Pen Pen skrev:
Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gå andra vägar för min automatisering (gillar inte inlåsning), så Plejd är inte mitt val. Jag har dock inga förväntningar alls på att ett nytt hus ska ha något automation. Däremot vill jag att det ska fungera utan automation.

Min fråga är om Plejd-installationen (i den mån det verkligen är en sådan) innebär en risk att huset inte alls kan manövreras utan att Plejd fungerar? Alltså att väggströmbrytare och väggutag mm är beroende av ett fungerande Plejdsystem? Jag tycker att strömbrytare och vägguttag ser ut exakt som vanliga Elko RS, men tyvärr provade jag inte om brytarna var återfjädrande eller så. I skräckscenariot skulle det ju kunna vara så att inga tändtrådar mm är dragna i huset.

På elcentralen i övrigt syns inga spår av något Plejd. Det finns några få täckplattor i normraderna varunder det möjligen skulle kunna sitta något okänt.

Pen
Tjena,

Jag kör Plejd i alla mina hus efter ett infall av nyhetens behag. Använder knappt automationen förutom utebelysningen så systemet kan man leva utan om man vill. Med det sagt så fungerar alla mina brytare utmärkt manuellt, således inga som helst problem att använda knapparna som vanligt. ;)

Kör Eljo Renova

• Gilla
Jennie For och 4 till
  • Laddar…
K Kaaakan skrev:
Satans otyg det där. Jag råkade själv få plejd och när mobilen har slut batteri får jag sova med tända lampor.
Eeh va? Installerade ni Plejd utan brytare? 😂

• Gilla
  • Haha
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Du kommer inte hitta några spår av Plejd i elcentralen. Plejd är leksaker som monteras ute i apparatdosorna bakom strömbrytare och vägguttag. Kärnan i deras system är dessa små puckar som likt små parasiter monteras på ett i övrigt friskt elsystem.

Utöver puckarna erbjuder de fjärrkontroller i form av brytare eller rörelsesensorer som du kan tejpa upp på väggarna och på så sätt få en fysisk lampknapp vart som helst utan att behöva dra några ledningar. Nyligen har de försökt expandera sitt ekosystem genom att sälja inbyggnadsspotlights med inbyggd fjärrstyrning. De har även en liten gateway som exponerar dina puckar mot internet och gör det möjligt att t.ex. fjärrstyra och schemalägga.

Om det rör sig om ett äldra hus som blivit infesterat av plejdpuckar är det troligtvis inte svårare än att öppna drabbade dosor och plocka bort eländet. Eftersom puckarna i de flesta fall inte ersätter en gammal hederlig brytare utan bara kompletterar den med fjärrstyrning så brukar det inte vara frågan om några större ingrepp för att få tillbaks en frisk anläggning.
Följer..

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Plejd är ju välreommerat.
Du har 230V till alla punkter som manövreras, och det är signalen som kan vara problemet.
Men allting kommer att fungera utan mobil eller appar, och vill du "bli av med det" så är det gjort på en dag.
Jag skulle inte ta med det som en allvarlig brist i ett hus som jag i övrigt tycker är bra.

• Gilla
saltis99 och 7 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ingen open source där...
Precis

Pen Pen skrev:
Tyvärr är det vattentäta skott mellan säljare och potentiella köpare. Allt ska mejlas via mäklaren (enligt min erfarenhet en praxis för övrigt). Det som lätt skulle kunna förklaras under ett 5 minuters samtal ska nu reläas via mäklaren och man riskerar då att snabbt bli en mindre intressant spekulant än den som inte ställer några frågor alls.

Egentligen vill jag bara veta om jag den dag jag tar över huset kan gå in och tända och släcka lampor manuellt och använda eluttag utan att behöva någon app i telefonen, någon speciell fjärrkontroll, något abonnemang - kort sagt så enkelt som det en gång var.

Jag är inte alls emot husautomation som sådan, tvärtom är jag kanske en av dem som först började med detta. Det krav jag har är att (vare sig det är min egen, eller Plejd, eller HomeAssistant...) ska gå att göra dessa enkla grejer manuellt den dag det strular till sig (en bug vid uppgradering, Plejd går i konkurs, tröttnar på HomeAssistant...). Och jag vill absolut inte ha mobilen som en tvingad fjärrkontroll för något så basalt som att tända lampan i vardagsrummet.
Hej! Jag är ingen expert av något slag men det jag vet är att vi fick plejd insatt i 4 lampknappar i hall och kök när vi renoverade. Man kan komma åt att tända/släcka via appen men det är aldrig något vi använder oss av. Vi tänder och släcker som vanligt på knapparna och märker inte av något plejd-system. 😊 Så du borde nog också kunna göra det manuellt.

• Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Jag har också varit emot Plejd på grund av att det inte är öppet, men behövde några krondimmers. Jämfört med alternativen var Plejd ett vettigt alternativ.

Självklart är det via återfjädrande strömbrytare som allt styrs. Detta för att alla ska kunna tända och släcka och dimra. Men för att kunna tända och släcka vid speciella tider köpte jag även en gateway så att jag får in det i Home Assistant. Där finns även Shelly, Tuya, Zigbee och blåtand. Men alla enheter har som krav att dom ska kunna styras med vanliga knappar.

Så, Plejd är väldigt bra om du t.ex som jag vill ha dimmer, du behöver inte koppla upp något som helst, allt funkar med vanliga brytare.

Plejd är det bästa som fins. Kör det till allt som belysning styrning kylsystem bevattning växthus osv osv. Plejd är elektrikernas våta dröm😎 skulle inte se det till en nackdel. Men gamla ägaren ska lämna över inloggningen så köparen kan ta över och förnya kontot med sina uppgifter.

• Gilla
Toiens och 3 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Du kommer inte hitta några spår av Plejd i elcentralen. Plejd är leksaker som monteras ute i apparatdosorna bakom strömbrytare och vägguttag. Kärnan i deras system är dessa små puckar som likt små parasiter monteras på ett i övrigt friskt elsystem.

Utöver puckarna erbjuder de fjärrkontroller i form av brytare eller rörelsesensorer som du kan tejpa upp på väggarna och på så sätt få en fysisk lampknapp vart som helst utan att behöva dra några ledningar. Nyligen har de försökt expandera sitt ekosystem genom att sälja inbyggnadsspotlights med inbyggd fjärrstyrning. De har även en liten gateway som exponerar dina puckar mot internet och gör det möjligt att t.ex. fjärrstyra och schemalägga.

Om det rör sig om ett äldra hus som blivit infesterat av plejdpuckar är det troligtvis inte svårare än att öppna drabbade dosor och plocka bort eländet. Eftersom puckarna i de flesta fall inte ersätter en gammal hederlig brytare utan bara kompletterar den med fjärrstyrning så brukar det inte vara frågan om några större ingrepp för att få tillbaks en frisk anläggning.
Oj, det här var också en åsikt. Du verkar mer beskriva borrelia än ett smart sätt att lösa problem. 😂

• Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Tyvärr är det vattentäta skott mellan säljare och potentiella köpare. Allt ska mejlas via mäklaren (enligt min erfarenhet en praxis för övrigt). Det som lätt skulle kunna förklaras under ett 5 minuters samtal ska nu reläas via mäklaren och man riskerar då att snabbt bli en mindre intressant spekulant än den som inte ställer några frågor alls.

Egentligen vill jag bara veta om jag den dag jag tar över huset kan gå in och tända och släcka lampor manuellt och använda eluttag utan att behöva någon app i telefonen, någon speciell fjärrkontroll, något abonnemang - kort sagt så enkelt som det en gång var.

Jag är inte alls emot husautomation som sådan, tvärtom är jag kanske en av dem som först började med detta. Det krav jag har är att (vare sig det är min egen, eller Plejd, eller HomeAssistant...) ska gå att göra dessa enkla grejer manuellt den dag det strular till sig (en bug vid uppgradering, Plejd går i konkurs, tröttnar på HomeAssistant...). Och jag vill absolut inte ha mobilen som en tvingad fjärrkontroll för något så basalt som att tända lampan i vardagsrummet.
Plejd fungerar även "offline" dvs utan någon Internetanslutning, och du släcker och tänder med återfjädrande strömbrytare. Du kan, men behöver inte använda telefonen för att släck/tända. Puckarna kommunicerar med WIFI mellan sig och programmeras med en APP i telefonen via WIFI. En gateway mot Internet behövs om du vill styra huset via telefonen utanför hemmet, eller kommunicera med HomeAssisnat. Pljed går utmärkt att kombinera med HomeAssistant eller andra automationssystem, men som du är inne på är Pljed inte OpenSource utan man är i händerna på ett företag och dess utveckling, standard och support.
Att bygga tillbaka till vanliga strömbrytare är inte så svårt, om det är ELKO eller Schneider brytare så är det bara att pilla bort en fjäder i brytaren så blir en "icke fjädrande". Tändtråd finns från pucken (gömd i en apparat eller kopplingsdosa) och ut till lamparmatur, samt från brytaren till pucken. MEN tändtråd kan saknas mellan kopplingsdosor då puckarna kommunicerar sinsemellan med WIFI. Detta gör att även belysning i garage, utebelysning och flera fönsterlampor kan ha en programmering för att styras av en viss strömbrytare, ljusrelä, rörelsesensor eller ett astrour trots att de inte kan en tändtråd mellan sig. (kan även vara anslutna till olika faser i olika centraler).

