Hej,Pen skrev:Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gå andra vägar för min automatisering (gillar inte inlåsning), så Plejd är inte mitt val. Jag har dock inga förväntningar alls på att ett nytt hus ska ha något automation. Däremot vill jag att det ska fungera utan automation.
Min fråga är om Plejd-installationen (i den mån det verkligen är en sådan) innebär en risk att huset inte alls kan manövreras utan att Plejd fungerar? Alltså att väggströmbrytare och väggutag mm är beroende av ett fungerande Plejdsystem? Jag tycker att strömbrytare och vägguttag ser ut exakt som vanliga Elko RS, men tyvärr provade jag inte om brytarna var återfjädrande eller så. I skräckscenariot skulle det ju kunna vara så att inga tändtrådar mm är dragna i huset.
På elcentralen i övrigt syns inga spår av något Plejd. Det finns några få täckplattor i normraderna varunder det möjligen skulle kunna sitta något okänt.
Pen
Du kan använda tänd o släck precis som vanligt även om det sitter en Plejd dosa i din kontakt. Du behöver inte ens installera en app på din mobil.
Vid renovering av badrum i vår sommarstuga, så bad jag elektrikern om att sätta upp kontakter så lampetter vid spegel och takbelysning skulle kunna tändas var för sig/var sin strömbrytare. Jag hade velat att man kunde tända lampetterna (dimbara) för svag belysning vid toabesök nattetid. Det missade elektrikern som hade kopplat de två till en och samma strömbrytare. Vi hade en tvist, som slutade med att vi anlitade en annan elektriker för slutförande av det eljobb som var kvar i huset. Det är en annan historia.
Nya elektrikern föreslog då att installera Plejd så att vi via mobilen kunde styra vilka lampor i badrummet som var tända, vilket vi gjorde.
I slutändan så använder vi aldrig Plejd appen för att styra belysningen då det skulle ha inneburit att vi lät lampetterna vara tända hela natten. Det visade sig att ljuset från vår förbränningstoalett räcker fint för nattligt besök. Det är då heller inte relevant för din fråga.
Plejd är för att kunna styra din belysning via en app om du t.ex. har glömt att släcka ljuset i ett rum men inte orkar gå dit för att trycka på väggkontakten för att släcka ljuset. Du kan lika gärna släcka manuellt.
Det här är min erfarenhet, men om du vill vara helt säker så kontakta en elektriker o fråga.
Vi har installerat Plejd i två olika bostäder. Det har gällt strömbrytare till armaturer på specifikt ställe. I vårt fall över matbordet och över soffbord. Detta gör att vi via en fjädrande strömbrytare kan dimma på dessa platser eller via Plejd-appen. Jag har i vårt aktuella boende klistrat på en Plejd-lapp på aktuella strömbrytare och i Elcentralen för att kommande ägare skall veta att det finns.Pen skrev:Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gå andra vägar för min automatisering (gillar inte inlåsning), så Plejd är inte mitt val. Jag har dock inga förväntningar alls på att ett nytt hus ska ha något automation. Däremot vill jag att det ska fungera utan automation.
Min fråga är om Plejd-installationen (i den mån det verkligen är en sådan) innebär en risk att huset inte alls kan manövreras utan att Plejd fungerar? Alltså att väggströmbrytare och väggutag mm är beroende av ett fungerande Plejdsystem? Jag tycker att strömbrytare och vägguttag ser ut exakt som vanliga Elko RS, men tyvärr provade jag inte om brytarna var återfjädrande eller så. I skräckscenariot skulle det ju kunna vara så att inga tändtrådar mm är dragna i huset.
På elcentralen i övrigt syns inga spår av något Plejd. Det finns några få täckplattor i normraderna varunder det möjligen skulle kunna sitta något okänt.
Pen
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 093 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 093 inlägg
Okej, en sån har jag inte öht, ingen av de två elektrikerna som satt plejd här har fixat det. Hade varit praktiskt att ha.J JeJo68 skrev:
Jag har Plejdat kanske 60 procent av mina lampor. Mobilappen är ett komplement som man kan använda för att tända och släcka.Pen skrev:Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gå andra vägar för min automatisering (gillar inte inlåsning), så Plejd är inte mitt val. Jag har dock inga förväntningar alls på att ett nytt hus ska ha något automation. Däremot vill jag att det ska fungera utan automation.
Pen
Vissa scenarion vid dubbelklick på lampknapp är trevliga, exempelvis ”Släck allt” på lampknappen innanför ytterdörr.
