Vår sommarstuga har nya vindskivor, gjorda av förra ägaren som sågat ut detta mönster i nedersta skivan. Vi har en idé om att försöka såga bort den vågiga kanten och ”skarva” vindskivan bakom för att 1) få rakare linjer 2) slippa riva ner och byta alla vindskivor.

Vilken typ av såg behöver jag för att kunna såga ”på plats”? Multisåg?

• Vindskivor med dekorativ vågmönstrad kant på en sommarstugas gavel framför en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Snyggt.

Sommarstugelivet Plankan82 skrev:
Vi har en idé om att försöka såga bort den vågiga kanten och ”skarva” vindskivan bakom...
Köp brädor, som är något tunnare än den övre vindskivan, såga till, måla och skruva upp så de döljer den "vågade".
Eller låt det vara. Efter 14 dagar är ni hemmablinda och ser det inte. Så varför ändra?

• Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Snyggt.
Tack för bra tips!

• Gilla
raveper
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Köp brädor, som är något tunnare än den övre vindskivan, såga till, måla och skruva upp så de döljer den "vågade".
Eller låt det vara. Efter 14 dagar är ni hemmablinda och ser det inte. Så varför ändra?
ännu inte hemmablinda så gillar ditt första tips bättre!

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Någon idé om hur man löser glipan ifall vi sätter den tunnare vindskivan ovanpå den vågade?

Var skulle det bli glipa?

Men det du frågar efter heter nog sticksåg, fast det ser trångt ut mot övre brädan.
Då får man bygga dit en bräda så sågen får bra stöd.

Handsåg är fullt möjlig också.

Eller lossa den övre(den kan hänga kvar i plåten) och bryt bort den undre.

Det finns bara möjligheter som du ser.

Protte

• Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Någon idé om hur man löser glipan ifall vi sätter den tunnare vindskivan ovanpå den vågade?
Jag säger som prototypen, vilken glipa?

Jag säger som prototypen, vilken glipa?
om man skruvar den tunna nya vindskivan utanpå den vågiga blir det ju en skarv mot den övre befintliga?

om man skruvar den tunna nya vindskivan utanpå den vågiga blir det ju en skarv mot den övre befintliga?
Det blir ju ingen synlig skarv som syns iom att brädan är tunnare än den övre. "Skarven" hamnar ju en liten bit in. Den mikroskopiska glipa du eventuellt kan se försvinner ju efter ett lager färg

Det är inte omöjligt att räta upp/in en någorlunda tunn och smal bräda vid uppsättning med lite välplacerade spik/skruv och tvingar.

S Stuff skrev:
Det blir ju ingen synlig skarv som syns iom att brädan är tunnare än den övre. "Skarven" hamnar ju en liten bit in. Den mikroskopiska glipa du eventuellt kan se försvinner ju efter ett lager färg
jag tänker mest på funktionen, vill inte att fukt ska krypa in där?

VidarH VidarH skrev:
Det är inte omöjligt att räta upp/in en någorlunda tunn och smal bräda vid uppsättning med lite välplacerade spik/skruv och tvingar.
tack Vidar!
Peppade att testa nu!

jag tänker mest på funktionen, vill inte att fukt ska krypa in där?
Får ni till det tight och bra så fylls det upp bra med färgen. Vill ni köra med hängslen och livrem och sova bättre så dra dit lite utefog då :)

• Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.