• Gilla
Fred Wood
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Vi har varit och tittat på ett nytt hus. I elcentralen låg en lös blå lapp med texten "Din elektriker har installerat Plejd". Jag har valt att gå andra vägar för min automatisering (gillar inte inlåsning), så Plejd är inte mitt val. Jag har dock inga förväntningar alls på att ett nytt hus ska ha något automation. Däremot vill jag att det ska fungera utan automation.

Min fråga är om Plejd-installationen (i den mån det verkligen är en sådan) innebär en risk att huset inte alls kan manövreras utan att Plejd fungerar? Alltså att väggströmbrytare och väggutag mm är beroende av ett fungerande Plejdsystem? Jag tycker att strömbrytare och vägguttag ser ut exakt som vanliga Elko RS, men tyvärr provade jag inte om brytarna var återfjädrande eller så. I skräckscenariot skulle det ju kunna vara så att inga tändtrådar mm är dragna i huset.

På elcentralen i övrigt syns inga spår av något Plejd. Det finns några få täckplattor i normraderna varunder det möjligen skulle kunna sitta något okänt.

Pen
Det är bara att vid eventuellt köp av huset begära installationsunderlag, eventuella konfigurationer och användarnamn/lösenord.
Ska erkänna att jag inte har någon erfarenhet av plejd men finns det en gateway så är det ett konto kopplat till den. Detta är säljaren skyldig till att överlämna. (Alternativt avinstallerar allt och se till att allt fungera som det ska.) Begär detta skriftlig via Mail (innan köp/kontrakt) så du får dokumentation på det. Vill inte mäklaren/säljaren tillhandahålla så tacka för dig och titta på ett annat hus för då är det en oseriös mäklare/säljare.

• Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
P
J JeJo68 skrev:
Det är bara att vid eventuellt köp av huset begära installationsunderlag, eventuella konfigurationer och användarnamn/lösenord.
Ska erkänna att jag inte har någon erfarenhet av plejd men finns det en gateway så är det ett konto kopplat till den. Detta är säljaren skyldig till att överlämna. (Alternativt avinstallerar allt och se till att allt fungera som det ska.) Begär detta skriftlig via Mail (innan köp/kontrakt) så du får dokumentation på det. Vill inte mäklaren/säljaren tillhandahålla så tacka för dig och titta på ett annat hus för då är det en oseriös mäklare/säljare.
Vad är installationsunderlag?

• Gilla
LG1
  • Laddar…
R rolda22 skrev:
Puckarna kommunicerar med WIFI mellan sig
Nej det är ett felaktigt påstående men välkommen till forumet i alla fall!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Plejd är ju välreommerat.
Du har 230V till alla punkter som manövreras, och det är signalen som kan vara problemet.
Men allting kommer att fungera utan mobil eller appar, och vill du "bli av med det" så är det gjort på en dag.
Jag skulle inte ta med det som en allvarlig brist i ett hus som jag i övrigt tycker är bra.
Om det är gjort på en dag beror ju på hur långt man drivit det om jag förstår @Oldfart rätt. Om strömbrytare och då i synnerhet trappomkopplare skulle vara ersatta av (batteridrivna?) fjärr-ditosar så blir det rätt omfattande att i efterhand lägga till tändtrådar i hela systemet. Ungefär samma jobb som att lägga till jord i ett äldre hus som saknar detta.
Men om man inte drivit det så in absurdum, ja då ser inte heller jag något större problem.

Tycker att det klarnat tillräckligt för att kunna reläa iväg några frågor till säljaren nu.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är ett felaktigt påstående men välkommen till forumet i alla fall!
Vi kan väl upplysa personen att det är en variant av blåtand 🙂

• Gilla
spikplanka och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.