Hej.
På tomten vi ska bygga är det idag skog. Höga stora furor. Hur ska man göra med stubbarna, vad är billigast. Fräsa bort dem eller transportera bort dem?
Hur har ni gjort, lite tips tack. ;)

Som privatperson brukar man få lämna stubbar utan deponiavgift, medan företag får betala (dvs du). En stor grävskopa tar bort stubbarna snabbt och lätt, utan att du behöver göra något. Om du skall fräsa så tar det tid och maskinen är inte gratis att hyra. En grävmaskin skall du ju ändå har för att förberada för huset.

Guran1

Jag har för mig att jag hört någon gång om nått medel man häller ner i borrade hål i stubbar. Någon som vet nått mer om detta?

Inte för stora mängder stubbar kanske men jag har ett as kvar och efter de jag brottats med för hand så tar jag emot alla tipps.

Dom uppgifter jag har fått är 300kr stubben för att en Gubbe kommer och fräser bort dem.
1300kr tonet kostar det att deponera det.
Va kan en stubbe väga tro ???
Eller finns det andra sett.
Funderar på att ta några och fylla upp en slänt, vi har en natur tomt så det gör liksom inget om den slänten sättersig när det förmultnar.

Om du kan få en maskin att gräva upp dem, och du inte har grannar alltför nära så kan man ju elda upp dem, när det inte är någon brannfara.

jag har en stubba som ska bort & jag har fått pris på 1000 - 1500 :-/ för en stubbe om man låter nån fräsabort den, dom hyrde inte ut maskinen löst.

men som sagt så ska du väll ändå ta dit en grävare

Vi fick besked att om det bara rör sig om ett par träd räcker det med att vi sågar ner trädet själv så tar byggarna bort stubben när dom gräver för grunden utan nån extra kostnad.

Om du kan få en maskin att gräva upp dem
....så kan samma gubbe gräva ner dem....fast lite djupare!!! Ingen deposiotionskostnad!

Beroende på hur miljövänlig man vill vara så ber man grävaren dra upp stubarna och lägga dem i en hög. Sen tar man spilloljan när han byter på maskinen och gör oljemarinerade stubbar. Flambera sedan dessa ;D

Alternativet är att man stoppar ned stubbarna i en brink eller så. Där rymms det massor

TummenMittI skrev:
....så kan samma gubbe gräva ner dem....fast lite djupare!!! Ingen deposiotionskostnad!
Till slut multnar de dock ner och har du då grävt ner dem under gräsmattan så kommer den att börja sjunka ihop där du grävt ner den.

Så såg det ut på vår tomt, huset byggdes -76. På ett ställe var det en rejäl svacka på en i övrigt plan gräsmatta. Förra ägarna mumlade någonting om att det hela tiden sjönk så att de hade tröttnat på att fylla efter, sant eller icke, jag öste i några kubik i svackan förra året och sådde nytt gräs. Om det var den sista bataljen med gropen lär jag väl bli varse om några år..

Vi fick två bortfrästa för 800:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.