Hej!

Har tagit bort ett valv i min lägenhet för att i stället ha en rak öppning i väggen mot sovalkov. Har sågat bort välvningen och undrar nu vad nästa steg är. Framför allt hur jag fäster foder på insidan av ovansidan - mellan eller på reglarna? Bredden är 90mm.

• Ett rum under renovering med delvis rivna väggar och en målad sektion i orange.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
A adste skrev:
Hej!

Har tagit bort ett valv i min lägenhet för att i stället ha en rak öppning i väggen mot sovalkov. Har sågat bort välvningen och undrar nu vad nästa steg är. Framför allt hur jag fäster foder på insidan av ovansidan - mellan eller på reglarna? Bredden är 90mm.
Det finns ingen regel över de reglar som sticker ut? När man inte har en dörrkarm så behöver man sätta en dörromfattning i själva öppningen mot reglarna. Sedan sätter man fodret.

T Tompafix skrev:
Det finns ingen regel över de reglar som sticker ut? När man inte har en dörrkarm så behöver man sätta en dörromfattning i själva öppningen mot reglarna. Sedan sätter man fodret.
Du menar de som sticker ut från ovan? Det är ju även reglar på sidorna, varpå man kan fösta dörromfattning. Men hur ska jag fästa dörromfattning på ovansidan när det är sådant tomrum mellan reglarna?

A adste skrev:
Du menar de som sticker ut från ovan? Det är ju även reglar på sidorna, varpå man kan fösta dörromfattning. Men hur ska jag fästa dörromfattning på ovansidan när det är sådant tomrum mellan reglarna?
Normalt sett så sitter det en regel på ovansidan också. Därför undrade jag om regeln fanns kvar men lägre upp. Annars behöver du fästa en regel där.

Älskar att någon har spraymålat en sänggavel på plats

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A adste skrev:
Framför allt hur jag fäster foder på insidan av ovansidan
Straight! ;)

T Tompafix skrev:
Normalt sett så sitter det en regel på ovansidan också. Därför undrade jag om regeln fanns kvar men lägre upp. Annars behöver du fästa en regel där.
Ja den finns men högre upp och vill inte öppna upp mer på höjden. Kan jag fästa en regel ovanpå de som kommer ner från taket eller måste jag fästa den mellan varje mellanrum? Hur i så fall?

AXS
Du sågar 45mm högre än du vill ha valvet, rakt. Sen smackar du på en regel under.

Att fälla in eller andra lösningar kommer troligtvis göra att du får en sned öppning.

• Gilla
maah
  • Laddar…

Bästa svaret

maah maah skrev:
1. Gör ett vågrätt streck med hjälp av laser eller vattenpass.
2. Såga så rakt du kan med hjälp av en sticksåg med bra sågblad
3. Skruva dit en regel underifrån med skruvar upp i dom vertikala reglarna
4. Köp lämplig dörromfattning och foder som du limmar eller spikar med dyckert.

[länk]
Wow tack för tydlig instruktion

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.