5 387 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Ta bort vattenburen handdukstork i badrum?
Vi är precis i startgroparna för att börja renovera badrummet! Det sitter en gammal handdukstork på ena väggen som vi vill ta bort eftersom vi inte använder det vattenburna systemet längre. Röret till handdukstorken går dessutom upp genom golvet, och vad jag förstår är det inte helt optimalt med onödiga rörgenomföringar genom golvet. Frågan är nu - hur gör vi med det uppstickande röret? Enklast hade varit att plugga det innan det går upp i golvet, men det verkar som att hela det vattenburna systemet går nere i bjälklaget - och där vill man väl inte ha några skarvar? Om man i framtiden vill koppla in det vattenburna systemet igen kan det kanske vara bra att tänka till nu så att man isåfall slipper dra om hela systemet? Nån som har nån aning?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det har visserligen kommit skärpningar i bestämmelserna runt säkert vatten, men jag tror att det fortfarande är OK med skarvar som är dold för värmeledningar. Så du kan plugga röret nere under golvet.
Sedan är det en annan sak att vattenburen värme bör man ju helst behålla, det ger en flexibilitet för framtiden.
Sedan är det en annan sak att vattenburen värme bör man ju helst behålla, det ger en flexibilitet för framtiden.
Du gör likadant här som i trådar om juridik, svarar med en stor självsäkerhet trots okunskap.etiol skrev:
Alla svenska försäkringsbolag har i sina försäkringsvillkor kravet att branschregler och anvisningar skall följas. Gällande rördragning så är det säker vatten som gäller. Där är tydligt fastslaget att gällande tappvatten skall installation som inte är inspekterbar utföras utan fogar. Däremot finns inga sådana regler för värmeledningar då läckagerisken är mer begränsad.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Etiol, jag säger inte att ditt självsäkra påstående är fel. Men om man läser säker vatten reglerna:
http://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20111
Så finns där ett stycke som handlar om tappvatten. I det stycket står det "Fogar ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda inbyggnader eller i kopplingsskåp." Och lite mera.
Sedfan finns där ett annat stycke som handlar om värmeledningar där står det:
"Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placeradeså att de är åtkomliga.", I den efterföljande texten framgår tydligt att kravet handlar om just fördelare, golvvärmecentral och liknande. Det står inget om kopplingar i största allmänhet, som det står om i kravet för tappvatten.
OM du har någon dokumentation från ex. försäkringsvillkor som stöder ditt påstående så vore det intressant att se det.
http://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20111
Så finns där ett stycke som handlar om tappvatten. I det stycket står det "Fogar ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda inbyggnader eller i kopplingsskåp." Och lite mera.
Sedfan finns där ett annat stycke som handlar om värmeledningar där står det:
"Fogar på värmefördelare ska vara synliga eller placeradeså att de är åtkomliga.", I den efterföljande texten framgår tydligt att kravet handlar om just fördelare, golvvärmecentral och liknande. Det står inget om kopplingar i största allmänhet, som det står om i kravet för tappvatten.
OM du har någon dokumentation från ex. försäkringsvillkor som stöder ditt påstående så vore det intressant att se det.
Kan en skarv läcka oavsett var den sitter, så får det konsekvenser ,så enkelt är det .. då är väl det bättre att inte göra dessa misstagen.Du skriver så här.Lolle.( Däremot finns inga sådana regler för värmeledningar då läckage risken är mer begränsad.) Men om det då börjar läcka så har du ju skadan där och en massa onödigt arbete för att komma åt denna dolda skarv och till en hög kostnad.
Jag har jobbat med byggnationer i över 40 år och sett så mycket elände så nog vet jag vad jag pratar om..
Det gäller att förebygga skada, så långt man kan.
Har även jobbat åt Försäkringsbolagen med att åtgärda andras fel och misstag . Så döljer man en vattenledningsskarv i golvet eller i väggen i en fastighet ...oavsett om det är tappvatten eller för värmebehov så gör man fel. Man skall jobba förebyggande.
--- Liten tuva kan välta stora lass --- En regel som är god nog att följa ...
Vänligen
Eti..
Jag har jobbat med byggnationer i över 40 år och sett så mycket elände så nog vet jag vad jag pratar om..
Det gäller att förebygga skada, så långt man kan.
Har även jobbat åt Försäkringsbolagen med att åtgärda andras fel och misstag . Så döljer man en vattenledningsskarv i golvet eller i väggen i en fastighet ...oavsett om det är tappvatten eller för värmebehov så gör man fel. Man skall jobba förebyggande.
--- Liten tuva kan välta stora lass --- En regel som är god nog att följa ...
Vänligen
Eti..
Du vet inte vad jag jobbar med heller Eti och det jag var mer kritisk till var att du först är kategorisk i dina utlåtanden för att sedan vända. Jag är också fullt medveten om hur skadereglering och skadeförebyggande inom försäkringsbranschen går till, mer än du inser. Däremot skrev du att det inte var tillåtet enligt försäkringsvillkoren vilket inte stämmer.etiol skrev:Kan en skarv läcka oavsett var den sitter, så får det konsekvenser ,så enkelt är det .. då är väl det bättre att inte göra dessa misstagen.Du skriver så här.Lolle.( Däremot finns inga sådana regler för värmeledningar då läckage risken är mer begränsad.) Men om det då börjar läcka så har du ju skadan där och en massa onödigt arbete för att komma åt denna dolda skarv och till en hög kostnad.
Jag har jobbat med byggnationer i över 40 år och sett så mycket elände så nog vet jag vad jag pratar om..
Det gäller att förebygga skada, så långt man kan.
Har även jobbat åt Försäkringsbolagen med att åtgärda andras fel och misstag . Så döljer man en vattenledningsskarv i golvet eller i väggen i en fastighet ...oavsett om det är tappvatten eller för värmebehov så gör man fel. Man skall jobba förebyggande.
--- Liten tuva kan välta stora lass --- En regel som är god nog att följa ...
Vänligen
Eti..
I skadeutredningen som gjordes av försäkringsbolagen i samarbete redan 2001-2003 så gjordes accelererade tester för att utröna skaderisk. Tappvattensystem utgjorde en stor skaderisk men slutna system som värmeledningar är en otroligt liten del av skadestatistiken så det finns helt enkelt ingen anledning att villkora mot ett sådant utförande.
Ska man skadeförebygga mot allting så blir det jobbigt att någonsin kunna få hjälp vid en skada.
Hej, hempularen
Nej några dokument har jag inte att hänvisa till ,
vet bara att Försäkringsbolagen vill att man jobbar med förebyggande av skada .
Därför sätter aldrig jag en dold skarv eller vill rekommendera andra att gör det eftersom det är så fel.
Eti..
Nej några dokument har jag inte att hänvisa till ,
vet bara att Försäkringsbolagen vill att man jobbar med förebyggande av skada .
Därför sätter aldrig jag en dold skarv eller vill rekommendera andra att gör det eftersom det är så fel.
Eti..
Ska man skadeförebygga mot allting så blir det jobbigt att någonsin kunna få hjälp vid en skada.
Då är väl det jätte bra att skadeförebygga, för då behöver man ingen hjälp då det inte blir någon skada och då sparar Bolaget en massa pengar och våra försäkringspremier kan bli billigare.
Eti..
Då är väl det jätte bra att skadeförebygga, för då behöver man ingen hjälp då det inte blir någon skada och då sparar Bolaget en massa pengar och våra försäkringspremier kan bli billigare.
Eti..
Klicka här för att svara
