Jag håller på att fälla lite träd till andra och då funkar det inte att jag står och gör upp en brasa i deras trädgår. Dessutom en brasa som tar flera timmar. Men hade jag haft en stubbe hemma på tomten så hade jag också eldat upp den.

Nej, det är nog en stubbfräs som gäller. Syn bara att de är så dyra. Men jag skall försöka hitta någon som hyr ut häromkring.
Martin

Det är knivigt att använda stubbfräs - och det är väl därför det är så dyrt. Det är lätt hänt att borren snuddar vid någon sten som roten lindat in och då blir borren förstörd.

himmagjort
Jag såg på TV att man kunde borra hål i stubben och sedan slå i någon sorts plugg som dödade stubben. Det skulle vara miljövänligt, men tyvärr vet jag inte vad de heter. Men du kanske kan fråga i en trädgårdsaffär.

Jo att få död på stubben vet jag hur man gör, men det är värre när man skall ta bort den.
Martin

Ecoplugg är det du tänker på. Finns bla på Jula.

Ecoplugg stoppar rotskott, det får inte bort stubben

Varför inte låta naturen göra sitt.
Såga av stubben ett antal centimeter under markytan och fyll på med matjord. Naturens gång kommer att sköta resten.
Är stubben i gräsmattan slår man automatiskt av eventuella rotskott med gräsklipparen annars får man vara där och dra bort dom som kommer ett par tre gånger under växtsäsongen.

Det är inte så enkelt att såga av stubben några centimeter under markytan. Du förstör kedjan tex. Men visst funkar det. Och om man inte har tillgång till någon stubbfräs eller grävmaskin är det nog det smidiagste sättet.
Martin

Skaffa en skräpkedja typ clas ohlsson för det. Ha den bara till stubbar och dylikt och acceptera en slipning per stubbe

Jag har precis fällt 3 gigantiska tallar på tomten och hade således 3 stubbar (ca 60 cm i diameter) att bli av med. Trädfällaren fixade kontakten med stubbfräsaren. 1800+moms för alla 3. Högst överkomligt och mycket smidigt. Skulle aldrig drömma om att själv ge mig på dessa bjässar.

Doctool skrev:
Jag har precis fällt 3 gigantiska tallar på tomten och hade således 3 stubbar (ca 60 cm i diameter) att bli av med. Trädfällaren fixade kontakten med stubbfräsaren. 1800+moms för alla 3. Högst överkomligt och mycket smidigt. Skulle aldrig drömma om att själv ge mig på dessa bjässar.
Hur lång tid tog det att få bort stubbarna? Funderar lite på vilken timpeng han behövde?
Mvh Martin

Vet inte hur lång tid det tog då jag bara var hemma när de kom. Dock med tanke på den gigantiska stubbfräsen (som en halv bil..) tycker jag inte ev timpris är särskilt relevant.

Ok, jag såg framför mig en liten fräs som jag vet priset på. I det fallet skulle det varit intressant att veta tiden och timpengen.
Mvh Martin

Ett spett, en spade, en yxa, traktor med lastare och en massa "nu jävlar" sen är det fixat.

Säkert spännande på första stubben, men inte stubbe nummer 10

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.