne...
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja du verkar dra slutsatsen att Finland borde vikt ner sig för sin stora granne...
Jag redogjorde för vad som hände för Finlands del under andra världskriget,
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Jag redogjorde för vad som hände för Finlands del i under andra världskriget,
Du får nog förklara mycket bättre hur det hänger ihop med dagens situation.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog förklara mycket bättre hur det hänger ihop med dagens situation.
Jag tog Finland under andra världskriget som ett exempel på att trots anslutningen till nazityskland så kunde de vara en självständig stat efter kriget. Att skrämmas med ryssen för Sveriges del är överdrivet.
 
Fairlane
L L A Axelsson skrev:
Jag tog Finland under andra världskriget som ett exempel på att trots anslutningen till nazityskland så kunde de vara en självständig stat efter kriget. Att skrämmas med ryssen för Sveriges del är överdrivet.
De skrev:
"Mannerheim var klokare än finska regeringen på hösten 1939 men omdömet svek han när han lierade sig med tyskarna 1941 i operation Barbarossa."

Det var alltså klokt att låta Stalin bestämma hur Finland skulle vara?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De skrev:
"Mannerheim var klokare än finska regeringen på hösten 1939 men omdömet svek han när han lierade sig med tyskarna 1941 i operation Barbarossa."

Det var alltså klokt att låta Stalin bestämma hur Finland skulle vara?
Jag är medveten om att det är lättare att ta kloka beslut när man har facit på hand, men att liera sig med fascister kan inte försvaras, 80000 stupade finländare blev en del av priset.
Nu kan vi inte veta om Tyskland hade okuperat Finland om de varit neutralt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
De här ryska killarna som intervjuar vanligt folk i Ryssland har jag följt under ett år, underförstått tror jag de är kritiska mot sin egen regim och Putler men det är häpnadsväckande hur den äldre generationen i Ryssland uppfattar världen, de yngre däremot är oftast mer öppna och pålästa.

Denna kom idag, apropå Sverige-Finland och Nato.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L L A Axelsson skrev:
Jag är medveten om att det är lättare att ta kloka beslut när man har facit på hand, men att liera sig med fascister kan inte försvaras, 80000 stupade finländare blev en del av priset.
Nu kan vi inte veta om Tyskland hade okuperat Finland om de varit neutralt.
Jag håller mig om att man inte ska köra sig med fascister. Ytterliggare en anledning till att hålla Putins Ryssland kort. Man ska inte heller vika ner sig för fascister.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.