I övrigt fungera samtliga lampknappar som vanligt. Dvs när man trycker på den vid släckt lampa tända den och vice versa.
Har du koll på installationen så kan du själva skapa dokumentet som en enkel lista. Det är en bra dokumentation att ha dels för egen del. Men även den dagen det är dags för försäljning.D Den ofrivillige klåparen skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Har Plejd. Suveränt, tänder viss utebelysning vidt ex soluppgången och släcker vid nedgång. Enligt intällda tider före pch efter+extra tider.Pen skrev:Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gå andra vägar för min automatisering (gillar inte inlåsning), så Plejd är inte mitt val. Jag har dock inga förväntningar alls på att ett nytt hus ska ha något automation. Däremot vill jag att det ska fungera utan automation.
Pen
Det är om en vanlig dos dimmer som fungerar som en vanlig utöver det så pratar dem med varandra och du kan styra , schemalägga , bygga scenarion med hjälp av appen till strömbrytarna en helt vanligt av/på utan mobil eller wifi.Pen skrev:Om det är gjort på en dag beror ju på hur långt man drivit det om jag förstår @Oldfart rätt. Om strömbrytare och då i synnerhet trappomkopplare skulle vara ersatta av (batteridrivna?) fjärr-ditosar så blir det rätt omfattande att i efterhand lägga till tändtrådar i hela systemet. Ungefär samma jobb som att lägga till jord i ett äldre hus som saknar detta.
Men om man inte drivit det så in absurdum, ja då ser inte heller jag något större problem.
Tycker att det klarnat tillräckligt för att kunna reläa iväg några frågor till säljaren nu.
Det finns ju också andra delar till men du kan du ju fråga mäklaren om det är något som inte har en fast installation i form av universal dimmer.
för det finns ju led don , spottar ect. också som kan styras från egentligen alla knappar du har (om du väljer de i appen).
Tycker det låter dumt o ta bort men själv så gillar ja produkterna och att byta alla dos dimmers känns onödigt dyrt.
Sedan att ha som oro att dem ska gå i konkurs känns väldigt osannolik.
Väldigt många nu i den här tråden som skriver sitt första inlägg i forumet för att försvara Plejd? Har Plejd en anställd armé med nätkrigare som jobbar dag och natt för att bemöta alla kritiska inlägg på Internet?
Vad är det du tänker ersätta Plejd med?Pen skrev:Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gå andra vägar för min automatisering (gillar inte inlåsning), så Plejd är inte mitt val. Jag har dock inga förväntningar alls på att ett nytt hus ska ha något automation. Däremot vill jag att det ska fungera utan automation.
Pen
Nu var inte frågan om det var bra eller dåligt.
Det vanligaste är väl att oavsett modell på Plejd puck så sitter den i samma dosa som strömbrytaren, så tändtråd borde finnas vid brytaren.
Jag har dock 1 puck i en undercentral i garaget som bara går på tid som inte har någon fysisk brytare och så har jag lagt till 1 plejd trådlös brytare på övervåningen.
Använder appen bara när jag inte orkar resa mig från soffan.
Det vanligaste är väl att oavsett modell på Plejd puck så sitter den i samma dosa som strömbrytaren, så tändtråd borde finnas vid brytaren.
Jag har dock 1 puck i en undercentral i garaget som bara går på tid som inte har någon fysisk brytare och så har jag lagt till 1 plejd trådlös brytare på övervåningen.
Använder appen bara när jag inte orkar resa mig från soffan.
Det kan vara så att det finns en del som mig som mest läser trådar men har en lösning som faktiskt fungerar hyfsat. Som nu fick lite luft under vingarna för att försvara något som har fungerat för dem (liksom för mig) mot det vanliga Plejd-bashandet.useless skrev:
Som mjukvaruutvecklare sedan början av 90-talet (ja det fanns datorer då så är en av mina grundregler "if it ain't broke don't fix it!" när det gäller teknik.
Det är klart att installationen kan vara sådan att man har valt varianten att ha styrknappar som via blåtandswitch (och inte plejddimmer) styr en "intelligent" lampa. Men den typen av lösning är så dum att tågen stannar.useless skrev:
Åtminstone "min" elektriker har aldrig ens nämnt att det finns...jag googlar själv och förfasas.
Plejddimmers kopplas in med nolla och de flesta andra dimmers jag har sett gör det med. Min elektrikers defaultdimmer om jag inte ber om remotestyrning kör utan nolla vilket gör att jag själv inte kan byta till annan dimmer...så gå från Plejd skulle inte vara så svårt åtminstone för mig men jag kan inte se den direkta fördelen.