Hej,

Jag försöker ta bort en del av innetrappan men jag vet inte vad den är fäst med för maskinelement. I bild 2 kan ni se att elementet är gängat och jag har lyckats dra ut steget lite. I bild 1 ser nu underifrån på steget och skallen på själva elementet. Är det någon som vet hur jag får loss den?

• IMG_7847.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • E32042A5-4D1A-4A88-96EB-0C0085667400.png
    Skapa konto
Det är inte en vanlig sexkantsskalle? Om du karvar lite runt skallen i trät så syns de nättre

Det är inte så enkelt att du kommer åt med en liten polygrip gängan som syns där eller är det inte den skruven som ska gängas ut?

Karrock
Är det matta på ovansidan skulle det kunna vara en blindmutter vi ser och skruvskalle ovanifrån. Tänk som vagnsbult.

Nu har jag slagit ut mer av träet så man ser skruven tydligare. Är det någon som vet hur man får loss denna?

• IMG_7852.jpeg
    Skapa konto
Men nu är det väl bara att skruva med valfri tång med lite grepp i käften.

H Henrik 75 skrev:
Men nu är det väl bara att skruva med valfri tång med lite grepp i käften.
Jag får inte till att skruven roterar någonting. Den måste vara fäst i någonting i trappan men den sitter benhårt.

Z Zer00x skrev:
Jag får inte till att skruven roterar någonting. Den måste vara fäst i någonting i trappan men den sitter benhårt.
Mycket konstigt. Jag har dragit ur många skruv med en riktig polygrip eller muttertång så man får ett riktigt tag nästan så man skulle kunna dra av skruven om den inte var gängad.
Men det behöver vara riktiga tänger så man får fäste så det inte bara glider runt.

• 68803491692574.jpg
    Skapa konto
Såga bort mer så du ser hela skruven eller vad det är så vet du hur du ska ta bort resten. Den är inte skruvad uppifrån så det är en sorts mutter du har där?

Det är inte så enkelt att dom är spikade med kamspik?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är inte så enkelt att dom är spikade med kamspik?
Är det en sån? Det skulle förklara varför jag inte kan skruva loss dem. Men det går även inte dra loss dem med hammaren.

1784457982337.jpeg
Skapa konto

Ja kanske. Om du tar bort mer trä så syns det bättre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.